Pagina 1 van 2
ervaringen met benzine 98 en 95
Geplaatst: 24 okt 2009, 12:31
door @lf
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik en verbruik van benzine met RON 95 en RON98? Voor mijn 1.6FSI is 98 voorgeschreven. Ik tankte echter vaak 95. De laatste tikte de motor vooral bij het starten en de eerste minuten daarna. Ik kwam gisteren bij de Esso en dacht om eens 98 te tanken. Nu bleek dat Esso alleen nog 95 verkoopt. Wel verkopen ze de Energy Supreme brandstof. Dit schijnt een 95 met extra toevoegingen te zijn. Daar heb ik nu de tank mee volgegooid. Ik ben benieuwd of ik er iets van merk. Wat zijn jullie ervaringen? Merken jullie verschil in 98 en 95?
ervaringen met benzine 98 en 95
Geplaatst: 25 okt 2009, 15:46
door Thck
Hallo,
Normaal gesproken zou door het tanken van octaan 95 i.p.v. 98 de 1.6 niet mogen gaan "pingelen". Er zit namelijk een antip "pingel" sensor op de motor die in voorkomend geval een signaal aan het motormanagement doorgeeft waardoor o.a. het onstekingstijdstip wat wordt verlaat. Wel zou je het kunnen merken door wat vermogensverlies.(e.e.a. is ook heel sterk afhankleijk van je rijstijl! Indien je een "normale"rustige rijder bent zou het gebruik van octaan 95 geen probleem mogen opleveren.
De toevoegingen die shell bij V-power doet hebben niets te maken met het octaangehalte, deze hebben over het algemeen ook een wat reinigende werking.
Het kan geen kwaad om om b.v. 4 of 5 tankbeurten een keer vol te gooien met shell V-power, maar continu dit tanken is zonde van je geld.
Theo
ervaringen met benzine 98 en 95
Geplaatst: 25 okt 2009, 16:02
door Marc
Octaan 98 of 95 maakt m.i. wel degelijk verschil. Door de hoge compressie verhouding is 98 het meest geschikt voor de 1.6 fsi motor. Dat staat ook in het boekje en lees het internet er maar op na. Ik tank vrijwel sinds het begin alleen maar 98 en dat is echt een verschil in hoe de motor loopt, vooral als je van doorrijden houdt. Hij lijkt ook bij lage toerentallen beter op te trekken. Alleen jammer dat ik mij dat niet gerealiseerd heb bij de aanschaf van de auto... maar goed. :-)
Shell verkoopt helemaal geen 98 in NL. De overige merken wel, maar ook weer niet op alle lokaties. Bij mij in de buurt zijn dit BP en Esso. De Tango af en toe, namelijk bij ons niet, maar een dorp verder weer wel. In Duitsland kun je zelfs hoger dan 98 tanken, dan loopt ie helemaal lekker! Door de sensor kun je ook gewoon 95 rijden, maar ik zou zeggen probeer het eens...
De speciale benzines zijn vaak nog steeds maar 95 en het gaat hier alleen om toevoegingen. Dit heeft niets met het octaangehalte te maken. Die koop ik sowieso niet, dat is 90% marketing.
;-)
ervaringen met benzine 98 en 95
Geplaatst: 25 okt 2009, 19:29
door Thck
Hallo Marc,
Indien je mijn reactie goed leest dan zie dat ik niet zeg dat er geen verschil zit tussen 95 en 98!
Ik stel alleen dat er wel op 95 gereden kan worden maar dat je dit zult merken in het geleverde (minder) vermogen!
Ook m.b.t. de toevoegingen aan shell 95 -Power bevestig jij hetgeen ik reeds had vermeld.
En als laatste, ook ik heb in mijn reactie reeds aangegevn dat e.e.a. strek afhankelijk is van de rijstijl.
Ik wil overigens wel even stellen dat niet alles wat constructeurs in het instructieboekje zetten autotechnisch onderbouwd is!!! Als autotechnicus met inmiddels 38 jaar ervaring in de autobranche kan ik hier zelf wel een boekje over open doen!
Theo
ervaringen met benzine 98 en 95
Geplaatst: 25 okt 2009, 22:39
door Marc
Theo,
Mooi toch dat iemand dan van 2 personen leest die het allebei eens zijn, of niet? :-) Ik wilde alleen maar bevestigen wat mijn ervaringen zijn. Natuurlijk kan je met 95 rijden, maar ik wilde alleen aangeven dat ik persoonlijk een duidelijk verschil merk met 98... that's all! ;-)
ervaringen met benzine 98 en 95
Geplaatst: 27 okt 2009, 20:26
door Pyro_loe
Leuk te lezen.
Ik tank altijd euro95 en ben er tevreden over.
Maar wie weet moet ik eens proberen om een tijdje 98 te tanken.
Wie kan mij overhalen
Louis
ervaringen met benzine 98 en 95
Geplaatst: 28 okt 2009, 12:00
door Thck
Gewoon een keer proberen en afhanklijk van de resultaten verder zien. Kan in ieder geval geen enkele schade aanrichten. Overigens vraag ik mij nu af of jij dezelfde problemen ondervindt als hierboven is beschreven (kloppen en minder vermogen?)
Theo
ervaringen met benzine 98 en 95
Geplaatst: 31 okt 2009, 11:35
door Pyro_loe
Nee, van kloppen merk ik niets. Ben i.h.a. wel een rustige rijder, dus over vermogen kan ik niet zoveel zeggen. Misschien als ik eens 98 getankt heb kijken of ik verschil merk.
Louis
ervaringen met benzine 98 en 95
Geplaatst: 18 mei 2015, 21:35
door luukske
Oude discussie maar rakel hem toch even op :
In mijn tankklepje staat ron95 bij de FSI. Zou alleen in Nederland geadviseerd worden om 98 te rijden met deze motor? Ik vind dat hij nu ook al super loopt , heb het al wel eens getankt maar merkte weinig. Misschien opnieuw proberen of zijn er inmiddels andere ervaringen?
ervaringen met benzine 98 en 95
Geplaatst: 19 mei 2015, 11:10
door Dirck
Ik zag in de softwaren dat je hem van 98 naar 95 kunt aanpassen, dit omdat steeds meer 98 pompen verdwijnen...
Maar de oplossing kan LPG zijn. Octaan gehaalde ruim 100.. ik dacht iets van 108...
En de benzine, in Duitsland volop maar toevoegingen naar 98 zijn ook los leverbaar...
Maar alleen starten op dure 98 en 1 of 2x per jaar tanken, dan is dat ook te doen.
Dus FSI op LPG?
De AUA en BYY kunnen het probleemloos aan, de FSI weet ik niet of moet je dan weer klepsmering toepassen met 2tact olie van de Action?