Oranje oliepeil lampje

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2016, 13:46

02 aug 2022, 17:17 0 x

Beste meedenkende A2 liefhebbers,

Ik heb een probleem met het oliepeil lampje (oranje en de tekst MIN).
Bij mijn A2 1.4 AUA gaat deze regelmatig onnodig branden. Na ca. 100 km, terwijl het oliepeil goed is.
Recent oliepeisensor laten vervangen, maar probleem blijft.
Best onhandig omdat ook de mijne olie verbruikt en het bekende oliepeilen nogal .... laat ik maar onbetrouwbaar zeggen, is.
Wat zou er nog meer de oorzaak kunnen zijn?

Ben er ook nog niet goed uit hoe het berichten en beantwoorden hier werkt. Ondanks ik al jaren hier veel nuttige info vind. Dus mocht het ff duren.....
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 aug 2022, 18:26 2 x

Mss een draadbreuk? Anders zou ik het ook niet weten.

Ik was een beetje klaar met dat oliepeilen vooraan: bijna onmogelijk om goed af te lezen. Ik heb nu een gewone peilstok in het blok, er staat ergens een topic welke onderdelen je moet hebben: de peilstok zelf en een oranje tuitje dat je op een opening in het blok kan duwen. Werkt perfect! Kostte iets van 15 euro.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 aug 2022, 19:25 1 x

Zit de serviceklep goed dicht? De serviceklep bedient een microschakelaar achter een rubber balgje (zit links naast de oliepeilstop, vanaf de voorzijde van de auto gezien).
Als deze microschakelaar niet goed wordt ingedrukt en/of stuk is, dan geeft deze na 150km een foutmelding.

Zie ook dit topic: viewtopic.php?t=9769&p=94841

Toch verwarrend, bij niet goed sluiten wordt de foutmelding blijkbaar niet gereset ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 aug 2022, 13:40 1 x

Het is onderwerp al vaker besproken is .
Wat eerder is gezegd kan oplossing zijn van service klep schakelaar .

Sowiso check eerst olieniveau ,ga niet lukraak olie afvullen...

In ergste geval kan ,oliepomp ,de motor versleten zijn.. of "simpele " reden zijn ,olie en filter vervuild ,breuk aanzuigbuis in het carter of los of dus de zeef vervuild.etc .

oliedruksensor :

Het meest voorkomende oplosding kan de gele melding olielampje na juiste olie niveau te checken is en dan nog blijft branden.

De oliedruksensor zelf defect is vaak is het herkenbaar wat aan het doorzweten hij dus wat lekt .
Of draadbreuk je mazzel hebt.

Vervang dan deze ,probeer eerst stekkertje schoon te maken of melding weg blijft ,zo niet koop voor nog geen 20 euro een nieuwe.

Hij zit op de de cilinderkop bij aua en de bby benzine motoren. Vaak groen of zwart afhankelijk merk.

Laat dit eventueel uitzoeken het verhelpen door garagist indien niet de opossing is ,zoals door A2 dokter of vertrouwde garagist in de buurt.

https://workshop-manuals.com/audi/a2/po ... e_switchf1

Succes.
Audi a2 AUA BBY -oliedruksensor_benzine.jpg
Audi a2 AUA BBY -oliedruksensor_benzine.jpg (55.8 KiB) 1419 keer bekeken

Extra aanvulling Indien rood olie lampje dan beskist niet meer te rijden ,dan is er zeker iets niet ok met de oliedruk ,verstopping olie toevoer ,defecte pomp etc.
Voorak als u zeker bent van ollieniveau klopt.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2018, 08:09
Locatie: Zaanstad
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 sep 2022, 00:54 0 x

Een jaar of 2 geleden heb ik dit één keer meegemaakt, bijna thuis... ineens PIEP en een oranje olielampje. Was 100 meter voor een tankstation, kon meteen stoppen en heb er een kleine scheut olie in gedaan voor de zekerheid om de laatste 500 meter naar huis te rijden. Daar oliepeil gechecked (lastig) maar bleek prima. Vervolgens is het zo'n 40.000 km nooit meer voorgekomen, kennelijk een op hol geslagen sensor geweest.

Tot een dag of tien geleden. Meerdere keren tijdens één reis. Maar nu was er echt sprake van een olielek, bij de carterontluchter. Inmiddels verholpen, maar het is elke keer wel schrikken als dat alarm afgaat. Ik lees nu dat er ook een rood olielampje bestaat, die heb ik gelukkig nog niet gehad.
Duckman
Audi A2 clublid
Berichten: 294
Lid geworden op: 25 jun 2021, 12:53
Locatie: Zutphen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 sep 2022, 08:01 1 x

Ticcie schreef:
02 aug 2022, 18:26
Mss een draadbreuk? Anders zou ik het ook niet weten.

Ik was een beetje klaar met dat oliepeilen vooraan: bijna onmogelijk om goed af te lezen. Ik heb nu een gewone peilstok in het blok, er staat ergens een topic welke onderdelen je moet hebben: de peilstok zelf en een oranje tuitje dat je op een opening in het blok kan duwen. Werkt perfect! Kostte iets van 15 euro.

Voor welk type blok geldt dit? En weet iemand waar dit te vinden is op het forum?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

20 sep 2022, 08:37 1 x

Deze pijlstok kan alleen op AUA, bij de BBY ontbreekt het gat helaas.

Alleen als er een ruilmotor van sloop kwam, uit Polo, Fabia of Ibiza kan er nog een stok achter zitten,
Dan komt via gat voorin carterpan onze zwanehals stok erbij te zitten.
Dus een VAG afkomstige niet Audi BBY blok kan wel 2e stok hebben maar de originele lukt nooit daar rechts achter in blok.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
ronald.bos
Audi A2 clublid
Berichten: 154
Lid geworden op: 13 feb 2017, 19:18
Locatie: Gouda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 sep 2022, 21:44 1 x

Hoi Roberto,

Ik heb hetzelfde probleem, en helaas hebben de garages 't niet op kunnen lossen. Wat ik nu doe is elke keer als 't lampje weer gaat branden, de serviceklep even open doen, en dan is 't weer een tijdje weg. Oliepeil check ik regelmatig en is gewoon ok.

Mocht je een oplossing of tip hebben, dan ben ik heel benieuwd.

Ronald
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

23 sep 2022, 09:09 0 x

Als je lampje kreeg?

Ik monteerde nieuwe oliepijl sensor maar bleef komen....
Bleek na demontage Carterpan laag bagger in te zitten en die schoongemaakt opgelost.

Als je kapje van vuil op de sensor zit binnen in blok?
Dan ziet hij geen olie meer....
Vele weinig rijders zoals 1e eigenaar van mijn auto 16 jaren had gedaan, Huisarts en dan kreeg je dit.

Ik had het kunnen weten!
Na aftappen moest er 3.4 liters olie in volgens boekje en bij 2.8 al vol?
Dus blijkbaar 3.4 - 2.8 dus 0,6 liter drab en bagger erin!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
ronald.bos
Audi A2 clublid
Berichten: 154
Lid geworden op: 13 feb 2017, 19:18
Locatie: Gouda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 aug 2023, 12:30 3 x

Hey, ik ben er achter een mogelijke reden gekomen, voor als je een benzine motor hebt.

Het intstrument cluster kan worden gecodeerd zodat het verbruik wordt weergegeven (methode: motor type instellen op 1.2 TDI in plaats van 1.4 benzine). Een bijeffect hiervan is (voor sommigen) dat het oliepeil lampje regelmatig aanspringt. Ik had dit in ieder geval.

Meer info over het coderen van het instrumentpaneel voor ander motortype (met als gevolg weergave of geen weergave verbruik): zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=jV5XmqE1H9o
Plaats reactie