95 word E10 Benzine en 98 E5

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Berichten: 2325
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 okt 2018, 10:50 1 x

de brandstof pomp van 1.6 BAD de FSI motor....werkt wel onder een hogere druk he.... en denk hierdoor dat dit bij deze pomp ook vast eerder problemen kan opleveren op den duur op de keringen of de kunststof die erin zitten of zo zachter worden dus oplossen vergaan ?
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 okt 2018, 10:57 2 x

Bij die test Opel werd het aluminium in de pomp ging dusdanig corroderen dat er een gat in kwam.....
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3867
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 okt 2018, 13:51 1 x

Probleem is dat de eventuele schade door het tanken van verkeerde brandstof zich na verloop van tijd pas openbaart (lees bij de volgende eigenaar).
Eigenlijk zou je bij een FSI ook alle benzinebonnen met de brandstofsoort er bij moeten hebben ...
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Berichten: 2325
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 okt 2018, 14:56 0 x

eekhoorntje schreef:
04 okt 2018, 10:43
Elke AUA & BBY is geschikt voor E10 afgeleverd.

De BAD hoorde op super dus 98 te tanken..
Het opgeloste rubber kan dure injectoren vervuilen.
Brandstof slang vervangen is vaak voldoende, de rest zou geschikt moeten zijn omdat die zelfde ook in AUA en BBY zaten.

Ik begrijp alleen niet waarom de VAG groep alleen voor de goedkopere voertuigen die op Euro 95 of Normale 92 reden dit heeft aangepast.
Dat elke AUA en BBY geschikt is voor E10,wilt niet zeggen dat je geen E5 (98) mag rijden....

Wij rijden sinds aankoop in 2013 met 98 BP en Shell (98)

Net als een BAD de FSI octaan 98 of hoger mag voor maximale prestaties ,maar ook op 95 euro mocht met verlies van wat rPk's de klopsensor zijn werk doet t om klopvastheid te verkrijgen zonder pingelen kan rijden , maar beslist NIET de toevoeging van 10 % ethanol de E10 mag getankt worden.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3867
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 okt 2018, 15:12 1 x

AudiFanSedert1971 schreef:
04 okt 2018, 14:56
eekhoorntje schreef:
04 okt 2018, 10:43
Elke AUA & BBY is geschikt voor E10 afgeleverd.

De BAD hoorde op super dus 98 te tanken..
Het opgeloste rubber kan dure injectoren vervuilen.
Brandstof slang vervangen is vaak voldoende, de rest zou geschikt moeten zijn omdat die zelfde ook in AUA en BBY zaten.

Ik begrijp alleen niet waarom de VAG groep alleen voor de goedkopere voertuigen die op Euro 95 of Normale 92 reden dit heeft aangepast.
Dat elke AUA en BBY geschikt is voor E10,wilt niet zeggen dat je geen E5 (98) mag rijden....

Wij rijden sinds aankoop in 2013 met 98 BP en Shell (98)
Alleen voor meer prestatie bij de BBY/AUA is Euro 98 zinloos, de motor is afgestemd voor
octaan 95.
De extra reinigende toevoegingen en het lager percentage ethanol zou een reden kunnen zijn vooral bij weinig rijden (is meer kans op inwendige vervuiling door veroudering van de brandstof) euro 98 te tanken.

Overweeg je nu om Competition 102 (is aangegeven dat die zonder ethanol is) te gaan tanken?
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Berichten: 2325
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 okt 2018, 15:45 3 x

Neen voor de Pk's hoeft het niet voor BBY,het kan geen kwaad ,maar uitvoerende monteur van Audi wist wat ik altijd tankte (98) hij het mij vroeg bij vervangen distributieset er een notitie van gemaakt was , maar aangezien toen in 2013 de 98 brandstof met extra reinigers verkrijgbaar waren ((toen de 95 niet) mij goed beviel rijden wij hiermee.

Dit is ook achteraf gebleken dat de EGR echt heel schoon was na al ver boven de 320. k km. nu al inmiddels boven de 350 k km.

Samen met Lukas en konden het echt niet geloven hij zo schoon en droog was...

Het enigste die gereinigd moest (12 gram koolaanslag) worden was de gasklep meer niet zo nu en dan o.a. foutmelding ABS symbool en in combi inlaattraject oorzaak deze gasklep (in gesloten stationair stand mag hij beetje open staan maar door droge bikkelharde koolaanslag was dit verstoord te veel open stond ,de lucht / benzine verhouding niet meer klopte en de ecu niet meer waarschijnlijk kon maximaal compenseren.

Daarna beide foutmeldingen weg foetsie... :)
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3867
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 okt 2018, 16:15 2 x

AudiFanSedert1971 schreef:
04 okt 2018, 15:45
Dit is ook achteraf gebleken dat de EGR echt heel schoon was na al ver boven de 320. k km. nu al inmiddels boven de 350 k km.

Samen met Lukas en konden het echt niet geloven hij zo schoon en droog was...
Maak meer grote ritten met je bolide en je zult dan meer genieten van je A2.
Huidige km stand 350.975 km , stand juli '13 circa 160.000.km
Lid AACN de Audiclub.nl
Ik denk zelf dat de bijna 200.000 km in 5 jaar tijd ook een hele grote factor is in het schoon
houden van het inlaattraject van de motor ... :)
Gebruikersavatar
WHM
Berichten: 373
Lid geworden op: 17 jun 2015, 19:49
Locatie: Amsterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

02 dec 2018, 17:44 1 x

AudiFanSedert1971 schreef:
04 okt 2018, 10:50
de brandstof pomp van 1.6 BAD de FSI motor....werkt wel onder een hogere druk he.... en denk hierdoor dat dit bij deze pomp ook vast eerder problemen kan opleveren op den duur op de keringen of de kunststof die erin zitten of zo zachter worden dus oplossen vergaan ?
Helaas heb ik een paar keer E10 getankt zonder dat ik het wist dat het niet kon...

Via lucas een hoge druk spuitpomp kunnen bemachtigen en 4 injectoren moeten laten vervangen. Zo ook het inlaatspruitstuk bij de kleppen laten reinigen door ronald.

Wees gewaarschuwd! Anders wordt het een dure reparatie voor je FSI.
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 jan 2019, 07:28 0 x

Vrees toch dat je op korte termijn de FSI aan de kant kan zetten als ze in den Haag hun zin krijgen.
Dan is het helemaal afgelopen met benzine zonder ethanol.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3047569 ... tijen-blij
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

21 jan 2019, 10:26 0 x

Onderzoek in Rusland laat hetzelfde zien, de AUA & BBY motoren geen of nauwelijks problemen.

De 1.6 Fsi heeft verkeerde materialen!
Een pomp vervangen is uitstel en bij gebruikte heb je kans op snel weer problemen bij Euro 95 en bij vele pompen is geen 98 te koop!

Bij brandstof prijzen pagina vooral de Autoweg pompen en word dus nog duurder naast de meerprijs van 98 t.o.v. E10.

Maar LPG, dus niet starten op 98 of 102 maar puur!
Dan heb je geen brandstof pomp meer nodig, en de injectoren die bij gewone LPG vaak verbranden en vervuilen omdat ze bij de start gebruikt werden worden pure LPG injectoren.

Wel iets meer dan de vanaf €1500,- van de AUA & BBY motoren, reken tenminste op €2300,- maar het kan.


Dankzij de hogere compressie van de Fsi kan dit maar reken erop dat je elke koude start onder de 2 graden een diesel tractor geluid zult horen en niet soepel draaiende.
Dit is na 1 minuut verdwenen door de warmte van de motor.



Verder word er aanvullend onderzoek gedaan naar gebruikte materialen.
Dat houd in de de leidingen in pure Ethanol gelegd worden om te kijken of ze oplossen en vervangen moeten worden of heel bleven en vooral niet zacht werden.
Met de pomp hetzelfde, ze willen de foute onderdelen vervangen met andere materialen want de omzet in brandstof pompen van zowel Fsi als de Tfsi motoren is groot.

Zodra dit rond is en goed gaat wil ik enkele Fsi pompen en injectoren die vervuild en/of stuk zijn hebben om ter revisie aan te bieden.
Dan kunnen de monteurs hier, zoals Lucas, Jos & koop9 deze omruilen bij de probleem auto's.
Ik weet niet wat het zal gaan kosten maar meestal is met het uurloon daar veel goedkoper dan nieuwe VAG pomp met dezelfde foute onderdelen en beperkte levensduur.

Ja, ook daar met nog lagere temperaturen wil niet elke Fsi rijder op LPG over, bij -10 graden is starten onmogelijk en niet iedereen heeft een verwarmde garage!
Een extra stand kachel erbij is tenslotte ook niet gratis en bij koude auto duurde opwarmen ook al snel een uurtje voor je met -20 kon starten.

Wel blijven we het probleem houden dat de duurdere 98 zo weinig verkocht word dat vele pompen deze weg hebben gedaan helaas.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie