Scheurtje in deur
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dit onderwerp is op het duitse forum al meerdere malen behandelt. Wie van jullie heeft er een scheurtje, net boven het het bovenste scharnier, of heeft dit al gerepareerd, laten repareren ?
Ik heb het zelf namelijk ook in het linker portier, een paar jaar geleden had ik last van een knakkend portier, heb toen de windvanger vervangen, dit was een tijdelijke oplossing, hij knakt nu weer. Ik heb me nu verdiept in dit probleem en het blijkt dat er heel veel A2,s last van hebben, een constructie fout.
Bij Audi is dit probleem bekend, en er is een tijd een coulance regeling geweest. De deur werd dan gerepareerd, vraag me niet hoe en wat, er werd een of andere kunstof hars voor gebruikt.
Omdat ik nog jaren met de a2 wil blijven rijden, wil ik mijn deur laten repareren, ik denk voor mijn wagen, bijna 11 jr, geen coulance regeling, maar wellicht zijn er leden die me tips kunnen geven.
Ik heb het zelf namelijk ook in het linker portier, een paar jaar geleden had ik last van een knakkend portier, heb toen de windvanger vervangen, dit was een tijdelijke oplossing, hij knakt nu weer. Ik heb me nu verdiept in dit probleem en het blijkt dat er heel veel A2,s last van hebben, een constructie fout.
Bij Audi is dit probleem bekend, en er is een tijd een coulance regeling geweest. De deur werd dan gerepareerd, vraag me niet hoe en wat, er werd een of andere kunstof hars voor gebruikt.
Omdat ik nog jaren met de a2 wil blijven rijden, wil ik mijn deur laten repareren, ik denk voor mijn wagen, bijna 11 jr, geen coulance regeling, maar wellicht zijn er leden die me tips kunnen geven.
ik heb geen antwoord op je vraag, maar mijn deur 'knakt' ook wel eens, en jij zegt nu dat daar een coulance regeling voor is?
mijnes komt uit 07-'02, dus zou ik daar nog gebruik van moeten kunnen maken.
Heb je enig idee of dat ergens beschreven staat(door Audi zelf??)
mvg,
Maurits
mijnes komt uit 07-'02, dus zou ik daar nog gebruik van moeten kunnen maken.
Heb je enig idee of dat ergens beschreven staat(door Audi zelf??)
mvg,
Maurits
- chipsoer
- Audi A2 clublid
Dat staat helaas nergens zwart op wit, de dealers zijn bekend met dit probleem, ik heb begrepen dat de ene dealer de ander niet is, m.a.w de ene spant zich in om het onder de coulance regeling te laten vallen en de andere niet, het heeft ook te maken of je de wagen in onderhoud hebt bij de dealer. Ik dus niet. reparatie in mijn geval uit eigen portemonnee. wat ik van de Duitsers concludeer,is dit meer dan €400,00 !!!
[quote="mauritsvs"]mijn deur 'knakt' ook wel eens, en jij zegt nu dat daar een coulance regeling voor is?[/quote]Zonder dat ik me erin verdiept heb: het knakken van de deur komt in de meeste gevallen door de deurvanger. Deze kost ongeveer twee tientjes en is zelf te vervangen.
De coulanceregeling daarentegen is (als deze geldt) van toepassing voor de scheurtjes in de deur juist boven het bovenste scharnier.
De coulanceregeling daarentegen is (als deze geldt) van toepassing voor de scheurtjes in de deur juist boven het bovenste scharnier.
- chipsoer
- Audi A2 clublid
[quote="Romulus"][quote="mauritsvs"]mijn deur 'knakt' ook wel eens, en jij zegt nu dat daar een coulance regeling voor is?[/quote]Zonder dat ik me erin verdiept heb: het knakken van de deur komt in de meeste gevallen door de deurvanger. Deze kost ongeveer twee tientjes en is zelf te vervangen.
De coulanceregeling daarentegen is (als deze geldt) van toepassing voor de scheurtjes in de deur juist boven het bovenste scharnier.[/quote]
Dat klopt, maar waarom knakt de deurvanger ? omdat de deurvanger een klein gedeelte van de kracht moet opvangen, van de bovenste scharnier. Vanwege de scheurtjes heeft deze niet meer de volledige sterkte.
Een voortvloeisel uit de scheurtjes is licht afhangende deuren
De coulanceregeling daarentegen is (als deze geldt) van toepassing voor de scheurtjes in de deur juist boven het bovenste scharnier.[/quote]
Dat klopt, maar waarom knakt de deurvanger ? omdat de deurvanger een klein gedeelte van de kracht moet opvangen, van de bovenste scharnier. Vanwege de scheurtjes heeft deze niet meer de volledige sterkte.
Een voortvloeisel uit de scheurtjes is licht afhangende deuren
Volgens mij knakt de deurvanger omdat er 2 kunststof rolletjes in zitten en die zijn nou eenmaal onderhevig aan slijtage. Daardoor krijgen de ronde rolletjes afgevlakte kanten wat het knakken veroorzaakt. Ik betwijfel het verband met het scheurtje bij de scharnierophanging. Heb zelf nog een nieuwe deurvanger liggen die ik binnenkort bij het bestuurdersportier moet gaan vervangen. Had ik beter in de zomer kunnen doen maar dan knakt m'n deur niet dus dan lijkt het onnodig...
- Smarty707
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Nu je de deurvanger nog in je handen hebt, pas deze dan voor dat je hem inbouwt aan.
Het is bij weinigen bekend dat deze een constructiefout bezit, nl. de eigenlijke "vang" (T-stangetje) is ca. 10 mm te lang, met als gevolg dat de deurvanger de deur aan het einde van het stangetje niet "vangt" maar dit door het bovenste scharnier gedaan wordt, met dan weer het gevolg dat er dan scheurtjes in de deur onstaan, boven het scharnier. Ik heb nog maar weinige A2's gezien die scheurvrij zijn....(wel goed kijken !)
Aanpassing van het stangetje kun je door een kunststof blokje er op te lijmen/schroeven, zodat dit blokje de aanslag is en niet het bovenste scharnier.
Zelf nog niet gedaan, omdat mijn deurvanger (nog) slechts zelden knakgeluiden laat horen.
Groetjes
Smarty707
Het is bij weinigen bekend dat deze een constructiefout bezit, nl. de eigenlijke "vang" (T-stangetje) is ca. 10 mm te lang, met als gevolg dat de deurvanger de deur aan het einde van het stangetje niet "vangt" maar dit door het bovenste scharnier gedaan wordt, met dan weer het gevolg dat er dan scheurtjes in de deur onstaan, boven het scharnier. Ik heb nog maar weinige A2's gezien die scheurvrij zijn....(wel goed kijken !)
Aanpassing van het stangetje kun je door een kunststof blokje er op te lijmen/schroeven, zodat dit blokje de aanslag is en niet het bovenste scharnier.
Zelf nog niet gedaan, omdat mijn deurvanger (nog) slechts zelden knakgeluiden laat horen.
Groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
[quote="Smarty707"]Nu je de deurvanger nog in je handen hebt, pas deze dan voor dat je hem inbouwt aan. Aanpassing van het stangetje kun je door een kunststof blokje er op te lijmen/schroeven, zodat dit blokje de aanslag is en niet het bovenste scharnier.[/quote]Goeie tip! Heb ik nog niet eerder gehoord, heb je die info van het Duitse forum (ik lees daar vrijwel alles maar dit nog niet tegen gekomen)?
[quote="Smarty707"] Ik heb nog maar weinige A2's gezien die scheurvrij zijn....(wel goed kijken !)
[/quote]
Ik heb het bij mijn wagen eens goed bekeken, zelfs de lamp er bij gehouden maar ik kan toch echt geen scheurtje vinden. Mijn deuren knakken bij mijn weten ook niet. Het gaat volgens mij ook van hoe ga je met je spullen om. Als je bewijze van spreken nogal met gooi en smijtwerk aangelegd bent is de kans op deze problemen een stuk groter. Hou de deur vast bij wind als je deze open doet. Dat is ook zo met de veren van de schokbrekers die blijkbaar ook nog al eens willen breken. Als ik zie hoe over het algemeen de jeugd over de drempels butsen moet je deze problemen wel haast krijgen. Ik zie dat bij mijn beide zonen die daar veel grover over heen knallen. Heb ze daar al eens voor gewaarschuwd maar die menen dat hij dan maar geen auto had moeten worden. Ook goed :!:
Sjors
[/quote]
Ik heb het bij mijn wagen eens goed bekeken, zelfs de lamp er bij gehouden maar ik kan toch echt geen scheurtje vinden. Mijn deuren knakken bij mijn weten ook niet. Het gaat volgens mij ook van hoe ga je met je spullen om. Als je bewijze van spreken nogal met gooi en smijtwerk aangelegd bent is de kans op deze problemen een stuk groter. Hou de deur vast bij wind als je deze open doet. Dat is ook zo met de veren van de schokbrekers die blijkbaar ook nog al eens willen breken. Als ik zie hoe over het algemeen de jeugd over de drempels butsen moet je deze problemen wel haast krijgen. Ik zie dat bij mijn beide zonen die daar veel grover over heen knallen. Heb ze daar al eens voor gewaarschuwd maar die menen dat hij dan maar geen auto had moeten worden. Ook goed :!:
Sjors