Een duur jaar kwa onderhoud maar hij rijdt weer als nieuw

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2018, 08:09
Locatie: Zaanstad
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 sep 2022, 07:08 5 x

Mijn 1.4 rijd ik alweer vanaf 2018 en hij heeft me al wat geld gekost maar dit jaar was een klapper. Ik moet er regelmatig mee naar Denemarken voor familiebezoek dus ik probeer hem goed te laten onderhouden. Lijstje van zaken die dit jaar allemaal zijn vervangen:

- Distributieriem + waterpomp
- Achterbanden
- Stuurkous
- Rechter koplamp unit
- Aardekabel
- Startmotor
- Stabilisatorstangen
- Bougies
- Handremkabel
- Diverse kleine dingetjes

Met de jaarlijkse beurt en APK meegerekend kwam ik op zo'n € 2500 aan onderhoud. Dure grap en het jaar is nog niet eens voorbij. Maar nu rijd ik weer bijna nieuw en ik hoop dat verdere ellende me de komende tijd bespaard blijft. 209.000km op de teller nu. Stond op 123.000km toen ik hem kreeg. Het is zo'n fijne wagen, ik hoop er nog zeker 1, misschien 2 jaar in te kunnen rijden. :)
Bijlagen
20220528_141011 (Large).jpg
20220528_141011 (Large).jpg (976.53 KiB) 1476 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 sep 2022, 11:38 1 x

Tja, een wat oudere auto vraagt wat meer onderhoud, maar daar staat geen of zelfs negatieve afschrijving tegenover. Bewaar de facturen!

En als je voor onderhoud naar de Audi-dealer gaat, kan het financieel aardig oplopen.
Als je het zelf doet (bijv. de koplamp: twee T30 boutjes losdraaien; bougies vervangen is ook niet heel ingewikkeld) kom je met € 500 een heel eind… Een handremkabel heb je nieuw voor €10, vier bougies voor €25.
Je zou ook zelf de onderdelen (eventueel tweedehands) kunnen inkopen en de plaatselijke dorpsgarage betalen voor de uren.

Distributie, bougies en achterbanden is gewoon onderhoud om de 100.000 km, koplamp en startmotor zou je als pech / reparatie kunnen beschouwen. Wat is een stuurkous? Een stuurhuis na “autocorrect”? Da’s ook categorie pech…

Maar je kunt er nu weer een paar jaar mee vooruit!
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 sep 2022, 12:47 3 x

Het is natuurlijk even slikken.
Je hebt wel weer een betrouwbare wagen.
En met 2e handse onderdelen monteren is gokken hoe lang je verder kunt rijden..dus niet fijn voor grote rit naar buitenland.

Een andere A2 aankopen heeft ook zijn nadelen je niet weet wat je ervoor terug krijgt.

Een distributie wissel is slechts om de 6 jaren.

De kosten hiervan is per garagist verschillend ook qua gebruikte merk van de materialen.
Sowiso is Audi dealer duurder maar sommige garages zijn prijzen ook niet mals..

De km prijs is afhankelijk hoeveel je rijdt per jaar.
Als je jaarlijks veel rijdt in ons geval heb je minder jaarlijkse kosten onderhoud voor de gereden km ters.

Wij in 6 jaren met gemak 160.000 km rijden ,dan is dit tussen 100 euro tot 150 euro per jaar reserveren (afhankelijk bij wie je het laat uitvoeren) voor distributie set...wissel incl koelvloeistof .

LL bougies iridium zijn in aanschaf duurder maar gaan met gemak meer dan 60.000 km of meer mee ,voordeel dat kabels minder losgetrokken hoeft te worden..dus minder kans kabel breuk .

Zo ook penbobine's A merken gaan met gemak 160.000 km mee ,dit is ook afhankelijk van goede merk type bougies en verbranding ,korte ritten etc

Ach wij hebben ook nog steeds plezier met de A2 en probleemloos naar spanje gereden ieind juli tot 21 augustus j.l .met behoorlijke warme weer frankrijk spanje 20 dagen weg. .

Zo ook zijn er vast meer Audi A2 bezitters die probleemloos naar buitenland geweest.

Dus de A2 met blokkie af fabriek nu bijna 459.000 op klokkie heeft goed gepresteerd en inmiddels 20 jaar oud.

Ik blijf zeggen rijdt wat meer met uw youngtimer of klssssieker je daardoor meer geniet en wagen gaat waarderen.

poets wat minder en geef meer aandacht aan onderhoud technische zaken die nodig zijn.

Groeten
Rolf Almere
Bijlagen
20220730_114944.jpg
20220730_114944.jpg (3.63 MiB) 1425 keer bekeken
20220731_174453.jpg
20220731_174453.jpg (3.06 MiB) 1425 keer bekeken
20220730_115043.jpg
20220730_115043.jpg (2.88 MiB) 1425 keer bekeken
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2018, 08:09
Locatie: Zaanstad
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 sep 2022, 17:49 1 x

Peter_Maathuis schreef:
05 sep 2022, 11:38
Distributie, bougies en achterbanden is gewoon onderhoud om de 100.000 km, koplamp en startmotor zou je als pech / reparatie kunnen beschouwen. Wat is een stuurkous? Een stuurhuis na “autocorrect”? Da’s ook categorie pech…

Maar je kunt er nu weer een paar jaar mee vooruit!
Excuus, Ik bedoelde "stuurhoes" ipv "stuurkous". Zelf ben ik niet zo technisch, dus ik laat alles bij een erkende garage doen, niet bij Audi dealer overigens. Dit jaar kwam gewoon alles samen tijdens de APK en dat was best wel even schrikken. Hopen dat het bij de volgende apk meevalt en dat hij nog een paar jaartjes meegaat.


AudiFanSedert1971 schreef:
05 sep 2022, 12:47
Dus de A2 met blokkie af fabriek nu bijna 459.000 op klokkie heeft goed gepresteerd en inmiddels 20 jaar oud.
Mooie A2 heb je zeg, ik sta er ook van te kijken hoeveel km's hij heeft. Die heb je dus goed onderhouden! Ik hoef me dus nog geen zorgen te maken met ruim 2 ton op de teller...
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

08 sep 2022, 09:01 4 x

Ik heb mijn A2 nu bijna 3 jaar. Moest afgelopen jaar ook iets van 2500 euro erin steken.
Stuurhuis, stuurhoeksensor, nieuwe achterveren, gloeistiften, banden, ruitenwisserarm, stuurkogel en al het andere standaard onderhoud.
Ga volgende week m'n auto APK laten keuren. Dan moet ik voordat de winter begint nog 2 nieuwe banden.
En begin volgens jaar weer een nieuwe distributieriem en waterpomp.
Maar rij nog steeds met plezier in mijn kogel. :cool:
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2018, 08:09
Locatie: Zaanstad
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 sep 2022, 16:26 1 x

Daan86 schreef:
08 sep 2022, 09:01
En begin volgens jaar weer een nieuwe distributieriem en waterpomp.
Maar rij nog steeds met plezier in mijn kogel. :cool:
Erg belangrijk die distributieriem! De rest is herkenbaar, nieuwe vering, ruitenwissermotor. Vorig jaar al voor mijn kiezen gehad. Hopelijk voorlopig vanaf.

Afgelopen weekend met de A2 op vakantie naar Denemarken, dacht ik. Na 100 km, waarschuwing laag oliepeil. Kwart liter erbij gedaan en doorgereden. Na 100 km wéér. Weer kwart liter erbij en doorgereden. Na 100 km wederom alarm, oliepeil uitgebreid gechecked en stond bijna droog. Halve liter erbij gedaan en besloten de reis af te breken en om te keren. Ik wilde het risico niet nemen.

We waren toen al bij Osnabrück. Daarna 300 km teruggereden en geen alarm meer gehad. Meteen naar de garage gegaan, nergens zichtbare lekkage, geen lekke koppakking, geen rook. Halve liter olie nog toegevoegd, rijd nu al een paar dagen zonder problemen. Morgen gaat hij uitgebreid kijken, ik verlies ergens olie. Maar waar? We vonden 1 druppel op straat onder de motor, nadat we een kwartier hadden stil gestaan. Maar dit is erg weinig.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

16 sep 2022, 08:04 1 x

Plotseling hoog verbruik?
Als je motor ergens beetje benzine lekte en op lange rit verdampt dat dan krijg je snelle daling.
Vooral bij veel stadsverkeer komt dit vaker voor.

Verse schone olie en juiste type... en na lampje kwart of halve liter? Die pijlstok ook in de gaten houden.... lampje is extra maar niet echt 100% betrouwbare vervanger helaas.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mar 2018, 08:09
Locatie: Zaanstad
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 sep 2022, 11:38 4 x

eekhoorntje schreef:
16 sep 2022, 08:04
Plotseling hoog verbruik?

Verse schone olie en juiste type... en na lampje kwart of halve liter? Die pijlstok ook in de gaten houden.... lampje is extra maar niet echt 100% betrouwbare vervanger helaas.
Bij de garage bleek de carter ontluchter olie te lekken. Deze is inmiddels vervangen. Het was geen ernstig lek maar ik was de laatste maanden wel langzaam al mijn olie kwijtgeraakt. Ik moet me aanleren het oliepeil vaker te checken, zeker voor het maken van een lange reis.
Plaats reactie