EV voor erbij

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 dec 2019, 12:12 0 x

Zat precies zo te rekenen, wilde eerst ook een e-Golf, vondt de Leaf destijds ook een lelijk ding.........ben er nu aardig aan gewend.
Hij rijdt wel heel lekker btw.
Vondt hem al een stuk minder lelijk dat ik voor een vergelijkbare Golf ruim 5000 euro meer moest neertellen.
Dan maar ff geen VAG, voor 5000 euries kan je veel andere leuke dingen doen.
Toen ik daarna de Passat TDi eruit bonjourde en er een RAV4 Hybride er voor in de plaats kwam was het al minder moeilijk. :mrgreen:

Soms moet je wat rationelere beslissingen nemen............ :innocent:
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 dec 2019, 16:01 1 x

Ach, rationeel worden heeft vaak met geld te maken. Als je wat op leeftijd raakt - en je hoeft de laatste euro niet om te draaien - dan leer je aan emotionele zaken meer voorrang te geven :)
Ik zie in Duitsland dat particulieren hun e-Golf te koop zetten voor 12-16.000 euro. Dan heb je zo'n Golf van 2014-2016 met 24 kWh accu en een bereik van 190 km, in de praktijk 130 km. Voor een Leaf 24 kWh met niet te veel km op de teller vragen ze 10-15.000 euro. Daar kun je in de praktijk 110 tot 155 (winter - zomer) mee rijden.
Dus dat scheelt allemaal weinig.

Alternatief is een hybride. Toyota's doen het wat dat betreft goed, of een Golf 1.4 hybride. Gemiddeld rijdt dat niet superzuinig en ook weer wegenbelasting betalen. En maar een elektrisch bereik van 35 km.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3867
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 dec 2019, 17:21 1 x

jmkoole schreef:
10 dec 2019, 16:01
Alternatief is een hybride. Toyota's doen het wat dat betreft goed, of een Golf 1.4 hybride. Gemiddeld rijdt dat niet superzuinig en ook weer wegenbelasting betalen. En maar een elektrisch bereik van 35 km.
Golf GTE was alleen interessant voor de bijtelling, in combinatie met een brandstofpas ...

Ik proef uit voorgaande posts een voorkeur voor de Duitse merken, en als geld toch geen
rol speelt zou ik gewoon met de Golf 6 TDI doorrijden.

Diesels zijn nu toch al uit de gratie, dus pijn zal er toch op enig moment (hetzij per maand met de MRB, hetzij bij inruil op een andere auto) geleden moeten worden.

Wat kost trouwens het verzwaren van de stroomaansluiting/laadpaal om thuis te kunnen laden?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2709
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 dec 2019, 17:46 1 x

Ik heb ook overwogen om maar gewoon een Leaf te kopen - hoe lelijk die ook is, daar wen je aan (en er zijn zelfs mensen die dat hebben bij een Audi A2).

Mijn Audi A2e laad ik gewoon aan het stopcontact: 's avonds stekker erin, "s morgen stekker eruit. Een laadpaal aan huis voegt weinig toe: als je met krachtstroom (3-fasen) kunt laden, is de accu sneller vol (en sneller versleten - accu's houden niet van snel laden) maar als je 's avonds toch nergens naar toe gaat...

Snelladen is alleen nuttig onderweg, als je verder moet dan je batterijpakket toelaat.

Ik rij een Duitse EV die nog geen €8.000 heeft gekost maar (nog) niet voldoende range biedt. Ik ben nog bezig regelmatig zwakke cellen uit het pakket te vervangen door nieuwe en iedere keer kom ik een stukje verder. Maar ja, vind maar eens een A2e :mrgreen:
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 dec 2019, 18:22 0 x

Een Leaf kun je prima laden met een 220V 16A wandcontactdoos, heb je genoeg aan.
Ik heb toen zelf er een laad kabel die tot 16A kan laden ipv de 10A bijgeleverde lader, gaat toch wel een stuk sneller.
Hangt ie de hele dag aan de stroom, dan kan je ook met de 10A kabel af.
Verder hebben we een type 2 naar type1 laad kabel voor bij openbare palen, die zijn hier veelal van de gemeente en kan je gratis gebruiken.

Mocht je toch een hybride, neem dan een Toyota, de uitvinders.
Maar je moet nog steeds naar de pomp........
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3867
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 dec 2019, 22:53 0 x

Peter_Maathuis schreef:
10 dec 2019, 17:46
Mijn Audi A2e laad ik gewoon aan het stopcontact: 's avonds stekker erin, "s morgen stekker eruit. Een laadpaal aan huis voegt weinig toe: als je met krachtstroom (3-fasen) kunt laden, is de accu sneller vol (en sneller versleten - accu's houden niet van snel laden) maar als je 's avonds toch nergens naar toe gaat...
Heeft het sneller verouderen van het accupakket niet meer te maken
met het al dan niet koelen van het pakket tijdens het laden,
dan met sneller laden d.m.v. 3-fasen?

https://venematech.nl/automotive/snella ... -voertuig/
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 dec 2019, 23:37 0 x

Ja.....
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2709
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 dec 2019, 09:51 1 x

Temperatuur is zeker een belangrijke factor. Maar als je moet koelen terwijl je laadt, wordt snelladen nog minder aantrekkelijk wegens a) investeren in 3-fasen laadpaal b) het opwekken van nutteloze warmte en c) een koelinstallatie om die warmte af te voeren.
Net als de TS ga ik uit van een "EV voor erbij" die maximaal 100 km per dag rijdt. Dan verbruik je ca 15 kWh op een dag en kom je prima uit met een nacht aan een normaal stopcontact (dat 3 kWh per uur kan leveren).

Het is ook van belang de auto langer aan het stopcontact / de laadpaal te laten dan puur voor herladen van de accu nodig is: na het laden is er tijd voor balanceren nodig (ervoor zorgen dat alle cellen dezelfde ladingstoestand hebben).
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 dec 2019, 12:30 0 x

Wij laden de Leaf tot 80%, dat is beter voor de levensduur.
En zo nu en dan eens tot 100% als we direct daarna een langere rit hebben.
Een accu langere tijd 100% geladen laten staan is weer nadelig voor de levensduur.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2709
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 dec 2019, 13:29 0 x

Kun je dat instellen (tot 80% laden en daarna balanceren ipv tot 100% laden en daarna balanceren)?
Plaats reactie