Aanschaf 1.2 TDI of 1.4 TDI

Algemene discussie over de A2
skate01

26 jan 2010, 11:35 0 x

Hallo A2-liefhebbers,

Ik wil graag een A2 diesel aanschaffen, maar twijfel over 1.2 of 1.4. :?:
Voor zover ik kan nagaan zijn er voor beiden voordelen (en dus ook nadelen) op te noemen.
Bij de 1.2 geen motorrijtuigenbelasting (wat gaat de kilometerheffing in de toekomst doen....?) en ook zeer zuinig. Maar daar staat tegenover dat de 1.2 wel erg kaal aangekleed is.
Nadeel lijkt me de 14" velgen. Hoe is daar de wegligging van? Kan er op de 1.2 ook 15" velgen gemonteerd worden?
De 1.4 is wat luxer. Dat spreekt ook wel aan. Maar dan toch mrb en minder zuinig.....

Over rij-impressies/comfort kan ik niet zoveel vinden. Hoe doet de 1.4 dat ten opzichte van de 1.2?

Ik verneem graag jullie reacties
Peter

26 jan 2010, 12:02 0 x

Hoi en welkom op het forum !

We hebben gelukkig een 3L/1.2TDI expert in ons midden: vegamobiel. Bezoek eens zijn website, staat een hoop info over 1.2TDI.
Ik denk persoonlijk dat de 1.4 een "makkelijkere" auto is.

Succes met je zoektocht !
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 jan 2010, 12:31 0 x

Hallo,
Naar mijn mening mede ook gezien de technische specificaties van beide auto's(beide zijn 3cilinders) zal het verbruik in de praktijk niet veel verschillen. E.e.a. zal strek afhankelijk zijn van je rijstijl.
Wel is het zo dat de 1.2 diesel een automaat is (voorzover ik weet allen) en derhalve hierdoor het verbruik altijd iets toeneemt.
Bij de 1.4 diesel kun zelf met je rijstijl (het "nieuwe rijden") toepassen en veel verbruiksvoordeel hieruit halen.
V.w.b. de 1.4, deze heeft ook meer (voldoende) vermogen en qua interieur aankleding ook aantrekkelijker. Optisch met de grotere velgen is het ook een aantrekkelijkere auto en tevens voorzien van een neerklapbare rugleuning(en) bij de achterbank.
Het enige voordeel van de A2 1.2 diesel is naar mijn mening het feit dat deze (nu nog) wegenbelastingvrij is, maar de vraag is inderdaad gerechtvaardigd of dit in een nieuw in te voeren systeem (wat dat ook moge worden) ook zo zal zijn.
Een ander nadeel van de 1.2 diesel is dat deze niet veel worden aangeboden en indien er een te koop staat deze vaak veel kilometers heeft gedraaid. In de 1.4 diesel is meer aanbod en dus grotere keuze.
Persoonlijk zou ik gaan voor een 1.4 diesel (indien je voor de diesel gaat natuurlijk, want een 1.4 benzine is ook heel zuinig en weer heel weinig wegenbelasting (€ 22,-gemiddeld per maand).
Succes met je keuze,
Theo
Koen

26 jan 2010, 23:04 0 x

De 1.2tdi is ook geleverd met veel extra's, dat bleek wel in de autoweek van 13 januari 2010 blz 90. Daarin is-ie geportretteerd als ' aanrader' en voorzien van extra's als neerklapbare achterbankdelen, in hoogte verstelbare voorstoelen, stuurbekrachtiging, airco, verwarmbare stoelen enzovoorts. Wat kom je nog tekort?

Bovenal is de 1.2tdi een technologie-drager, en regerend wereldkampioen verbruik voor 5-deurs produktieauto's.. En daar helpt die automaat aan mee, jazeker, in deze auto wel, omdat het geen klassieke automaat is. Het financiele verschil wat verbruik en wegenbelasting betreft is intussen wel erg groot met de 1.4tdi. We hebben het bepaald niet over een slordige 5 of 10 % verschil, maar algauw over 65% goedkoper (!). Dit scheelt je dus algauw EUR 100 per maand.

Rijden in deze A2 vraagt wel meer gewenning en voor heftig slalommen is-ie ongetwijfeld minder geschikt. Voor dagelijks gebruik en zeker voor grote snelwegritten uitstekend!

Risico's bij de 1.2tdi zitten vooral in de versnellingsbak, die geeft vaker problemen.

vr.groet + succes met het maken van je keus!
Koen
Thck

27 jan 2010, 16:47 0 x

Hallo,

De V-bak van de 1.2 diesel is in principe een "normale"bak met dien verstande dat deze hydraulisch bediend word en de hydrauliek wordt electronisch gestuurd! Dit geldt overigens ook voor de koppeling (is een "gewone" droge plaatkoppeling hydraulisch bediend en electronisch gestuurd)! En hier zit hem dan ook direkt de kwetsbaarheid t.o.v. de 1.4 diesel en benzine uitvoering in.
De juiste afstelling hiervan (afregelen) is geen "amateurwerk" en kan bijna alleen door de vakman gedaan worden (en zelfs die hebben hier vaak nog geen kaas van gegeten blijkt wel bij de dealer).
In de praktijk heb je derhalve geen invoed op de schakelmomenten en dit kan zeker in het huidige verkeer extra brandstofverbruik opleveren.
Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat de 1.2 diesel geen goede auto is, verre van dat maar in vergelijking met de 1.4 en 1.6 uitvoeringen wat geavanceerdetr op het gebied van aandrijving en derhalve per definitie kwetsbaarder.

Theo
Vegamobiel

28 jan 2010, 15:48 0 x

..............
Thck

28 jan 2010, 20:20 0 x

Ondanks je beschrijving blijft het een "normale" V-bak die hydraulisch bediend wordt en electronisch wordt aangestuurd!

Het schakelen van deze bak wordt bepaald door een aantal parameters die via sensoren een signaal geven! (b.v. toerental, snelheid, luchtmassastroom langs gasklep etc.)
Zoals jij het al aangeeft dat de bestuurder e.e.a kan wijzigen is een kwestie van aanpassingen in de aansturing van de bak door parameters te wijzigen.

Het werkingsprincipe is echter niet als van een planetair tantwielstelsel zoals in een automatische bak met daarvoor een vloeistofkoppeling of als in een CVT (continu variabele transmissie, die geen schakelmomenten kent).

V.w.b. het brandstofverbruik, ik heb niet zoveel met fabrieksgegevens aangezien die altijd onder andere omstandigheden zijn gemeten dan de wijze waarop het voertuig in de praktijk gebruikt wordt. Ook kan het tussen de ene A2 1.2Ltr en de andere al verschillen. (mijn 1e A2 1.4 benz. was b.v. zuiniger dan diegene die ik nu heb (ook A2 1.4 benz) terwijl ik er hetzelfde mee rijd.

Theo
Theo
skate01

28 jan 2010, 21:49 0 x

Hallo,

Wel prettig die verschillende bijdragen.
Maar voor een leek is de detail-info over de transmissie wel wat lastig ;)

Ik vond een mooie benzine (!) 1.4
Met bijgaande link is de auto te bekijken.

http://link.marktplaats.nl/304627288

Zou het een goede keus zijn (prijs/kwaliteit verhouding)?
In hoeverre is de reparatie reeel?

Graag jullie reactie.
candadas

29 jan 2010, 03:46 0 x

sluit me helemaal aan bij vegamobiel...

1.2tdi... zelf keuze maken eco of niet...
denk veel zuiniger als de 1.4tdi...

zeker niet kaal aangekleed de mijne heeft zo goed als alle denkbare opties...
sinds kort ( in nl ) ook mogelijk om cc in te laten bouwen.

geen belasting ( jaarlijks ongeveer 600 sparen ) ten opzichte van de 1.4tdi

wat wil je nog meer?

succes.
Peter

29 jan 2010, 09:27 0 x

[quote="skate01"]Hallo,

Wel prettig die verschillende bijdragen.
Maar voor een leek is de detail-info over de transmissie wel wat lastig ;)

Ik vond een mooie benzine (!) 1.4
Met bijgaande link is de auto te bekijken.

http://link.marktplaats.nl/304627288

Zou het een goede keus zijn (prijs/kwaliteit verhouding)?
In hoeverre is de reparatie reeel?

Graag jullie reactie.[/quote]

Mooie auto. Jammer van de velgen. De prijs komt aardig in de richting, het is wel een Duitse import. Importeren kun je zelf ook, koop je misschien een iets nieuwere voor hetzelfde geld. Wat bedoel je met "In hoeverre is de reparatie reeel" ?
Plaats reactie