Temperatuurmeter koude start
Hallo,
Vanmorgen bij de koude (vries) start ging mijn temperatuurmeter branden en kreeg ik een waarschuwingspiep bij het starten. Hebben alle a2's dit en is dit om te waarchuwen dat er voorzichtiger gereden moet worden omdat de motor koud is? Na enkele minuten ging het lampje uit.
Vanmorgen bij de koude (vries) start ging mijn temperatuurmeter branden en kreeg ik een waarschuwingspiep bij het starten. Hebben alle a2's dit en is dit om te waarchuwen dat er voorzichtiger gereden moet worden omdat de motor koud is? Na enkele minuten ging het lampje uit.
[quote="wesser"]Hallo,
Vanmorgen bij de koude (vries) start ging mijn temperatuurmeter branden en kreeg ik een waarschuwingspiep bij het starten. Hebben alle a2's dit en is dit om te waarchuwen dat er voorzichtiger gereden moet worden omdat de motor koud is? Na enkele minuten ging het lampje uit.[/quote]
als je driemaal een piep heb gehoort dan lijkt het me geen tempratuurmeter maar meer de algemen waarschuwing symbool ((!))
m.a.w. kan het sensoren zijn , remvloeistof of remmen moet je ff controleren.
PS: dat hij mogelijk van slag is geweest door het vriezen van vannacht kan ook
Vanmorgen bij de koude (vries) start ging mijn temperatuurmeter branden en kreeg ik een waarschuwingspiep bij het starten. Hebben alle a2's dit en is dit om te waarchuwen dat er voorzichtiger gereden moet worden omdat de motor koud is? Na enkele minuten ging het lampje uit.[/quote]
als je driemaal een piep heb gehoort dan lijkt het me geen tempratuurmeter maar meer de algemen waarschuwing symbool ((!))
m.a.w. kan het sensoren zijn , remvloeistof of remmen moet je ff controleren.
PS: dat hij mogelijk van slag is geweest door het vriezen van vannacht kan ook

[quote="wesser"]Vanmorgen bij de koude (vries) start ging mijn temperatuurmeter branden en kreeg ik een waarschuwingspiep bij het starten. Hebben alle a2's dit en is dit om te waarchuwen dat er voorzichtiger gereden moet worden omdat de motor koud is? Na enkele minuten ging het lampje uit.[/quote]Nee, het is geen algemene waarschuwing. En van slag zou de A2 ook niet moeten zijn van een graadje vorst.
Check eens de stand van de koelvloeistof in het expansievaatje. Het kan zijn dat-ie net te laag staat.
Check eens de stand van de koelvloeistof in het expansievaatje. Het kan zijn dat-ie net te laag staat.
[quote="wesser"]Ik moest 0,4l bijvullen. Dat lijkt me geen goed teken. [/quote]Niet direct reden om je zorgen te maken. Als het koelsysteem al 10 jaar niet open is geweest kan er toch wel wat verdampt zijn, maar niet bijgevuld. Dat merk je nu ineens door de waarschuwing. Even aankijken. Ik heb er bij de mijne in oktober ook 0,2 liter bij gedaan om weer van minimum niveau naar midden te gaan (geen waarschuwingslampje gehad, maar het viel me op bij controle).
[quote="wesser"]smudge onder de oliedop.[/quote]Dit kan vrij normaal zijn als je veel korte stukjes rijdt. Condenswater verdampt dan niet goed uit de olie. Ook hier, even aankijken, of rijd even langs de garage, die kunnen met wat simpele testjes wat meer duidelijkheid brengen.
[quote="wesser"]smudge onder de oliedop.[/quote]Dit kan vrij normaal zijn als je veel korte stukjes rijdt. Condenswater verdampt dan niet goed uit de olie. Ook hier, even aankijken, of rijd even langs de garage, die kunnen met wat simpele testjes wat meer duidelijkheid brengen.
- Smarty707
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Sludge onder de oliedop zou bij gebruik van de juiste olie eigenlijk niet kunnen.... Als er een volsynthetische olie erin zou zitten.. Wat ook kan is dat er ergens koelvloeistof bij de motorolie komt. Dit kun je dan ook aan de oliedop zien als een grijze pasta.
Groetjes
Smarty707
Groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Sludge heeft weinig of niets te maken met de oliesoort maar is geheel afhankelijk van de omstandigheden waaronder de motor gebruikt wordt en m.n. of deze snel en goed op bedrijfstemperatuur komt.
Wat ook van invloed is is een goed werkende carteventilatie.
Wat ook van invloed is is een goed werkende carteventilatie.
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Misschien lekke koppakking?
Je kunt dit controleren door met stationair draaiende motor in de dikke koelwaterslang proberen te knijpen. Lukt dat inknijpen gemakkelijk, dan staat er geen overdruk op (door de compressie uit de cilinders). Zijn de slangen hard (keihard), dan is er sprake van een lekke koppakking.
Je kunt dit controleren door met stationair draaiende motor in de dikke koelwaterslang proberen te knijpen. Lukt dat inknijpen gemakkelijk, dan staat er geen overdruk op (door de compressie uit de cilinders). Zijn de slangen hard (keihard), dan is er sprake van een lekke koppakking.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)