Geen demper, maar complete veerpoot vervangen
- Audi_gekkie
Ik heb mij er nog niet mee bezig gehouden, maar om de dempers aan de voorzijde te vervangen schijnt best een lastig klusje te zijn.
Is dit een oplossing?
[enter link description here](http://link.marktplaats.nl/m913061783)
Is dit een oplossing?
[enter link description here](http://link.marktplaats.nl/m913061783)
Ervaring heeft me geleerd dat een demper die nog nooit los is geweest
dat je die niet even in 20min wisseld.
Dat was behoorlijk wat beuk werk. en het topmount kun je ook niet
echt lekker bij.
als je alleen de demper moet vervangen moet even goed alles los.
Dus opzich is een complete set niet een gek idee. heb je alles nieuw.
het enige wat je hiermee bespaard is dat je demper niet los hoeft te maken van het topmount.
dat je die niet even in 20min wisseld.
Dat was behoorlijk wat beuk werk. en het topmount kun je ook niet
echt lekker bij.
als je alleen de demper moet vervangen moet even goed alles los.
Dus opzich is een complete set niet een gek idee. heb je alles nieuw.
het enige wat je hiermee bespaard is dat je demper niet los hoeft te maken van het topmount.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zo'n set is alleen tijdswinst en dus geld voor garage bedrijven maar of dit een goede set is weet ik niet.
Als je goede prof verentang hebt is het eenvoudig...en eenvoudige verentang wat lastiger en oppassen geblazen de veer losschiet.
Monroe heeft deze kant en klare poot sets trouwens ook.
Vooraf alle delen schoon borstelen vooral moeren/bouten en inspuiten dmv kruipolie ook de klemverbinding van demperpoot.
Topmount bestuurders kant krijg je makkelijker erbij door:
Eerst de expantievat koelvloeistof los te halen dmv m10 moer los te nemen onder de pot.
Moer los en trekt/schuifd het vat naar de voorzijde toe.(dus niet omhoog trekken!)
Helaas hadden ze in steun van vat (pot) geen sleuf erin gemaakt maar gat waar schroefdraad in moet door oog. Waardoor het nu lastiger pot te vewijderen is je het boutje/moertje niet ziet dus opgevoel en geduld moertje eraf en dan weer erop krijgt.
Demper loshalen:
De bout eerst te verwijderen die de demperbuis / poot klemd en met wig in de sleuf tikt hierdoor de demper minder vastklemd.
Beste is een brug te hebben en draagarm met hulpstuk naar beneden te trekken dmv stevigestaaf of breekijzer als hefboom.
Waardoor de demper makkelijker loskomt.
Auto op as poten is wat bewerkelijker en lastig...en nog meer tijd en niet zonder risico's het mis gaat.
sommige bruggen hebben hulpstuk hiervoor die draagarm vast naar beneden aantrekt dmv ketting etc.
De rechterzijde de poot dmv een kleine verenspanner set aan te spannen hierdoor de poot dus korter is en door meer ruimte heeft makkelijker loskomt van de auto.
Links (passagiers zijde) is dat niet nodig geweest.
Succes !
Grt Rolf
almere
Als je goede prof verentang hebt is het eenvoudig...en eenvoudige verentang wat lastiger en oppassen geblazen de veer losschiet.
Monroe heeft deze kant en klare poot sets trouwens ook.
Vooraf alle delen schoon borstelen vooral moeren/bouten en inspuiten dmv kruipolie ook de klemverbinding van demperpoot.
Topmount bestuurders kant krijg je makkelijker erbij door:
Eerst de expantievat koelvloeistof los te halen dmv m10 moer los te nemen onder de pot.
Moer los en trekt/schuifd het vat naar de voorzijde toe.(dus niet omhoog trekken!)
Helaas hadden ze in steun van vat (pot) geen sleuf erin gemaakt maar gat waar schroefdraad in moet door oog. Waardoor het nu lastiger pot te vewijderen is je het boutje/moertje niet ziet dus opgevoel en geduld moertje eraf en dan weer erop krijgt.
Demper loshalen:
De bout eerst te verwijderen die de demperbuis / poot klemd en met wig in de sleuf tikt hierdoor de demper minder vastklemd.
Beste is een brug te hebben en draagarm met hulpstuk naar beneden te trekken dmv stevigestaaf of breekijzer als hefboom.
Waardoor de demper makkelijker loskomt.
Auto op as poten is wat bewerkelijker en lastig...en nog meer tijd en niet zonder risico's het mis gaat.
sommige bruggen hebben hulpstuk hiervoor die draagarm vast naar beneden aantrekt dmv ketting etc.
De rechterzijde de poot dmv een kleine verenspanner set aan te spannen hierdoor de poot dus korter is en door meer ruimte heeft makkelijker loskomt van de auto.
Links (passagiers zijde) is dat niet nodig geweest.
Succes !
Grt Rolf
almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

- HansJan
- Moderator
Schijnt? Je hebt vorig jaar tijdens de meeting toch meegekeken naar het gebeuk op mijn auto toen de FSD's daaronder werden geschroefd? :-DIk heb mij er nog niet mee bezig gehouden, maar om de dempers aan de voorzijde te vervangen schijnt best een lastig klusje te zijn.
Overigens was ik in de veronderstelling dat jij ook voor deze optie zou kiezen?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
HansJan ,
Er was ook zoveel te bewonderen in het bedrijf in Barendrecht...dankzij Pocoloco zijn organisatie voor de forum meetings 2014.
Ik heb zo en dan ook bekeken wat jullie bezig waren met demper wissel etc.
Ik ook bij overige A2's keek ik ook niet alle details kon volgen.
De een deed het net weer anders dan de andere forum lid, de ene had op andere punten problemen dan de andere..
Al doende leert men he.
Het resultaat vaak het zelfde, ze reden weer weg....
Zal altijd bij dempers vervangen alles vernieuwen. top mount , veren, hoezen etc .
Thuis kun je bijv. de poten al zelf in elkaar zetten voordat je alles van auto gaat de-monteren.
groeten,
Rolf
Almere
:-h
Er was ook zoveel te bewonderen in het bedrijf in Barendrecht...dankzij Pocoloco zijn organisatie voor de forum meetings 2014.
Ik heb zo en dan ook bekeken wat jullie bezig waren met demper wissel etc.
Ik ook bij overige A2's keek ik ook niet alle details kon volgen.
De een deed het net weer anders dan de andere forum lid, de ene had op andere punten problemen dan de andere..
Al doende leert men he.
Het resultaat vaak het zelfde, ze reden weer weg....
Zal altijd bij dempers vervangen alles vernieuwen. top mount , veren, hoezen etc .
Thuis kun je bijv. de poten al zelf in elkaar zetten voordat je alles van auto gaat de-monteren.
groeten,
Rolf
Almere
:-h
A2 1.4 BBY '02,
A2 1.4 BBY '02,

- Audi_gekkie
Schijnt? Je hebt vorig jaar tijdens de meeting toch meegekeken naar het gebeuk op mijn auto toen de FSD's daaronder werden geschroefd? :-D<blockquote class="Quote" rel="Audi_gekkie">Ik heb mij er nog niet mee bezig gehouden, maar om de dempers aan de voorzijde te vervangen schijnt best een lastig klusje te zijn.
Overigens was ik in de veronderstelling dat jij ook voor deze optie zou kiezen?
</blockquote>
Tja je was wel aan het beuken, maar ik wist niet dat je kracht zette

Jaaha ik wil die set ook, maar ik wil zoveel. Nieuwe kozijnen voor het huis, nieuwe tuin en en en.... Keuzes!
Ik denk dat ik uiteindelijk de Bilstein B6 Sport kies.
Maar ik heb dit topic niet geopend omdat ik binnenkort nieuwe dempers wil, maar omdat ik het niet kende.
- HansJan
- Moderator
Tja. De Lotto winnen of beter onderhandelen met je baas over de loonsverhoging ;-)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Audi_gekkie
Die 10.000 euro per maand en dat 30 jaar lang van de Staatsloterij lijkt mij wel wat. 

- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
Ja wie niet..... [-O<
A2 1.4 BBY '02,
A2 1.4 BBY '02,

- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Ja dat gebeuk aan de gele van HansJan weet ik nog wel!!
Voor ik HansJan voor het eerst zag dacht ik echt dat hij zo zuinig was op zijn auto..... die mening heb ik geheel bijgesteld sinds dat gebeuk en daarom leun ik nu graag tegen zijn auto en ga gewoon op zijn motorkap zitten. T´maakt toch niet uit...
) =))
Voor ik HansJan voor het eerst zag dacht ik echt dat hij zo zuinig was op zijn auto..... die mening heb ik geheel bijgesteld sinds dat gebeuk en daarom leun ik nu graag tegen zijn auto en ga gewoon op zijn motorkap zitten. T´maakt toch niet uit...