gewicht van A2 voor wegenbelasting

Algemene discussie over de A2
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 552
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 dec 2020, 21:46 0 x

Klopt helemaal, in Nederland gaan we uit van ledig gewicht. In andere landen is massa rijklaar meestal belangrijker (oa Duitsland). In Nederland was het inderdaad zo dat hele autotypes hetzelfde gewicht kregen, onafhankelijk van opties die erop zitten. Alles wat onder 1 typegoedkeuring viel, kreeg hetzelfde (lage) gewicht. En aangezien een fabrikant het liefst zo min mogelijk typegoedkeuringen had, kregen dus veel auto’s het gewicht van de kale basisarts die werd gekeurd.

Nu met WLTP is dat anders en krijgt iedere optie z’n eigen opslag vwb uitstoot en gewicht en kunnen dit soort dingen niet meer.

Ik weet niet hoe het exact werkt bij import, maar ik heb het idee dat het veel meer van de keurings persoon afhangt welk gewicht hij pakt.

Mijn (origineel Nederlandse) AUA van 2001 met OSS weegt vlgs de papieren 870 kilo. Maar als je m nu zou invoeren moet je denk ik je best doen om m op dat gewicht ingeschreven te laten worden. Het kan wel, maar dan moet je zelf kunnen aantonen dat alles AUA’s van dat modeljaar altijd 870 als ledig gewicht meekregen.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 dec 2020, 21:58 0 x

Ticcie schreef:
20 dec 2020, 21:46
Mijn (origineel Nederlandse) AUA van 2001 met OSS weegt vlgs de papieren 870 kilo. Maar als je m nu zou invoeren moet je denk ik je best doen om m op dat gewicht ingeschreven te laten worden. Het kan wel, maar dan moet je zelf kunnen aantonen dat alles AUA’s van dat modeljaar altijd 870 als ledig gewicht meekregen.
Mijn 2001 AUA met OSS is dit jaar ingevoerd met hetzelfde gewicht als de jouwe. Dus het kan wel!

Wel vreemd al die verschillen in gewichten. Zolang ledig gewicht onder de 950 is maakt het niet veel uit maar het is extra zuur als je daarboven komt(zoals bij TS) omdat je dan een hoger tarief betaald.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2709
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 dec 2020, 13:04 0 x

Mijn 2004 BBY CS in augustus uit Duitsland gehaald is bij invoer correct geregistreerd: CoC of Duits gewicht is rijklaar, ledig in NL is rijklaar minus 100 kg

Voor een A2 met 1.4 benzinemotor is zonder OSS 870 kg en met OSS 895 kg het normaal ledig gewicht in NL en dat is de basis voor de MRB.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3867
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 dec 2020, 14:16 0 x

mijn A2 BBY (origineel Nederlands geleverd) zonder OSS heeft 895 kg als leeggewicht voor de MRB,
en ik lees dat de A2 AUA van @Ticcie (ook origineel Nederlands geleverd) 870 kg leeggewicht heeft ...

Blijkbaar is de motorcode een bepalende factor, of zou het de extra verstevigingen kunnen zijn
die bij de latere A2's is aangebracht voor montage van een trekhaak?
(lees een trekhaak geschikt voor het trekken van een aanhanger van max 1000 kg geremd)?

Edit: toch even aan het spitten geweest:

Audi A2 Color Storm 2005 Blauw: https://www.autowereld.nl/audi/a2/1-4-c ... tails.html
Origineel Nederlands geleverd: gewicht 895 kg.

Audi A2 Color Storm 2003 Geel: https://www.autowereld.nl/audi/a2/1-4-p ... tails.html
Later ingevoerd: gewicht 870 kg.

Vermoed dat het toegekende leeggewicht afhankelijk is van de betreffende invoerder/keurmeester ...
audiJan
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

21 dec 2020, 19:54 0 x

Bij mijn auto import uit Duistland ledig gewicht aua 1.4 910 kg

Dat was natuurlijk erg belangrijk aangezien ik op LPG wilde rijden en zo kom ik nog onder de 950 kg uit.
Voor 95 euro per kwartaal

En hoe goedkoop rijd dat voor 16 euro van de achterhoek naar scheveningen. 440 km
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2709
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 dec 2020, 20:01 0 x

Ja, veel systeem zit er niet in: 98-LD-LG heeft OSS en staat met 870 kg in register...
Gebruikersavatar
karolography
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 07 aug 2018, 11:18
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 dec 2020, 21:04 0 x

In de originele Audi A2 brochures vind ik de volgende specificaties bij leeggewicht:

04-09-2000
1.4: 870 kg, 1.4 TDI: 965 kg

02-07-2001
1.4: 870 kg, 1.4 TDI: 965 kg

01-05-2004
1.4: 920 kg, 1.6 FSI: 995 kg en 1.4 TDI: 1020 kg

Merkwaardige is dus dat Audi zelf aangeeft dat het gewicht in de loop der tijd hoger is geworden. Bij de voetnoten staat dezelfde wijze vermeld van meten (bijvoorbeeld: zonder inzittenden). Vaak worden modellen in de loop der tijd wel standaard voorzien van dingen die in eerdere fase een optie waren. Ook bij de A2 verschilde het sterk door de jaren heen wat opties waren en wat standaard meegeleverd werd.

Mijn A2 van september 2003 (origineel Nederlands kenteken) heeft als gewicht 895 kg vermeld staan. Er is wel een panoramadak aanwezig.

Wat betreft import: dit is sterk afhankelijk van wie (of welk bedrijf) de auto importeert. Laat je het iemand (of een bedrijf) doen die er echt verstand van heeft, dan wordt ervoor gezorgd dat het gewicht zo laag mogelijk is. Net als de BPM, die enorm kan verschillen, afhankelijk van wie de auto importeert.
:heart: Audi A2 1.4 benzine 2003 75pk colour.storm imolagelb
:heart: BMW i4 eDrive40 2023 340pk M-Sport Sunset Orange
:heart: Mercedes-Benz EQS 2025 AMG Vintage Blue (besteld)
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 552
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 dec 2020, 21:29 0 x

Ik denk dat t systeem dan is dat origineel Nederlandse auto’s 870 wegen tm modeljaar 2003 en erna (dus vanaf aug/sept 2003) 895kg. Opties maakt verder niet uit en geldt alleen voor de AUA en BBY motor.

En dan afwijkende gewichten voor alles wat import is, of een 1.6, of een TDI
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 780
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 dec 2020, 21:35 0 x

Interessant topic.

Ik loop een beetje tegen hetzelfde aan.
Met een beetje mazzel ben ik binnenkort in de positie een nieuwere A2 te kopen en heb laatst al eens rondgekeken bij Jan Eenink.
Hij heeft een leuke CS staan uit 2005, 1.4 BBY motor, geen OSS en verder ook geen gekke opties die ‘m zwaarder kunnen maken.
Het betreft een import A2 uit Duitsland en toch is deze 100 kg zwaarder ingevoerd dan nodig, aan de hand van het bijbehorende CVO.
Het lege gewicht betreft nu 971 kg, wat de auto dus duurder maakt in de motorrijtuigenbelasting.
RDW zegt dat het CVO bindend is en er verder niet echt mogelijkheden zijn.
Beetje jammer weer...

En dat terwijl een andere CS bij Jan Eenink, uit 2003 (ook modeljaar 2003), hetzelfde uitgevoerd in opties, wel juist is geïmporteerd.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2709
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 dec 2020, 21:58 0 x

De RDW zegt maar wat. CoC en Duits kentekenbewijs noemen rijklaar gewicht. Een slecht geïnstrueerde ambtenaar vergeet 100 kg af te trekken voor “ledig gewicht”. Met administratieve “herkeuring” (€27 ) heb ik dat probleem een paar jaar geleden opgelost bij mijn eerste A2.

Lees deze pagina (nog) maar eens: viewtopic.php?f=4&t=3978&start=10
Plaats reactie