Audi A2 vs BMW i3
Geplaatst: 14 jun 2015, 11:56
Vandaag mocht ik voor een schoolproject rijden met de nieuwe BMW i3.
Ik dacht dat ik mijn bevindingen eens hier kon neerschrijven aangezien de i3 net zoals de Audi A2 ver vooruit was in zijn tijd en streeft naar efficiƫntie, een licht gewicht, laag verbruik, etc...
Om te beginnen met het interieur: de i3 heeft een heel kwaliteitsvol interieur dat tevens erg ergonmisch is. De bediening van de elektromotor door middel van de automaat aan het stuur doet wat raar in het begin maar went wel. Ten opzichte van de A2 vind ik persoonlijk de stoelen van mijn A2 beter (zijn wel sportzetels). Een tegenvaller was wel dat je steeds de voorste deur moet opendoen voor je de achterste deur open kan maken. Maar het feit dat de achterste deuren omgekeerd opengaan, vergemakkelijkt wel het instappen.
Besturing vond ik minder direct, gaf een te elektronisch gevoel. Daar is de A2 dan weer beter.
Het algemeen rijgedrag is heel goed, zeker als je weet dat er echt heel dunne banden opliggen. Hij rijdt ook een stuk zachter dan de A2. Acceleratie is wel iets totaal anders, het koppel van de elektromotor is steeds aanwezig en katapulteert je op elke snelheid.
Rijbereik is met batterijen alleen 130km en met REX (range extender= benzinegenerator) 230 gecombineerd. Wat meer dan genoeg is voor woon-werkverkeer of stadsritjes.
Mocht ik kiezen zou ik toch de A2 opteren boven de i3, gewoon omdat de A2 meer karakter heeft. Ik zou de i3 kunnen vergelijken met de iPod van de auto's. Efficiƫnt voor wat het moet doen, maar ook niets anders.
Ik dacht dat ik mijn bevindingen eens hier kon neerschrijven aangezien de i3 net zoals de Audi A2 ver vooruit was in zijn tijd en streeft naar efficiƫntie, een licht gewicht, laag verbruik, etc...
Om te beginnen met het interieur: de i3 heeft een heel kwaliteitsvol interieur dat tevens erg ergonmisch is. De bediening van de elektromotor door middel van de automaat aan het stuur doet wat raar in het begin maar went wel. Ten opzichte van de A2 vind ik persoonlijk de stoelen van mijn A2 beter (zijn wel sportzetels). Een tegenvaller was wel dat je steeds de voorste deur moet opendoen voor je de achterste deur open kan maken. Maar het feit dat de achterste deuren omgekeerd opengaan, vergemakkelijkt wel het instappen.
Besturing vond ik minder direct, gaf een te elektronisch gevoel. Daar is de A2 dan weer beter.
Het algemeen rijgedrag is heel goed, zeker als je weet dat er echt heel dunne banden opliggen. Hij rijdt ook een stuk zachter dan de A2. Acceleratie is wel iets totaal anders, het koppel van de elektromotor is steeds aanwezig en katapulteert je op elke snelheid.
Rijbereik is met batterijen alleen 130km en met REX (range extender= benzinegenerator) 230 gecombineerd. Wat meer dan genoeg is voor woon-werkverkeer of stadsritjes.
Mocht ik kiezen zou ik toch de A2 opteren boven de i3, gewoon omdat de A2 meer karakter heeft. Ik zou de i3 kunnen vergelijken met de iPod van de auto's. Efficiƫnt voor wat het moet doen, maar ook niets anders.