Mijn 1.4 rijd ik alweer vanaf 2018 en hij heeft me al wat geld gekost maar dit jaar was een klapper. Ik moet er regelmatig mee naar Denemarken voor familiebezoek dus ik probeer hem goed te laten onderhouden. Lijstje van zaken die dit jaar allemaal zijn vervangen:
- Distributieriem + waterpomp
- Achterbanden
- Stuurkous
- Rechter koplamp unit
- Aardekabel
- Startmotor
- Stabilisatorstangen
- Bougies
- Handremkabel
- Diverse kleine dingetjes
Met de jaarlijkse beurt en APK meegerekend kwam ik op zo'n € 2500 aan onderhoud. Dure grap en het jaar is nog niet eens voorbij. Maar nu rijd ik weer bijna nieuw en ik hoop dat verdere ellende me de komende tijd bespaard blijft. 209.000km op de teller nu. Stond op 123.000km toen ik hem kreeg. Het is zo'n fijne wagen, ik hoop er nog zeker 1, misschien 2 jaar in te kunnen rijden.
Een duur jaar kwa onderhoud maar hij rijdt weer als nieuw
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2538
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Tja, een wat oudere auto vraagt wat meer onderhoud, maar daar staat geen of zelfs negatieve afschrijving tegenover. Bewaar de facturen!
En als je voor onderhoud naar de Audi-dealer gaat, kan het financieel aardig oplopen.
Als je het zelf doet (bijv. de koplamp: twee T30 boutjes losdraaien; bougies vervangen is ook niet heel ingewikkeld) kom je met € 500 een heel eind… Een handremkabel heb je nieuw voor €10, vier bougies voor €25.
Je zou ook zelf de onderdelen (eventueel tweedehands) kunnen inkopen en de plaatselijke dorpsgarage betalen voor de uren.
Distributie, bougies en achterbanden is gewoon onderhoud om de 100.000 km, koplamp en startmotor zou je als pech / reparatie kunnen beschouwen. Wat is een stuurkous? Een stuurhuis na “autocorrect”? Da’s ook categorie pech…
Maar je kunt er nu weer een paar jaar mee vooruit!
En als je voor onderhoud naar de Audi-dealer gaat, kan het financieel aardig oplopen.
Als je het zelf doet (bijv. de koplamp: twee T30 boutjes losdraaien; bougies vervangen is ook niet heel ingewikkeld) kom je met € 500 een heel eind… Een handremkabel heb je nieuw voor €10, vier bougies voor €25.
Je zou ook zelf de onderdelen (eventueel tweedehands) kunnen inkopen en de plaatselijke dorpsgarage betalen voor de uren.
Distributie, bougies en achterbanden is gewoon onderhoud om de 100.000 km, koplamp en startmotor zou je als pech / reparatie kunnen beschouwen. Wat is een stuurkous? Een stuurhuis na “autocorrect”? Da’s ook categorie pech…
Maar je kunt er nu weer een paar jaar mee vooruit!
- AudiFanSedert1971
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het is natuurlijk even slikken.
Je hebt wel weer een betrouwbare wagen.
En met 2e handse onderdelen monteren is gokken hoe lang je verder kunt rijden..dus niet fijn voor grote rit naar buitenland.
Een andere A2 aankopen heeft ook zijn nadelen je niet weet wat je ervoor terug krijgt.
Een distributie wissel is slechts om de 6 jaren.
De kosten hiervan is per garagist verschillend ook qua gebruikte merk van de materialen.
Sowiso is Audi dealer duurder maar sommige garages zijn prijzen ook niet mals..
De km prijs is afhankelijk hoeveel je rijdt per jaar.
Als je jaarlijks veel rijdt in ons geval heb je minder jaarlijkse kosten onderhoud voor de gereden km ters.
Wij in 6 jaren met gemak 160.000 km rijden ,dan is dit tussen 100 euro tot 150 euro per jaar reserveren (afhankelijk bij wie je het laat uitvoeren) voor distributie set...wissel incl koelvloeistof .
LL bougies iridium zijn in aanschaf duurder maar gaan met gemak meer dan 60.000 km of meer mee ,voordeel dat kabels minder losgetrokken hoeft te worden..dus minder kans kabel breuk .
Zo ook penbobine's A merken gaan met gemak 160.000 km mee ,dit is ook afhankelijk van goede merk type bougies en verbranding ,korte ritten etc
Ach wij hebben ook nog steeds plezier met de A2 en probleemloos naar spanje gereden ieind juli tot 21 augustus j.l .met behoorlijke warme weer frankrijk spanje 20 dagen weg. .
Zo ook zijn er vast meer Audi A2 bezitters die probleemloos naar buitenland geweest.
Dus de A2 met blokkie af fabriek nu bijna 459.000 op klokkie heeft goed gepresteerd en inmiddels 20 jaar oud.
Ik blijf zeggen rijdt wat meer met uw youngtimer of klssssieker je daardoor meer geniet en wagen gaat waarderen.
poets wat minder en geef meer aandacht aan onderhoud technische zaken die nodig zijn.
Groeten
Rolf Almere
Je hebt wel weer een betrouwbare wagen.
En met 2e handse onderdelen monteren is gokken hoe lang je verder kunt rijden..dus niet fijn voor grote rit naar buitenland.
Een andere A2 aankopen heeft ook zijn nadelen je niet weet wat je ervoor terug krijgt.
Een distributie wissel is slechts om de 6 jaren.
De kosten hiervan is per garagist verschillend ook qua gebruikte merk van de materialen.
Sowiso is Audi dealer duurder maar sommige garages zijn prijzen ook niet mals..
De km prijs is afhankelijk hoeveel je rijdt per jaar.
Als je jaarlijks veel rijdt in ons geval heb je minder jaarlijkse kosten onderhoud voor de gereden km ters.
Wij in 6 jaren met gemak 160.000 km rijden ,dan is dit tussen 100 euro tot 150 euro per jaar reserveren (afhankelijk bij wie je het laat uitvoeren) voor distributie set...wissel incl koelvloeistof .
LL bougies iridium zijn in aanschaf duurder maar gaan met gemak meer dan 60.000 km of meer mee ,voordeel dat kabels minder losgetrokken hoeft te worden..dus minder kans kabel breuk .
Zo ook penbobine's A merken gaan met gemak 160.000 km mee ,dit is ook afhankelijk van goede merk type bougies en verbranding ,korte ritten etc
Ach wij hebben ook nog steeds plezier met de A2 en probleemloos naar spanje gereden ieind juli tot 21 augustus j.l .met behoorlijke warme weer frankrijk spanje 20 dagen weg. .
Zo ook zijn er vast meer Audi A2 bezitters die probleemloos naar buitenland geweest.
Dus de A2 met blokkie af fabriek nu bijna 459.000 op klokkie heeft goed gepresteerd en inmiddels 20 jaar oud.
Ik blijf zeggen rijdt wat meer met uw youngtimer of klssssieker je daardoor meer geniet en wagen gaat waarderen.
poets wat minder en geef meer aandacht aan onderhoud technische zaken die nodig zijn.
Groeten
Rolf Almere
- Bijlagen
-
- 20220730_114944.jpg (3.63 MiB) 1425 keer bekeken
-
- 20220731_174453.jpg (3.06 MiB) 1425 keer bekeken
-
- 20220730_115043.jpg (2.88 MiB) 1425 keer bekeken
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02, 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Tinus
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15 mar 2018, 08:09
- Locatie: Zaanstad
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Excuus, Ik bedoelde "stuurhoes" ipv "stuurkous". Zelf ben ik niet zo technisch, dus ik laat alles bij een erkende garage doen, niet bij Audi dealer overigens. Dit jaar kwam gewoon alles samen tijdens de APK en dat was best wel even schrikken. Hopen dat het bij de volgende apk meevalt en dat hij nog een paar jaartjes meegaat.Peter_Maathuis schreef: ↑05 sep 2022, 11:38Distributie, bougies en achterbanden is gewoon onderhoud om de 100.000 km, koplamp en startmotor zou je als pech / reparatie kunnen beschouwen. Wat is een stuurkous? Een stuurhuis na “autocorrect”? Da’s ook categorie pech…
Maar je kunt er nu weer een paar jaar mee vooruit!
Mooie A2 heb je zeg, ik sta er ook van te kijken hoeveel km's hij heeft. Die heb je dus goed onderhouden! Ik hoef me dus nog geen zorgen te maken met ruim 2 ton op de teller...AudiFanSedert1971 schreef: ↑05 sep 2022, 12:47Dus de A2 met blokkie af fabriek nu bijna 459.000 op klokkie heeft goed gepresteerd en inmiddels 20 jaar oud.
- Daan86
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
- Locatie: Almere
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ik heb mijn A2 nu bijna 3 jaar. Moest afgelopen jaar ook iets van 2500 euro erin steken.
Stuurhuis, stuurhoeksensor, nieuwe achterveren, gloeistiften, banden, ruitenwisserarm, stuurkogel en al het andere standaard onderhoud.
Ga volgende week m'n auto APK laten keuren. Dan moet ik voordat de winter begint nog 2 nieuwe banden.
En begin volgens jaar weer een nieuwe distributieriem en waterpomp.
Maar rij nog steeds met plezier in mijn kogel.
Stuurhuis, stuurhoeksensor, nieuwe achterveren, gloeistiften, banden, ruitenwisserarm, stuurkogel en al het andere standaard onderhoud.
Ga volgende week m'n auto APK laten keuren. Dan moet ik voordat de winter begint nog 2 nieuwe banden.
En begin volgens jaar weer een nieuwe distributieriem en waterpomp.
Maar rij nog steeds met plezier in mijn kogel.
- Tinus
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15 mar 2018, 08:09
- Locatie: Zaanstad
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Erg belangrijk die distributieriem! De rest is herkenbaar, nieuwe vering, ruitenwissermotor. Vorig jaar al voor mijn kiezen gehad. Hopelijk voorlopig vanaf.
Afgelopen weekend met de A2 op vakantie naar Denemarken, dacht ik. Na 100 km, waarschuwing laag oliepeil. Kwart liter erbij gedaan en doorgereden. Na 100 km wéér. Weer kwart liter erbij en doorgereden. Na 100 km wederom alarm, oliepeil uitgebreid gechecked en stond bijna droog. Halve liter erbij gedaan en besloten de reis af te breken en om te keren. Ik wilde het risico niet nemen.
We waren toen al bij Osnabrück. Daarna 300 km teruggereden en geen alarm meer gehad. Meteen naar de garage gegaan, nergens zichtbare lekkage, geen lekke koppakking, geen rook. Halve liter olie nog toegevoegd, rijd nu al een paar dagen zonder problemen. Morgen gaat hij uitgebreid kijken, ik verlies ergens olie. Maar waar? We vonden 1 druppel op straat onder de motor, nadat we een kwartier hadden stil gestaan. Maar dit is erg weinig.
- eekhoorntje
- Berichten: 3332
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
Plotseling hoog verbruik?
Als je motor ergens beetje benzine lekte en op lange rit verdampt dat dan krijg je snelle daling.
Vooral bij veel stadsverkeer komt dit vaker voor.
Verse schone olie en juiste type... en na lampje kwart of halve liter? Die pijlstok ook in de gaten houden.... lampje is extra maar niet echt 100% betrouwbare vervanger helaas.
Als je motor ergens beetje benzine lekte en op lange rit verdampt dat dan krijg je snelle daling.
Vooral bij veel stadsverkeer komt dit vaker voor.
Verse schone olie en juiste type... en na lampje kwart of halve liter? Die pijlstok ook in de gaten houden.... lampje is extra maar niet echt 100% betrouwbare vervanger helaas.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Tinus
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15 mar 2018, 08:09
- Locatie: Zaanstad
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Bij de garage bleek de carter ontluchter olie te lekken. Deze is inmiddels vervangen. Het was geen ernstig lek maar ik was de laatste maanden wel langzaam al mijn olie kwijtgeraakt. Ik moet me aanleren het oliepeil vaker te checken, zeker voor het maken van een lange reis.eekhoorntje schreef: ↑16 sep 2022, 08:04Plotseling hoog verbruik?
Verse schone olie en juiste type... en na lampje kwart of halve liter? Die pijlstok ook in de gaten houden.... lampje is extra maar niet echt 100% betrouwbare vervanger helaas.