topsnelheid en wielgrootte
- stefan74
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
pff ik snap er niks meer van.
Vorig jaar zomer heb ik het al eens eerder vermeld, sinds ik 17" eronder heb is de a2 zo traag als dikke stront.
Merkte het toen meteen met inhalen op de snelweg.
Nou weet ik , dat de snelheidsmeter niet meer helemaal klopt als je een andere maat hebt, maar zelfs op de GPS is er een afwijking.
Vorige zomer, minutenlang vol gas, hij kwam niet boven de 172 km/h op de gps; met 17" 205/40.
Ik heb nu weer 15" 175/60 (winter) banden en het veel me meteen op; acceleratie is veel vlotter.
Nou kan dit kloppen , kleinere wielen trekt sneller op, maar de topsnelheid zou minder moeten zijn.
Net even vol gas op de snelweg, hij bleef maar gaan... op den duur bij 5200 toeren, en ruim 180 op de klok
heb ik maar het gas losgelaten... maar hij had nog over !
Ik kom thuis, trek de dashcam los en tot mijn verbazing 176 km/h op de GPS.. 180 had ie ook nog wel gehaald volgens mij.
de 15" staal met winterband weegt een 12,5 kg, de 17" velgen met band zo'n 19 kg.
Zal dit nou toch iets te maken hebben met het gewicht van de wielen?
Vorig jaar zomer heb ik het al eens eerder vermeld, sinds ik 17" eronder heb is de a2 zo traag als dikke stront.
Merkte het toen meteen met inhalen op de snelweg.
Nou weet ik , dat de snelheidsmeter niet meer helemaal klopt als je een andere maat hebt, maar zelfs op de GPS is er een afwijking.
Vorige zomer, minutenlang vol gas, hij kwam niet boven de 172 km/h op de gps; met 17" 205/40.
Ik heb nu weer 15" 175/60 (winter) banden en het veel me meteen op; acceleratie is veel vlotter.
Nou kan dit kloppen , kleinere wielen trekt sneller op, maar de topsnelheid zou minder moeten zijn.
Net even vol gas op de snelweg, hij bleef maar gaan... op den duur bij 5200 toeren, en ruim 180 op de klok
heb ik maar het gas losgelaten... maar hij had nog over !
Ik kom thuis, trek de dashcam los en tot mijn verbazing 176 km/h op de GPS.. 180 had ie ook nog wel gehaald volgens mij.
de 15" staal met winterband weegt een 12,5 kg, de 17" velgen met band zo'n 19 kg.
Zal dit nou toch iets te maken hebben met het gewicht van de wielen?
- stefan74
Jazeker. In maart gaan de 17" er weer op. De winterbanden maken trouwens ook een hoop herrie.Dat je je daar druk om maakt , had je kunnen weten .![]()
Wat maakt het nou uit als ik op 18 inch 7km langzamer zou rijden TOP. :-??
Gaat toch om de looks.
Maar het voelt bijna als een andere auto aan nu met de 15" eronder. Echt bizar.
<blockquote class="Quote" rel="pocoloco">Dat je je daar druk om maakt , had je kunnen weten .![]()
Wat maakt het nou uit als ik op 18 inch 7km langzamer zou rijden TOP. :-??
Gaat toch om de looks.
Jazeker. In maart gaan de 17" er weer op. De winterbanden maken trouwens ook een hoop herrie.
Maar het voelt bijna als een andere auto aan nu met de 15" eronder. Echt bizar.
</blockquote>
klopt ,zeker als je 2inch lager ga . Merk het ook als van 18 naar 17 ga
- Audi_gekkie
De grootte van de velg of band maakt toch niks uit?
Hoezo dat je met een 15 inch sneller optrekt of met een 17 inch een hogere topsnelheid bereikt.
De totale diameter (velg+band) blijft gelijk, dus kan er geen verschil zijn lijkt mij.
Hoezo dat je met een 15 inch sneller optrekt of met een 17 inch een hogere topsnelheid bereikt.
De totale diameter (velg+band) blijft gelijk, dus kan er geen verschil zijn lijkt mij.
- Peter_Maathuis
- Moderator
Alleen de diameter van het wiel (dus velg+band) is van belang. Als die hetzelfde is, zou je hetzelfde gedrag verwachten bij lage snelheden (optrekken).
Een bredere band heeft wellicht iets meer rolweerstand en zeker meer luchtweerstand, dus een lagere top is verklaarbaar.
"Zelfs op de GPS is er een afwijking" bestaat niet. Je snelheidsmeter geeft een andere aanwijzing als de diameter van de (voor)wielen verandert, want hij meet omwentelingen.
Snelheid op de GPS is (bij goed zicht op de satellieten) de enige echte snelheid, die is correct ook al heb je geen wielen.
Een bredere band heeft wellicht iets meer rolweerstand en zeker meer luchtweerstand, dus een lagere top is verklaarbaar.
"Zelfs op de GPS is er een afwijking" bestaat niet. Je snelheidsmeter geeft een andere aanwijzing als de diameter van de (voor)wielen verandert, want hij meet omwentelingen.
Snelheid op de GPS is (bij goed zicht op de satellieten) de enige echte snelheid, die is correct ook al heb je geen wielen.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options