1.4 AUA motor vervangen, Polo/Seat motor OK? Waar op letten?

Algemene discussie over de A2
ronald.bos
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 okt 2018, 20:24 1 x

@Peter_Audi_A2 helaas nog niet. Wil je nog meer weten, bijvoorbeeld wat ik intussen allemaal heb gedaan om het euvel te vinden?
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

16 okt 2018, 20:31 0 x

Ja graag,
Door alle stappen die je genomen hebt worden we steeds wijzer en er kan zo maar iemand op het forum zijn die de oplossing ziet.
ronald.bos

16 okt 2018, 21:06 0 x

Ok, komt 'ie. Lucas (de A2 dokter) heeft het volgende voor me gedaan:
  • Carterventilatie schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen
  • Slang carterventilatie vervangen, was een stukje uit bij de aansluiting op een sensor (kan dat?)
  • Gasklephuis gereinigd (is los geweest, volgens Lucas hoeft de pakking van het GKH niet vervangen te worden en is dus ook niet gebeurd)
  • Tankontluchting gecontroleerd op lekken (dit omdat de readiness vlag voor evaporative emissions niet ready was) en klep gecontroleerd op werking
  • Met stationair draaiende motor remmenreiniger op het inlaattraject gespoten; motor gaf geen kik (zou bij lekkage tijdelijk sneller moeten gaan lopen)
  • Uitlaat even dichtgehouden en gecontroleerd of de uitlaat niet lekt ter hoogte van het motorblok
  • Even de katalysator flink heen en weer geschud, niets te horen dus er zit niets los (of alles is er uit :tongueclose maar dat kan niet want de ready vlag voor de katalysator is netjes OK)
Ik heb zelf eerder al beide lambda sensoren vervangen voor nieuwe NGK's.
Ook heb ik Forte injectorreiniger gebruikt en Forte gas treatment.

Helaas komt de code nog steeds terug.

1 ding viel Lucas nog op, en dat is dat het inlaatspruitstuk (achter op de motor, zwart kunststof) er 'nat' uitziet (van de olie?). De motor gebruikt totaal geen olie dus dat is erg vreemd.

Verder ben ik een beetje door m'n opties heen geloof ik... ik zou nog een keer met een rookmachine op lekken kunnen laten controleren. Ik heb ook wel gehoord dat de vroege ECU's (mijne is van 2001) strakker staan afgesteld dan latere versies dus dat is misschien een laatste redmiddel. Verder adviseerde koop9 om de pakking van het gasklephuis wel te vervangen dus dat zou ik ook nog kunnen proberen. Maar ja, aan de andere kant, dat had er dan toch met de 'remmenreinigertest' uit moeten komen.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

16 okt 2018, 21:28 0 x

Hoe is jou accu, meet deze eens na half uur of langer stilstand want die geven soms ook niet
te vinden storingen, boven 12,48 volt is goed, mits je geen Dubieuze Action meter gebruikte waardoor
ook ik in de fout ging, die gaf 12.65 aan terwijl de echte meters 12.32 aan gaf...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
jaapje
Audi A2 clublid

17 okt 2018, 23:51 1 x

Hallo Ronald, Ik heb het hele verhaal nog een keer gelezen,
Je hebt in een half jaar tijd best wel veel onderdelen vervangen om de klacht te verhelpen.
Ik kom op moment niet veel verder dan :
1 het door eekhoorntje aangedragen onderwerp accuspanning controleren
2 ik mis nog een beetje de controle van het brandstof systeem, je zal best al wel een brandstoffilter vervangen hebben maar toch..en eventueel de tank op verontreiniging controleren.
3 ik heb begrepen uit de tekst dat de foutmelding niet bij stationair draaien ontstaat maar gewoon onder het rijden en ook niet direct maar pas na een aantal uren( klopt dit?)
Dan zou je eigenlijk eens met zijn tweeen moeten rijden met de vcds er bij aangesloten en kijken onder welke omstandigheden de foutcode ontstaat.
Bijvoorbeeld met weinig toeren en volgas of met meer toeren en gedeeltelijke belasting, aan de hand van de meetwaarden kan je dan misschien een mogelijke oorzaak vaststellen, gewoon een middagje experimenteren.
4 Als de motor goed loopt en de prestaties ook goed zijn zou het toch in de combinatie motor en Ecu kunnen liggen. Ik weet niet wat een tweedehands ecu kost maar er zal vast wel 1 te vinden zijn voor niet te veel geld. Maar wisselen geeft natuurlijk ook niet 100% zekerheid op succes.
Sorry Ronald maar verder kom ik op moment niet.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

18 okt 2018, 12:03 0 x

Zoals Jaapje onder Punt 2 aangaf... ik had een vervuilde motor en na reinigen op mijn manier was binnen 1 maand ondanks nieuwe olie & Filter het Filter weer gevuld en kan ik beide nogmaals wisselen.

Als jou tank zwaar vervuild is en ondanks filter nog veel bagger achter bleef kan dit inderdaad een oorzaak zijn.

Verder nog een tip;
1 Doe de spotjes met witte licht aan.
2 Ga nu starten en als deze mooi zacht beige en romantisch worden is het snel nieuwe Varta bestellen!
Naast mijn onbetrouwbare Action multi meter die fout aangaf is dit de beste manier om spanningsval tijdens starten en levensduur en restwaarde Accu te testen.
Hier kan vrijwel geen enkele accu tester tegen op of je moet meer dan €700,- Ex BTW willen betalen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
ronald.bos

18 okt 2018, 17:35 1 x

Accuspanning na paar uur stilstaan zit rond de 12,35 volt dus dat zou dan aan de lage kant zijn. Dus mogelijk zou die vervangen kunnen worden, misschien kan ik hem bij een garage nog verder laten testen. Bedankt voor de tip!
jaapje
Audi A2 clublid

18 okt 2018, 17:43 1 x

Nou, dat lijkt me nog niet zo slecht, dat zou eigenlijk niet de oorzaak kunnen zijn.... maar even testen kan geen kwaad.
Ik zat nog wel aan de map sensor te denken, als die niet helemaal de goede waarde doorgeeft kan er ook een foutcode ontstaan.
Plaats reactie