[quote="mvdklip"]Ongeveer 150kg, maar dit staat normaliter niet op kenteken. Dat wil zeggen je betaalt geen extra wegenbelasting voor OSS.

[/quote]
150 kilo voor een OSS-optie? Nah...
Gevoelsmatig klopt dit niet dus laten we eens wat meten en rekenen:
Mijn A2 woog bij Auto Rinner op de weegbrug inclusief een 90% volle tank brandstof, 4 RS4 velgen, subwoofer, krik, TREKHAAK, 80 Ah accu en alle ditjes en datjes bij elkaar 1161 KG.
Om bij leegewicht te komen moeten alle extras en vloeistoffen eraf behalve de olie en koelwater.
- Subwoofer: -12KG (op de weegschaal)
- Trekhaak: -50 KG (schatting)
- 35 liter diesel : -30 KG (1 liter diesel = 0.84 KG)
- verschil RS4 <-> standaard velgen volgens mijn weegschaal: 85.6 KG - 47.2 = -38.2KG
- krik = 5 KG (gok, niet nagemeten)
- overige troep in bakjes, handschoenvak etc -5KG
- ruitenwisservloeistof: -5 KG
- climatronic: 0 KG (geen idee)
- cruisecontrol: 0 KG
- dubbele laadbodem: 0 KG
- RNS-E: 0 KG
- Armsteun: 0 KG
- speakers achter + blaupunkt versterker: 0 KG
- mistlampen: 0 KG
De velgen heb ik nagewogen met de weegschaal:
standaard stalen velgen met 155 banden: 11.8 KG x 4 = 47.2 KG
standaard LMM vergen met 175 banden: 15.9 KG x 4 = 63.6 KG
17" RS4 velgen met 205 banden: 21.4 KG x 4 = 85.6 KG
verschil RS4 <-> standaard + banden = 38.2 KG
Er vanuit gaande dat in een standaard A2 ook een 80 Ah accu zit, is het leeggewicht van mijn A2 INCLUSIEF OSS: 1161 - 12 - 50 - 30 - 38.2 - 10 = 1020.8 KG
Op het Duitse kenteken staat voor mijn auto als leeggewicht 1105 KG, en dat wordt daar gerekend met halve tank diesel + bestuurder. En dat klopt heel aardig, want een bestuurder wordt gerekend als 75 KG en een halve tank diesel is 15 KG -> 1020.8 + 90 = 1110.8KG. Verschil met mijn berekening is 5 KG. Dat zit dus in de niet meegerekende extra's. Mijn berekening is daarom aan de pessimistische kant.
Nu, het Nederlandse RDW goedkeurings-gewicht (rijklaar zonder bestuurder) voor een kale A2 1.4 TDI 90PK zonder OSS is volgens autoweek: 1005 KG
Daar uit volgt dus: de optie OSS kan niet meer wegen dan 1020.8 - 1005 = 15.8 KG.
Oftwel, 10 flessen Cola van 1.5 liter, of 15 pakken suiker. Dit klinkt me veel beter dan het gewicht van 2 volwassenen (150 KG) als equivalent voor 2 plaatjes glas, wat aluminium frames, een motor en een controller met kabels. Let wel, 15.8 KG is dan het gewicht van de OSS optie. Niet van het OSS mechaniek. Om dat te krijgen moet je het oude dak er ook nog bij optellen, welke komt te vervallen als er een OSS is geplaatst. Geen idee hoe zwaar dat is, maar veel meer dan een paar kilo kan dat echt niet zijn. Totaal zou het OSS aan materiaal onder de 20 KG kunnen blijven. Niet zo belangrijk nu, want het gaat om het verschilgewicht van de optie OSS.
Kortom, behoudens dat ik iets vreselijk verkeerd doe in mijn aannames en berekeningen (iemand?) lijkt mij +150 KG voor een optie OSS een mooi broodje aap. Het is eerder +15.8 KG, en i.m.h.o. NO WAY dat je dat in het rijgedrag zult merken, laat staan dat het ESP er merkbaar eerder van zal ingrijpen.
Misschien kan iemand anders die 150 KG van de duitse forums te verklaren?