Hallo,
Weet niet of het hier de juiste plaats is op het forum, maar ik ben van plan mijn auto voor langere tijd buiten gebruik te stellen.
Ik heb vandaag een andere auto gekocht, maar wil kijken of ik de A2 kan behouden voor later.
Omdat ik ook nog een C2 heb die kinderen veel fijner vinden rijden (sorry, iets mis gegaan in de opvoeding) en 3 auto's op de oprit beetje teveel van het goede is, wil ik dus de A2 opslaan.
Waar moet ik rekening mee houden?
Is het verstandig hem op blokken te zetten? Aan de druppellader of regelmatig starten? Iets van conserveren?
Alle tips zijn welkom.
Auto buiten gebruik stellen
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Misschien een goed idee om:Fons007 schreef: ↑09 jul 2025, 22:44Hallo,
Weet niet of het hier de juiste plaats is op het forum, maar ik ben van plan mijn auto voor langere tijd buiten gebruik te stellen.
Waar moet ik rekening mee houden?
Is het verstandig hem op blokken te zetten? Aan de druppellader of regelmatig starten? Iets van conserveren?
Alle tips zijn welkom.
- De accu uit de A2 te halen en ergens (zichtbaar?) te stallen aan een druppellader.
- De auto op blokken zetten.
- De motor conserveren . . . Wie heeft daar ervaring mee?
Anders gewoon regelmatig starten en een kwartier / half uur laten draaien?
Mijn A2 staat elk jaar zo' 6 maanden in de stalling.
Omdat de techneuten daar overtuigd waren dat de druppellader ook een week voordat de auto word opgehaald ook aangesloten kan worden heb ik twee jaar achtereen een nieuwe accu moeten kopen.
De laatste keer waren ze toch voldoende overtuigd om de druppellader te laten zitten (of gewoon vergeten?) en de motor startte keurig.
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Idd aan de druppellader. En aangezien die 24u per dag aanstaat, zou ik een goede kiezen en niet een goedkope - CTek is een heel goed merk;
Hij hoeft niet op bokken, maar zet de bandenspanning op min. 3 bar, dat voorkomt platte kanten;
Zorg voor de juiste benzine in je tank: geen e10, die veroudert heel snel. Shell v-power is een goede optie (officieel e5, maar er zit geen ethanol in);
Vooral niet af en toe kort laten lopen, dat zorgt voor extra slijtage. Evt eens per paar maanden (3-6) echt goed warm laten draaien.
Staat ie binnen? Ramen op een kiertje, om schimmel / vocht te voorkomen. Staat ie buiten? Dan mss een goede vochtvreter erin.
Hij hoeft niet op bokken, maar zet de bandenspanning op min. 3 bar, dat voorkomt platte kanten;
Zorg voor de juiste benzine in je tank: geen e10, die veroudert heel snel. Shell v-power is een goede optie (officieel e5, maar er zit geen ethanol in);
Vooral niet af en toe kort laten lopen, dat zorgt voor extra slijtage. Evt eens per paar maanden (3-6) echt goed warm laten draaien.
Staat ie binnen? Ramen op een kiertje, om schimmel / vocht te voorkomen. Staat ie buiten? Dan mss een goede vochtvreter erin.
- bitcoinruudje
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
en met volle tank wegzetten
- Asko
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Om roest tegen te gaan?

Bij oldtimers was dat wel altijd verstandig met stalen tank, maar ik zou er nu zo weinig mogelijk in doen.
Die benzine wordt toch oud en heeft niet meer de kwaliteit van vroeger dat het jaren goed blijft door alle ethanol erin.
Zo goed als leeg rijden en een paar liter 98 (E5) laten zitten. Dat blijft langer goed dan 95 maar zal ook oud worden.
Mocht je hem weer van stal halen: verse benzine erin.
Als er dan maar een litertje oude inzit hoef je dat er ook niet uit te halen.
- bitcoinruudje
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Volle tank Maïs vrije E5 benzine natuurlijk Shell V power ) 0 % maïs, Paar procent duurder maar ook paar procent meer km per liter en meer vermogen, minder slijtage van de motor, en volie tank niet voor de alu tank te beschermen maar om de brandsto pomp lekker nat te houden, baat het niet dan schaad het niet.Asko schreef: ↑10 jul 2025, 20:39Om roest tegen te gaan?![]()
Bij oldtimers was dat wel altijd verstandig met stalen tank, maar ik zou er nu zo weinig mogelijk in doen.
Die benzine wordt toch oud en heeft niet meer de kwaliteit van vroeger dat het jaren goed blijft door alle ethanol erin.
Zo goed als leeg rijden en een paar liter 98 (E5) laten zitten. Dat blijft langer goed dan 95 maar zal ook oud worden.
Mocht je hem weer van stal halen: verse benzine erin.
Als er dan maar een litertje oude inzit hoef je dat er ook niet uit te halen.
Benzine wordt op den duur een soort rubber/gummi maar niet in 6 maanden of zo, dus een oldtimer op LPG die 10 jaar op gas rijdt, die kan wat er in de tank zit gewoon weggooien, tenzei hij graag de carburateur schoonmaakt.