Prijzen omhoog Tellerstanden naar beneden

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

08 apr 2023, 22:43 1 x

Ik kijk een paar keer per week op de Duitse verkoopsites naar het aanbod van A2's. Dat is naast het rijden en onderhouden van een A2 ook een beetje hobby.
Het valt mij op dat er erg veel auto's worden aanboden met relatief lage kilometerstanden. Het meerendeel zit onder 200000 km. Je moet haast zoeken naar een hoge tellerstand van boven 250000 km. ( In Nederland ligt het naar mijn idee hoger).
Bovendien stijgen de prijzen nog steeds. Valt dit bij jullie ook op?
Ik heb het vermoeden dat de kilometertellers massaal teruggesteld worden.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 apr 2023, 19:28 0 x

In Duitsland is het terugdraaien van de km-teller al lang strafbaar en de pakkans is behoorlijk groot door dealer-administratie (internationaal, maar alleen voor onderhoud bij de dealer) en andere km-registraties (zoals NAP in NL).

Maar bij de uitvoer uit Duitsland wordt de teller wel vaak flink teruggezet, omdat de nationale km-registraties niet gekoppeld zijn in Europees verband. Daar zijn overigens wel plannen voor.

Bij A2-diesels valt de verkoper snel door de mand omdat in de ECU ook een km-teller zit, maar bij benzinemotoren moet je het als koper hebben van de onderhoudshistorie.
A2again
Audi A2 clublid
Berichten: 131
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:48
Locatie: Vianen
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 apr 2023, 20:27 0 x

Het ligt er m.i. ook aan op welke website je kijkt. Op mobile.de zijn het over 't algemeen idd soms bizar lage km-standen terwijl op E-bay Kleinanzeigen echt auto's met forse km-standen worden aangeboden.
Prijsvergelijk is soms niet te doen, het lijkt wel of er geen correlatie is tussen km-stand, uitvoering en toestand van de auto.
Gebruikersavatar
Omygla
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2023, 22:28
Locatie: Belgie
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 apr 2023, 22:31 1 x

Ik had niet gedacht dat anderen hetzelfde deden als ik, het is grappig om te zien dat we niet alleen zijn! En ja ik heb gemerkt dat ze misschien de km manipuleren omdat de prijzen soms geweldig zijn!
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 apr 2023, 23:02 2 x

Toen ik begon met zoeken naar mijn A2 heb ik heel wat auto's met een lage stand en een afgetrapte koppelingspedaal gezien, allemaal import. Ik ben toen doelgericht naar een origineel NL auto gaan zoeken en heb een van de ik geloof 18 gele gevonden die in NL geleverd zijn (nu rijden er bijna 50 rond). Volgens mij hebben de origineel in Nederland geleverde a2's ook een financiele meerwaarde vanwege NAP. Het wordt tijd dat ze binnen Europa gaan werken aan tellerfraude.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

10 apr 2023, 09:02 0 x

De kwaliteit van onze geliefde auto's is in het geval van tellerfraude een nadeel. Je moet er echt veel kijk op hebben en een jarenlange A2 ervaring om kenmerken van een hoge tellerstand te kunnen inschatten.

Ook al is tellerfraude in Duitsland strafbaar, waar moet ik aan denken als het gaat om een auto van minimaal 17 jaar oud? Ik denk dat de instanties daar niet wakker van liggen.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

10 apr 2023, 10:48 0 x

Als je met een kabeltje de ECU gaat uitlezen weet je verschil tussen Teller en ECU en die laatste is voor zover ik weet nog nooit terug gedraaid.

Maar ik kom dubieuze slecht lopende met 143.000 km tegen waar heel veel aan mankeerde en niet teruggedraaid was.
Maar mijn dochter heeft nog perfect lopende met 6x hogere stand erop nog dagelijks in gebruik.

Verzekeraar zal bij schade en die stand roepen, €250,- sloopwaarde, maar Taxatie is dan erg nuttig elke 3 jaren!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie