Kentekens op het forum. En de AVG!
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Ik vind dit wel interessant.
Volgens de wet (Wbp) definieert persoonsgegevens in artikel 1 sub a Wbp als volgt: “elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon”. Namen zijn persoonsgegevens, net als een burgerservicenummer. Maar ook een vingerafdruk of een druppel bloed zijn persoonsgegevens. En dat is wel belangrijk, want of een gegeven een persoonsgegeven is, is eigenlijk de eerste vraag die gesteld moet worden. Is het antwoord namelijk negatief, dan zijn de gegevens geen persoonsgegevens en is de Wbp niet van toepassing.
In een artikel wordt als voorbeeld gebruikt dat de beladtingdienst via ANPR een boete op wil leggen obv kenteken. Dat kenteken staat op een bedrijf en de boete wordt aan een persoon opgelegd. Hier zit nu net de nuance.
Uitspraak leert ons dat kentekens inderdaad persoonsgegevens kunnen zijn als ze herleidbaar zijn tot een individu. Dat is in dit geval niet zo, wij kunnen er niet bij. De Raad benadrukt ook dat er een wettelijke grondslag moet zijn voor de verwerking van persoonsgegevens. De wettelijke bevoegdheden van de Belastingdienst, bijvoorbeeld, zijn volgens de Raad te algemeen geformuleerd, zodat het bewaren van de ANPR-gegevens niet is toegestaan.
Bron: https://www.kesselsadvocaten.nl/post/zi ... nsgegevens
Dat mogelijk sprake is van inbreuk in de privacy door publicatie op een publiekelijk forum, is toch niet van toepassing en geen argument om een foto te bannen? Dan had diegene daar niet moeten zijn als hij niet wil dat hij daar gezien en vastgelegd wordt.
Ik ben het eens dat we zeker niet roomser moeten zijn dan de paus, maar is dat nu niet juist het geval nu op dit forum?
Volgens de wet (Wbp) definieert persoonsgegevens in artikel 1 sub a Wbp als volgt: “elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon”. Namen zijn persoonsgegevens, net als een burgerservicenummer. Maar ook een vingerafdruk of een druppel bloed zijn persoonsgegevens. En dat is wel belangrijk, want of een gegeven een persoonsgegeven is, is eigenlijk de eerste vraag die gesteld moet worden. Is het antwoord namelijk negatief, dan zijn de gegevens geen persoonsgegevens en is de Wbp niet van toepassing.
In een artikel wordt als voorbeeld gebruikt dat de beladtingdienst via ANPR een boete op wil leggen obv kenteken. Dat kenteken staat op een bedrijf en de boete wordt aan een persoon opgelegd. Hier zit nu net de nuance.
Uitspraak leert ons dat kentekens inderdaad persoonsgegevens kunnen zijn als ze herleidbaar zijn tot een individu. Dat is in dit geval niet zo, wij kunnen er niet bij. De Raad benadrukt ook dat er een wettelijke grondslag moet zijn voor de verwerking van persoonsgegevens. De wettelijke bevoegdheden van de Belastingdienst, bijvoorbeeld, zijn volgens de Raad te algemeen geformuleerd, zodat het bewaren van de ANPR-gegevens niet is toegestaan.
Bron: https://www.kesselsadvocaten.nl/post/zi ... nsgegevens
Dat mogelijk sprake is van inbreuk in de privacy door publicatie op een publiekelijk forum, is toch niet van toepassing en geen argument om een foto te bannen? Dan had diegene daar niet moeten zijn als hij niet wil dat hij daar gezien en vastgelegd wordt.
Ik ben het eens dat we zeker niet roomser moeten zijn dan de paus, maar is dat nu niet juist het geval nu op dit forum?
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Is bron Kessels niet een beetje te oud? Pas na invoering AVG is vastgesteld dat een kenteken wel degelijk een (indirect) persoonsgegeven is. Net als een IP-adres overigens...
Deze bron is actueler en lees vooral de paragraaf over Indirecte kenmerken:
https://www.drv.nl/avg-wat-is-een-perso ... -wat-niet/
Deze bron is actueler en lees vooral de paragraaf over Indirecte kenmerken:
https://www.drv.nl/avg-wat-is-een-perso ... -wat-niet/
- DED@2
- Audi A2 clublid
Ja die heb ik ook gezien idd, maar geeft mi geen antwoord op onze casus.
In de volgende link wordt toegelicht wanneer wel en wanneer niet sprake is van overtreding AVG bij publicatie kentekens.
https://www.startpagina.nl/v/maatschapp ... estemming/
Dat mag enkel als je een particulier bent en de foto niet plaats voor een organisatie en de foto binnen een beperkte kring mensen publiceert. Een kenteken is namelijk sinds de AVG een persoonsgegeven.
Niet mijn bedoeling er een toestand van te maken, maar juist om te voorkomen dat we vaker deze discussie krijgen. Misschien hier toch nog even het beleid van het forum verkondigen kan geen kwaad.
In de volgende link wordt toegelicht wanneer wel en wanneer niet sprake is van overtreding AVG bij publicatie kentekens.
https://www.startpagina.nl/v/maatschapp ... estemming/
Dat mag enkel als je een particulier bent en de foto niet plaats voor een organisatie en de foto binnen een beperkte kring mensen publiceert. Een kenteken is namelijk sinds de AVG een persoonsgegeven.
Niet mijn bedoeling er een toestand van te maken, maar juist om te voorkomen dat we vaker deze discussie krijgen. Misschien hier toch nog even het beleid van het forum verkondigen kan geen kwaad.
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
Mensen, kunnen we niet gewoon doen wat door de moderators gevraagd wordt. Ik word er een beetje verdrietig van dat het eerst in twijfel getrokken moet worden of weerlegd voordat we er vrede mee kunnen hebben. Moderators weten echt wel waar ze wel en niet aan hoeven te voldoen.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Als ik een nieuwe auto koop en hier plaats mag dat.
Maar de auto's van buren poetsen, dat gebeurde zelden.
Dat betekend dat op Vakantie of Meeting je alle niet van jouzelf zijnde moet weghalen?
Volgens mijn vind je via kenteken alleen een eigenaar, dat kan een persoon of bedrijf zijn, soms een Lease Firma in Almere en daar kom ik zelden.
En als een mede forumlid een Tfsi vind, en dit ook bij RDW leest,
mag hij dus niet roepen dat hij mijn auto zag?
Jammer dat de regering dit soort onzin maatregelen neemt.
Het is niet duidelijk waar die grens is en dan krijg je overtredingen per ongeluk.
Daar gaat onze hobby van zeldzame zoeken en melden.
Maar de auto's van buren poetsen, dat gebeurde zelden.
Dat betekend dat op Vakantie of Meeting je alle niet van jouzelf zijnde moet weghalen?
Volgens mijn vind je via kenteken alleen een eigenaar, dat kan een persoon of bedrijf zijn, soms een Lease Firma in Almere en daar kom ik zelden.
En als een mede forumlid een Tfsi vind, en dit ook bij RDW leest,
mag hij dus niet roepen dat hij mijn auto zag?
Jammer dat de regering dit soort onzin maatregelen neemt.
Het is niet duidelijk waar die grens is en dan krijg je overtredingen per ongeluk.
Daar gaat onze hobby van zeldzame zoeken en melden.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- DED@2
- Audi A2 clublid
@Kobus dit bedoel ik nu!
Het is dus nog steeds niet duidelijk.
Maar laat het maar zitten. Blijkbaar is het voor de rest van het forum wel duidelijk. Het ligt dus aan mij.
Er hoeft niet gereageerd te worden op deze post.
Het is dus nog steeds niet duidelijk.
Maar laat het maar zitten. Blijkbaar is het voor de rest van het forum wel duidelijk. Het ligt dus aan mij.
Er hoeft niet gereageerd te worden op deze post.
- Spinazie
- Audi A2 clublid
Kan gewoon hoor, maar alleen even het kenteken onherkenbaar maken. Maargoed, zoveel foto's heb ik van jouw hand niet zien komen dus in de praktijk zal het wel meevallen

Precies! Gewoon luisteren

Uit de link van @DED@2, vond ik dit wel een duidelijk samenvatting:
"Publiceert u persoonsgegevens van andere mensen op internet? Dan heeft u volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) een wettelijke grondslag nodig. Bijvoorbeeld toestemming van de mensen om wie het gaat. Maar is uw publicatie uitsluitend bedoeld voor persoonlijk of huishoudelijk gebruik? Dan is de AVG niet van toepassing. En heeft u dus ook geen grondslag nodig voor publicatie."
Aangezien het forum op internet staat en wij in principe de wet moeten volgen als club kunnen we dus niet toestaan dat er kentekens van personen worden geplaatst zonder hun toestemming.
- TJT
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nee hoor, @DED@2, er is voor mij ook nog een hoop onduidelijkheid.
Of ja, ik snap dat het forum zich aan de wettelijke richtlijnen wil houden, maar in deze kwestie ligt het naar mijn idee nogal gecompliceerd.
Ik ben het dan ook niet eens met @kobus1978.
Niet alles hoeven we te slikken als zoete koek en naar mijn mening mag over dit onderwerp best gediscussieerd worden, zonder dat het gelijk afbreuk doet aan het beleid van dit forum en/of de moderators.
Edit:
Na het plaatsen van mijn post zag ik dat @Spinazie nog een post had geplaatst met wat uitleg. Dat geeft voor mij al wat meer duidelijkheid, ondanks dat ik het een teleurstellende maatregel blijf vinden van de AVG.
Of ja, ik snap dat het forum zich aan de wettelijke richtlijnen wil houden, maar in deze kwestie ligt het naar mijn idee nogal gecompliceerd.
Ik ben het dan ook niet eens met @kobus1978.
Niet alles hoeven we te slikken als zoete koek en naar mijn mening mag over dit onderwerp best gediscussieerd worden, zonder dat het gelijk afbreuk doet aan het beleid van dit forum en/of de moderators.
Edit:
Na het plaatsen van mijn post zag ik dat @Spinazie nog een post had geplaatst met wat uitleg. Dat geeft voor mij al wat meer duidelijkheid, ondanks dat ik het een teleurstellende maatregel blijf vinden van de AVG.
- Peter_Maathuis
- Moderator
Ik vind dit zeker een zinnige discussie, maar hij hoeft voor mij niet langer te duren.
Op het (voor leden) besloten deel van dit forum mag je publiceren wat je wilt, want dat is geen openbare publicatie.
Op het open deel, waar iedereen ter wereld en omstreken je foto kan zien, dien je het kenteken onleesbaar te maken als het niet je eigen auto betreft. En dat geldt ook voor buitenlandse kentekens.
En als het een bedrijfsauto van een eenmanszaak betreft, moet je de bedrijfsnaam ook nog onleesbaar maken. Dat betekent bijvoorbeeld dat alleen Lukas een plaatje van de A2-Dokter leenauto mag posten
Op het (voor leden) besloten deel van dit forum mag je publiceren wat je wilt, want dat is geen openbare publicatie.
Op het open deel, waar iedereen ter wereld en omstreken je foto kan zien, dien je het kenteken onleesbaar te maken als het niet je eigen auto betreft. En dat geldt ook voor buitenlandse kentekens.
En als het een bedrijfsauto van een eenmanszaak betreft, moet je de bedrijfsnaam ook nog onleesbaar maken. Dat betekent bijvoorbeeld dat alleen Lukas een plaatje van de A2-Dokter leenauto mag posten

- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het is naar mijn idee zinvol dat we de wet zoveel mogelijk trachten te respecteren en niet almaar de grens op moeten zoeken. Op heel veel autofora worden de kentekens al jaren (ruim voor invoering AVG) gemaskeerd, wat mij betreft common practice.
Als iemand er geen moeite mee heeft zijn auto zichtbaar te plaatsen dan is dat een persoonlijke keuze. Maar we moeten voorkomen dat wij als club op de vingers worden getikt.
Zo ontstond er eerder deze week ook een discussie over hoe de A2 vanuit Dld naar NL te vervoeren met Duitse kentekenplaten. Er worden van allerlei suggesties opgeworpen, maar de wet- en regelgeving is er duidelijk in. Doe je anders, dan is dat eigen risico en moeten we daar als club ook niet op aangesproken willen worden
Als iemand er geen moeite mee heeft zijn auto zichtbaar te plaatsen dan is dat een persoonlijke keuze. Maar we moeten voorkomen dat wij als club op de vingers worden getikt.
Zo ontstond er eerder deze week ook een discussie over hoe de A2 vanuit Dld naar NL te vervoeren met Duitse kentekenplaten. Er worden van allerlei suggesties opgeworpen, maar de wet- en regelgeving is er duidelijk in. Doe je anders, dan is dat eigen risico en moeten we daar als club ook niet op aangesproken willen worden
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16