Koppelingsperikelen

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
audietje

04 sep 2012, 10:08 0 x

Evanals meerdere forumleden dien ook ik bij het wegrijden vanuit stilstand de koppeling met veel gevoel te behandelen. Als je niet oppast rijd je met- of te veel gas- of nadat de motor is afgeslagen- bij een tweede poging van je plek. :oops:
Daar is mee te leven doch beinvoedt negatief het algemene gevoel van welbehagen ;) dat het rijden met een A2 oproept.
Een paar weken geleden maakte ik een proefrit in een A2 uit 2005. (jawel Sjors het exemplaar uit Purmerend) Het viel me daarbij direct op dat ie soepeltjes van z'n plaats kwam. Dat rijdt heel releaxed.
Nu vraag ik me af of Audi in het laatste produxctiejaar van de A2 toch nog een modificatie heeft aangebracht. Met andere woorden zijn er A2 rijders met een exemplaar uit 2005 die totaal niet begrijpen wat er wordt bedoeld met als er op het forum dit "wegrijdprobleem" wordt besproken.
Of de diesels dit probleem ook hebben is mij niet bekend en ervaring met een A2 diesel heb ik (helaas) niet.
groet
audietje(Hans)
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 sep 2012, 11:40 0 x

Het fenomeen is bekend, en ik moet er elke keer weer aan wennen als ik vanuit een andere auto in de A2 ga rijden. Ik zie ook vaak de toerenteller gelijk een "dip" maken bij het starten, om dan daarna weer gewoon rond de 900 RPM te gaan. Ik geef tegenwoordig gewoon gas bij tot plm 1500 RPM, dan gaat de A2 het soepelst uit zijn startblokken vanuit stilstand. Tijdens filerijden kan ik nu, na een behoorljke "inleerperiode", mee rijden met de rest van de rij zonder gas te geven, door heel geleidelijk de koppeling op te laten komen.

Wat ik echt vervelend vind :twisted: , is dat je de A2, net zoals bij een oudere auto, niet kan "doorstarten". vanuit de "aan" stand. Je moet de contactsleutel weer helemaal naar zijn beginpositie terug draaien, en dan weer helemaal naar starten draaien.
Drenthe

04 sep 2012, 11:53 0 x

Ik merkte ook een enorm verschil met de eerste en de huidige A2, beide uit 2001 en 1.4 benzines. De eerste had ook een enorm gevoelige koppeling terwijl de huidige een soepel verloop heeft. Het licht dus wellicht niet alleen aan het bouwjaar.

Groet
floris schouten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 sep 2012, 12:58 0 x

ik heb daar helemaal geen last van!
mijne is uit 2002, en ik kan er gewoon mee file rijden(optrekken alleen met koppeling, vervolgens indien nodig iets gas bij geven) :)

en als ik bij een stoplicht weg rijd, vind ik de a2 nog best snel weg komen :P
kortom, nergens last van rijd gewoon super

ik vind het juist (nog steeds) vreemd dat het een benzine auto is maar klinkt als een diesel...
j.hoeben1

04 sep 2012, 14:55 0 x

[quote="audietje"]
Een paar weken geleden maakte ik een proefrit in een A2 uit 2005. (jawel Sjors het exemplaar uit Purmerend) Het viel me daarbij direct op dat ie soepeltjes van z'n plaats kwam. Dat rijdt heel releaxed.

groet
audietje(Hans)[/quote]

Oké audietje, Maar toen jij met die wagen ging rijden was de motor denk koud en dat probleem van wegrijden is bij mijn A2 alleen met de warme motor, dus!! Ik denk dat ze het allemaal wel hebben alleen bij de een zal het wel wat erger zijn dan bij de ander. Bij een proefrit is de kans aannemelijk dat je met een auto gaat rijden waarvan de motor koud is en als hij op temperatuur is ben jij al terug!

Sjors
audietje

04 sep 2012, 15:33 0 x

ja motor was koud maar ik heb em warm gereden en koppeling bleef soepel functioneren. Dat viel me dus op
Audietje(Hans)
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 sep 2012, 18:22 0 x

[quote="audietje"]ja motor was koud maar ik heb em warm gereden en koppeling bleef soepel functioneren. Dat viel me dus op
Audietje(Hans)[/quote]

Weet je toevallig het stationaire toerental van de auto waarmee je hebt proefgereden en
had je de airco wel of niet aan?

Bij mij is het stationaire toerental iets hoger bij airco ingeschakeld, koppelt iets gemakkelijker ...

mvg Peter_audi_A2
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
audietje

05 sep 2012, 09:52 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"][quote="audietje"]ja motor was koud maar ik heb em warm gereden en koppeling bleef soepel functioneren. Dat viel me dus op
Audietje(Hans)[/quote]

Weet je toevallig het stationaire toerental van de auto waarmee je hebt proefgereden en
had je de airco wel of niet aan?

Bij mij is het stationaire toerental iets hoger bij airco ingeschakeld, koppelt iets gemakkelijker ...

mvg Peter_audi_A2[/quote]

stationaire toerental gelijk aan mijn A2. Anders was me dat direct opgevallen. Bij proefrit was airco uit.
Plaats reactie