Is het normaal dat sturen zonder stuurbekrachtiging heel zwaar gaat?
- Blauwbaard
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
In het onderhoudsboekje staan de optiecodes. Daar zou een van de volgende tussen moeten staan als de auto origineel stuurbekrachtiging heeft (corrigeer me als ik het verkeerd heb)
1N2 Servolenkung elektro/hydraulisch
1N6 Servolenkung
1N8 Servolenkung (Dynamiklenkung)
www.audia2museum.de/122.html
1N2 Servolenkung elektro/hydraulisch
1N6 Servolenkung
1N8 Servolenkung (Dynamiklenkung)
www.audia2museum.de/122.html
Vooropgesteld dat de A2 die de vraagsteller op het oog heeft een (kloppend) onderhoudsboekje heeft.
Maar, zoals ik al aangaf, maak een paar foto's of de link van de advertentie en ik zie wel of ik kan inschatten welke uitvoering het is.
Maar, zoals ik al aangaf, maak een paar foto's of de link van de advertentie en ik zie wel of ik kan inschatten welke uitvoering het is.
- HansJan
- Moderator
Ben je al iets verder?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Heren,
Mijn excuses voor het wat late antwoord.
Ik heb het chassis nummer gevonden: "wauzzz 8Z 2 2N022475". Ik zal Koop9 een berichtje sturen
. Ik heb een foto toegevoegd van de auto. Hopelijk kan hieruit de uitvoering bepaald worden.
Momenteel ben ik 2000 kilometer verder. Gemiddelde gebruik valt me enigszins tegen. Ongeveer 1 op 26. Dit is wel met ~130-140 over de snelweg en met de ijskoude dagen van -10 graden Celsius. Dus dan kan het e.e.a. verklaren.
Nu heb ik momenteel meer zorgen over twee andere punten:
1) Het schakelen maakt echter toch meer geluid dan ik had gehoopt. Er is een soort geklonk bij het terugschakelen en afremmen. Ook het opschakelen voelt aan alsof er licht op de rem gedrukt wordt.
2) Rond de 1000-1200 toeren kraakt het. Er komen hardere geluiden uit de motor of versnellingsbak dan er waarschijnlijk normaliter uit zou moeten komen.
Tijdens de proefrit hebben we te weinig door de binnenstad gereden om op te merken dat deze geluiden waarschijnlijk niet goed zijn. Een automaat Diesel rijdt toch anders dan een Benzine en ik nam deze geluiden in alle opwelling niet goed weer tijdens de proefrit. Tijdens de eerste meters gebeurd er namelijk zoveel! De verkoper heeft me gelijk naar een 100 km/h weg geleid (twee keer rechts afslaan was voldoende). Daar rijdt de auto op hoge toeren vlekkeloos. Het krakkemikkige schakelen en afremmen op de motor werd door de verkopen verkocht als 'standaard voor een 1.2 diesel automaat'.
Ik ben ondertussen toch wel bang dat ik een kat in de zak heb gekocht. Na het melden van deze geluiden bij de verkoper werd ik abrupt afgekapt en werd mij het volgende verteld:
"Zo als eerder afgesproken, is de auto zo meenemen en zonder garantie. Ik heb u eerlijk over de auto verteld en u heb m zelf ingereden. En de auto gecheckt, zowel op de snelweg als binnen de bebouwde kom. Hierbij moet ik het dan ook laten."
Nu vind ik dat deze grote gebreken (krakend bij lage toeren, en kloppende versnellingsbak) niet afgeschoven mochten worden als 'typisch voor een 1.2 diesel'. Dan praten we over misleiding en daarmee kan een koopovereenkomst ongedaan gemaakt worden. Ik ben nogal naïef, dus heb deze woorden van de beste man als waarheid aangenomen.
Daarnaast dat ~6 straten vanaf de snelweg niet echt goed beeld kan geven over de bebouwde kom.
Ik overweeg om mijn rechtsbijstand in te schakelen. Daarvoor wil ik eerst langs een garage/dealer gaan om deze punten te checken. Mocht de stuurbekrachtiging ook kapot zijn of missen, dan neem ik dat ook mee. Hebben jullie nog tips voor goede onafhankelijke garages met ervaring met Audi A2's?
Mijn excuses voor het wat late antwoord.
Ik heb het chassis nummer gevonden: "wauzzz 8Z 2 2N022475". Ik zal Koop9 een berichtje sturen

Momenteel ben ik 2000 kilometer verder. Gemiddelde gebruik valt me enigszins tegen. Ongeveer 1 op 26. Dit is wel met ~130-140 over de snelweg en met de ijskoude dagen van -10 graden Celsius. Dus dan kan het e.e.a. verklaren.
Nu heb ik momenteel meer zorgen over twee andere punten:
1) Het schakelen maakt echter toch meer geluid dan ik had gehoopt. Er is een soort geklonk bij het terugschakelen en afremmen. Ook het opschakelen voelt aan alsof er licht op de rem gedrukt wordt.
2) Rond de 1000-1200 toeren kraakt het. Er komen hardere geluiden uit de motor of versnellingsbak dan er waarschijnlijk normaliter uit zou moeten komen.
Tijdens de proefrit hebben we te weinig door de binnenstad gereden om op te merken dat deze geluiden waarschijnlijk niet goed zijn. Een automaat Diesel rijdt toch anders dan een Benzine en ik nam deze geluiden in alle opwelling niet goed weer tijdens de proefrit. Tijdens de eerste meters gebeurd er namelijk zoveel! De verkoper heeft me gelijk naar een 100 km/h weg geleid (twee keer rechts afslaan was voldoende). Daar rijdt de auto op hoge toeren vlekkeloos. Het krakkemikkige schakelen en afremmen op de motor werd door de verkopen verkocht als 'standaard voor een 1.2 diesel automaat'.
Ik ben ondertussen toch wel bang dat ik een kat in de zak heb gekocht. Na het melden van deze geluiden bij de verkoper werd ik abrupt afgekapt en werd mij het volgende verteld:
"Zo als eerder afgesproken, is de auto zo meenemen en zonder garantie. Ik heb u eerlijk over de auto verteld en u heb m zelf ingereden. En de auto gecheckt, zowel op de snelweg als binnen de bebouwde kom. Hierbij moet ik het dan ook laten."
Nu vind ik dat deze grote gebreken (krakend bij lage toeren, en kloppende versnellingsbak) niet afgeschoven mochten worden als 'typisch voor een 1.2 diesel'. Dan praten we over misleiding en daarmee kan een koopovereenkomst ongedaan gemaakt worden. Ik ben nogal naïef, dus heb deze woorden van de beste man als waarheid aangenomen.
Daarnaast dat ~6 straten vanaf de snelweg niet echt goed beeld kan geven over de bebouwde kom.
Ik overweeg om mijn rechtsbijstand in te schakelen. Daarvoor wil ik eerst langs een garage/dealer gaan om deze punten te checken. Mocht de stuurbekrachtiging ook kapot zijn of missen, dan neem ik dat ook mee. Hebben jullie nog tips voor goede onafhankelijke garages met ervaring met Audi A2's?
- Bijlagen
-
- Audi A2.JPG (540.46 KiB) 4731 keer bekeken
- HansJan
- Moderator
Dat klinkt niet best. Ik kan je maar één tip geven voor een goede en betrouwbare second opinion: breng een bezoekje aan de A2 Dokter in Waalwijk.
Maak je onderwijl je profiel compleet? Dat maakt het bieden van hulp eenvoudiger.
Maak je onderwijl je profiel compleet? Dat maakt het bieden van hulp eenvoudiger.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Harm Jan,
Bedankt voor de tip. Ik heb gelijk contact opgenomen! Ondertussen is mijn profiel ook al iets completer

- HansJan
- Moderator
Mooi! Dan zal ik mijn alter ego Harm Jan ook voorstellen

- stefan74
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Zo aan de handgrepen en de spiegels te zien is het een basis uitvoering.
Hieronder wat ik bij audi kon vinden met het VIN nummer, hier staan ook alle opties tussen verscholen.
-forged alloy wheels 4 1/2J x 14 offset 38; 6E0 601 025 D
-Tires 145/80 R 14 T, ultra-light
-central locking system
-outer left rear view mirror: non-spherical
-outer right rear view mirror: convex (large viewing field)
-fastback
-components without special surface appearance
-outer rear view mirrors: powered
-without partition
-multi-function indicator/on-board computer with check control
-power windows with comfort operation andcircuit breaker, mechanical window regulators rear
-color of controls matched with upper part of dashboard
-dipping breakaway inside rear view mirror
-windshield tinted with windshield sunshield
-Luggage compartment cover
-smoking version, ashtray front
-"Climatronic" with impact pressure control free of cfc
-rear heating duct
-raised rear cargo area
-airbag f. driver a. front seat passenger
-without center rear seat belts
-rear fog light for driving on the right
-Side air bag front
-standard steering, lightweight design
-four loudspeakers (passive)
-radio "chorus"
-lightweight standard seats
-fabric seat covering "Sinus"
-rear headrests
-rear seat bench/backrest, split folding
-Manual height adjustment for front seats
-left-hand drive vehicle
-Equipment for three-liter vehicle, export
-aluminum applications
-emissions concept EU 3
-fuel tank with a capacity of 20L
-3-cyl. turbo diesel engine 1.2 L/45 kW TDI pump-jet injection system base engine is T4A
-Fuel system for diesel engine
-Automated shift gearbox (ASG/DS) (five-speed)
Hieronder wat ik bij audi kon vinden met het VIN nummer, hier staan ook alle opties tussen verscholen.
-forged alloy wheels 4 1/2J x 14 offset 38; 6E0 601 025 D
-Tires 145/80 R 14 T, ultra-light
-central locking system
-outer left rear view mirror: non-spherical
-outer right rear view mirror: convex (large viewing field)
-fastback
-components without special surface appearance
-outer rear view mirrors: powered
-without partition
-multi-function indicator/on-board computer with check control
-power windows with comfort operation andcircuit breaker, mechanical window regulators rear
-color of controls matched with upper part of dashboard
-dipping breakaway inside rear view mirror
-windshield tinted with windshield sunshield
-Luggage compartment cover
-smoking version, ashtray front
-"Climatronic" with impact pressure control free of cfc
-rear heating duct
-raised rear cargo area
-airbag f. driver a. front seat passenger
-without center rear seat belts
-rear fog light for driving on the right
-Side air bag front
-standard steering, lightweight design
-four loudspeakers (passive)
-radio "chorus"
-lightweight standard seats
-fabric seat covering "Sinus"
-rear headrests
-rear seat bench/backrest, split folding
-Manual height adjustment for front seats
-left-hand drive vehicle
-Equipment for three-liter vehicle, export
-aluminum applications
-emissions concept EU 3
-fuel tank with a capacity of 20L
-3-cyl. turbo diesel engine 1.2 L/45 kW TDI pump-jet injection system base engine is T4A
-Fuel system for diesel engine
-Automated shift gearbox (ASG/DS) (five-speed)
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Zo te zien dus geen stuurbekrachtiging...
Ik vrees dat het een lastig verhaal wordt. Als de A2-dokter heeft vastgesteld wat er mis is met je A2, kun je met dat verhaal wel naar de verkoper, maar het wordt lastig aan te tonen dat de verkoper de gevonden defecten kende.
Als je een auto koopt "zo meenemen, geen garantie", dan wordt je geacht te kunnen beoordelen of de auto al of niet ernstige mankementen vertoont. Als je dat niet kunt beoordelen en je neemt geen eigen deskundige mee, dan neem je bewust een risico en sta je juridisch niet erg sterk.
Je zou je rechtsbijstandverzekering een brief kunnen laten sturen, waarin je de "verborgen gebreken" opsomt en de kosten van herstel inschat en de verkoper vragen een bijdrage in de herstelkosten te leveren. Veel meer zit er naar mijn mening niet in, helaas.
Ik vrees dat het een lastig verhaal wordt. Als de A2-dokter heeft vastgesteld wat er mis is met je A2, kun je met dat verhaal wel naar de verkoper, maar het wordt lastig aan te tonen dat de verkoper de gevonden defecten kende.
Als je een auto koopt "zo meenemen, geen garantie", dan wordt je geacht te kunnen beoordelen of de auto al of niet ernstige mankementen vertoont. Als je dat niet kunt beoordelen en je neemt geen eigen deskundige mee, dan neem je bewust een risico en sta je juridisch niet erg sterk.
Je zou je rechtsbijstandverzekering een brief kunnen laten sturen, waarin je de "verborgen gebreken" opsomt en de kosten van herstel inschat en de verkoper vragen een bijdrage in de herstelkosten te leveren. Veel meer zit er naar mijn mening niet in, helaas.