Pagina 1 van 2
Hij blijft mij verbazen
Geplaatst: 11 jul 2013, 17:48
door duitse degelijkheid
De meest spraakmakende motorisatie moet echter de 1.2 TDI geweest zijn. Deze motor werd ook in de Lupo 3L TDI aangeboden en zorgde, zoals de naam het zegt, voor érg lage verbruikscijfers. Audi won een aantal zuinigheidswedstrijden waaronder de EcoRun in 2005, met een verbruik van slechts 2,62l/100km. Om dat te bereiken moest de wagen een aantal comfort-items ontberen. Zo was er geen stuurbekrachtiging, airconditioning en waren deurgrepen en spiegelkappen in koetswerkkleur de enige opties. Ook werd de inhoud van de tank beperkt tot 20 l, ruim voldoende bij zulk een laag verbruik. Ook was het glas rondom dunner, net als de vulling van de zetels. Toen vooruitstrevend, nu bijna gemeengoed, waren de banden met lage rolweerstand en de ECO-knop, die het vermogen beperkte tot 30 pk en waarbij de Tiptronic-versnellingsbak op het meest economische punt opschakelde. In de ECO-mode zat toen ook reeds een start/stop-functie verwerkt, zoals we die nu kennen van de ecologische wagens op de markt
Geweldig toch !! Nog steeds moeiteloos gemidddeld 1:32 bij 700 km per week !!
ANYWAY
Hij blijft mij verbazen
Geplaatst: 12 jul 2013, 01:01
door Bart
Leuk he....Ik haal de 1:32 niet maar toch wel de 1:30 op de snelweg dan he.... toch erg fijn en het rijdt nog prima ook..wel bijzonder dat hij nog steeds zuiniger is dan menig nieuwe kleine auto..
Hij blijft mij verbazen
Geplaatst: 12 jul 2013, 20:16
door Peter_Audi_A2
[quote="Bart"]Leuk he....Ik haal de 1:32 niet maar toch wel de 1:30 op de snelweg dan he.... toch erg fijn en het rijdt nog prima ook..wel bijzonder dat hij nog steeds zuiniger is dan menig nieuwe kleine auto..[/quote]
Ik denk dat hierbij het lage gewicht van de A2 3L een grote rol speelt.
Een auto minder lucht- en rolweerstand geven is nog wel te doen (dichte grill, verlagen, smalle banden).
Een auto substantieel lichter maken zonder het comfort aan te tasten is veel moeilijker.
Niemand koopt een auto zonder geluiddempend materiaal, hangmatstoeltjes, en een minimaal ventilatiesysteem.
De A2 was en is nog steeds in het voordeel door de aluminium carrosserie. Wel het comfort, niet het gewicht
wat er bij hoort ...
Hij blijft mij verbazen
Geplaatst: 13 jul 2013, 15:59
door dnadave
voor mij is het een leuke vergelijking : twee autos met dezelfde motor en schakeltechniek.
ik met mijn Lupo 3L waar ik zelfs wat zuinigheids aanpassingen aan heb gedaan (zware ballastblokken verwijderd, banden op 3,5bar, EGR delete pipe etc). mn best doen om zuinig te rijden
mijn vader met zijn Audi A2 3L. fulloption, nieteens zomaar airco maar climate control, allemaal extra bagage achterin. banden op 2,5 bar, zelfs een maatje breder dan origineel (dus niet die lage rolweerstand 145 bandjes). en mn vader rijdt totaal niet zuinig, maar juist stevig door. dikwijls 140. en gewoon snel optrekken.
gewicht van beide auto's is vrijwel gelijk
rolweerstand ook gelijk dus. en toch rijdt mn vader het hele jaar gemiddeld 1:25, waar ik gemiddeld misschien 1:28 doe.
toegegeven : ik rij vooral stadsverkeer, mijn vader vooral snelweg.
wanneer ik in mijn vaders audi stap dan rij ik altijd veel zuiniger dan in mijn eigen Lupo 3L. De audi rijdt gewoon makkelijker veel zuiniger dan mijn lupo. 1x namen mijn vriendin en ik de proef op de som toen we met beide autos van almere naar zuid holland reden : we reden gelijk op en aan het einde van de rit stond de audi op 3.2L/100km , en de lupo op 3.6L/100km. Mijn lupo verbruiksmeter wijkt 0,3 af, en was dus eigenlijk 3.3L/100km. Maar ondertussen had de audi veel meer comfort. opmerkelijk. aan het gewicht en rolweerstand kan het niet liggen. Dus dan zou het vooral de aerodynamica moeten zijn die het verschil maakt. en veel meer luxe....
Hij blijft mij verbazen
Geplaatst: 13 jul 2013, 17:26
door Peter_Audi_A2
Las in de autoweek de rijtest van de Vw Golf 1.6 Tdi bluemotion. Deze zou gemiddeld 1 op 31 moeten kunnen halen.
De nieuwste technieken toegepast (verlaagde wrijving in motor en versnellingsbak door toepassing dunnere olie),
dichte grille, 1,5 cm verlaagd en zowaar 49 kg lichter als zijn voorganger.
Volgens mij had een A2 3L dat ook al. Die kreeg alleen geen korting op de BPM en de bijtelling.
Vervolgens gaat de bestuurder er mee rijden en komt er achter dat hij de 1 op 25 met moeite haalt.
Zijn we in die 13 jaar nog maar weinig opgeschoten met zuiniger maken ...
Hij blijft mij verbazen
Geplaatst: 13 jul 2013, 23:31
door Johan 3L
Vandaag even een lange rit gemaakt (374 km). Verbruik stond op 2.9 gemiddeld, en is naar 2.7 gegaan.

Links: gemiddeld verbruik (2.7/100 is dus 1 op 37. Rechts: nog 400 km te gaan, al 374.3 km afgelegd met 20 liter (tank).
Zie ook de brandstofmeter, staat nog rechts van het midden. Ik stop met tanken bij de eerste stop.
Onderweg met mobiel nog wat foto's gemaakt, maar die zijn te slecht om te posten. Daarvan is de kwaliteit te slecht (bewogen onder het rijden gemaakt dus).
Mijn dagteller stond op 295 en de nog af te leggen km was 500 km, dus 795 in totaal. Met een standaard 20 liter tank zou dit een verbruik zijn van 1 op 39.
Hij blijft mij verbazen
Geplaatst: 14 jul 2013, 14:09
door jmkoole
Laatst de Golf 2.0 TDI van 2009 van dochter een dagje mee. Omdat ik over binnenwegen naar mijn werk rij, niet harder dan 80 km/uur. Deze moderne Volkswagen rijd dan dus 1 op 31. Gemiddelde van 1 op 25 is prima haalbaar. Voor een auto van 1200 kilo erg netjes... Wil maar zeggen, naar verhouding is er qua zuinigheid dus nog steeds vooruitgang.
Ben benieuwd wat de nw VW XL1 op zal gaan leveren. Als dat technisch goed blijft rijden, dan komen er wat meer praktische opvolgers, die gemiddeld misschien ook wel 1 op 50 gaan rijden.
Hij blijft mij verbazen
Geplaatst: 15 jul 2013, 00:08
door Peter_Audi_A2
[quote="jmkoole"]Laatst de Golf 2.0 TDI van 2009 van dochter een dagje mee. Omdat ik over binnenwegen naar mijn werk rij, niet harder dan 80 km/uur. Deze moderne Volkswagen rijd dan dus 1 op 31. Gemiddelde van 1 op 25 is prima haalbaar. Voor een auto van 1200 kilo erg netjes... Wil maar zeggen, naar verhouding is er qua zuinigheid dus nog steeds vooruitgang.
Ben benieuwd wat de nw VW XL1 op zal gaan leveren. Als dat technisch goed blijft rijden, dan komen er wat meer praktische opvolgers, die gemiddeld misschien ook wel 1 op 50 gaan rijden.[/quote]
Mensen die al zuinig kunnen rijden in een 3L zullen met de nieuwere auto's ook zuinig kunnen rijden, zeker als de
omstandigheden gunstig zijn (relatief lage snelheid, weinig stoppen/optrekken).
Degenen die een dergelijke auto op de ouderwetse manier berijden (snel optrekken/afremmen/fileverkeer/hoge snelheden)
zullen teleurgesteld zijn in het verbruik t.o.v. hun vorige auto.
Het verschil tussen theoretisch en praktijkverbruik is juist bij de zuinige auto's heel erg groot.
De tijd zal het leren of de XL1 opvolging krijgt, alles hangt af of de overheid het beleid van CO2 verlagen blijft voortzetten.
Hij blijft mij verbazen
Geplaatst: 22 jul 2013, 18:19
door Audi_gekkie
[quote="Peter_Audi_A2"]
Degenen die een dergelijke auto op de ouderwetse manier berijden (snel optrekken/afremmen/fileverkeer/hoge snelheden)
zullen teleurgesteld zijn in het verbruik t.o.v. hun vorige auto.[/quote]
Helemaal mee eens.
Zelf heb ik dit ook ondervonden met de 1.4TDI.
Op vakantie met volle bepakking voor de heen- en terugreis 1:19.
Rijden op de "ouderwetse" manier 1:22.
Zeer goed anticiperen en rustig rijden (max. 80km/p.u. wegen) 1:28!!
Hij blijft mij verbazen
Geplaatst: 22 jul 2013, 21:12
door Audi_gekkie
[quote="dnadave"]ik met mijn Lupo 3L waar ik zelfs wat zuinigheids aanpassingen aan heb gedaan (zware ballastblokken verwijderd, banden op 3,5bar, EGR delete pipe etc). mn best doen om zuinig te rijden[/quote]
Die laatste vind ik interessant.
Als je de EGR afsluit, wordt je A2 zuiniger?