[quote="Peter_Audi_A2"][quote="Audi-gekkie"]
Vandaag deze test gedaan.
Windvlaag niet tegensturen en in de sloot beland...
Haha, ware het niet dat ik toch maar ging tegensturen, want ik werd anders werd het wel de sloot.[/quote]
Misschien dat er zondag minder wind stond dan maandag ...
Wat ik bedoel is dat je bij een windvlaag (onbewust) te heftig tegenstuurt en daardoor weer moet corrigeren.[/quote]
Ik denk dat dit normaal is en niet specifiek met de A2 te maken heeft.
Veel eenzijdige ongelukken worden ook veroorzaakt een heftige stuurreactie en een daardoor nog heftiger tegenreactie.
Dit is gewoon de fout van de chauffeur.
zijwindgevoelig
- Audi_gekkie
[quote="Rob"]Een Smart die is pas zijwindgevoelig, je zit zo op de volgende baan.[/quote]
Behalve de Roadster
Behalve de Roadster

- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
[quote="Audi-gekkie"][quote="Rob"]Een Smart die is pas zijwindgevoelig, je zit zo op de volgende baan.[/quote]
Behalve de Roadster
[/quote]
Want die is veel lager, en staat breder op z'n sloffen.
Behalve de Roadster

Want die is veel lager, en staat breder op z'n sloffen.

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hoe maak ik een A2 minder zijwindgevoelig:
Voor:

Na:

Alle gekheid op een stokje, ik zal proberen met de volgende 2 situatie's uit te leggen wat ik bedoel met de
gevoeligheid van de A2 voor zijwind:
Situatie A:
1. A2 krijgt een windvlaag van rechts.
2. Carrosserie beweegt hierdoor, maar koers wijkt niet af.
3. Chauffeur interpreteert koersafwijking door beweging carrosserie en stuurt naar rechts.
4. Chauffeur stuurt weer naar links om koers te handhaven.
Situatie B:
2. Auto wijkt naar links af.
3. Chauffeur ziet koersafwijking en stuurt naar rechts.
4. Chauffeur stuurt weer naar links om koers te handhaven als windvlaag voorbij is.
Situatie A kun je zien als een stuurfout (te heftige reactie op alleen voelbare afwijking),
Situatie B als reageren op een zichtbare afwijking van de koers.
Zijn er forummers die zich in de situatie A of B herkennen?
Voor:

Na:

Alle gekheid op een stokje, ik zal proberen met de volgende 2 situatie's uit te leggen wat ik bedoel met de
gevoeligheid van de A2 voor zijwind:
Situatie A:
2. Carrosserie beweegt hierdoor, maar koers wijkt niet af.
3. Chauffeur interpreteert koersafwijking door beweging carrosserie en stuurt naar rechts.
4. Chauffeur stuurt weer naar links om koers te handhaven.
Situatie B:
2. Auto wijkt naar links af.
3. Chauffeur ziet koersafwijking en stuurt naar rechts.
4. Chauffeur stuurt weer naar links om koers te handhaven als windvlaag voorbij is.
Situatie A kun je zien als een stuurfout (te heftige reactie op alleen voelbare afwijking),
Situatie B als reageren op een zichtbare afwijking van de koers.
Zijn er forummers die zich in de situatie A of B herkennen?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
[quote="Mc.Didi"]Zelf heb ik hier weinig of geen last van.. toch niet meer dan met een andere wagen...
Heb er wel 16" velgen onderstaan en de sportvering misschien dat dit er iets aan doet.[/quote]
Je merkt het wel, zodra een windvlaag pal op de zijkant komt. Vooral op open stukken. Ik heb ook sportvering, en dat helpt wel iets, maar haalt het effect echt niet helemaal weg. Mijn cabrio en de Monza zijn er veel minder gevoelig voor. Heeft ook uiteraard met het gewicht van de auto's te maken. De A2 is nogal licht.
Heb er wel 16" velgen onderstaan en de sportvering misschien dat dit er iets aan doet.[/quote]
Je merkt het wel, zodra een windvlaag pal op de zijkant komt. Vooral op open stukken. Ik heb ook sportvering, en dat helpt wel iets, maar haalt het effect echt niet helemaal weg. Mijn cabrio en de Monza zijn er veel minder gevoelig voor. Heeft ook uiteraard met het gewicht van de auto's te maken. De A2 is nogal licht.