Het A2 Instandhoudingsplan

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

01 nov 2017, 13:35 0 x

Afbeelding


Geinspireerd door de bovenstaande advertentie en de opmerking van Henk Maris in een eerder item kom ik tot het volgende plan:

Met ingang van volgend jaar wordt er behalve de ongeveer €10 aan bijdrage voor de A2CN ook een A2
INSTANDHOUDINGSBIJDRAGE geheven van €10
Deze bijdrage wordt gebruikt om A2tjes op te kopen die door de laatste eigenaar  aan de kant geschoven zijn wegens motor of versnellingsbak problemen.
Deze auto' s  worden voorbereid op ombouw tot electrische auto.
Dwz motor eruit, versnellingsbak, uitlaat , benzinetank ed verwijderen.
Omdat het praktisch niet te doen is om in een lege varkenstal auto's te gaan demonteren( mileu eisen),zal er
kontakt gelegd moeten worden met een bestaand demontage bedrijf.
In ruil voor de gedemonteerde onderdelen  worden de  toekomstige A2E daar beheerd.
Omdat het op dit moment nog vrij duur is om om te bouwen naar electrisch en de actieradius ook nog niet echt goed is, zie ik het wel voor me dat daar de eerste 2 jaar een  rijtje A2 staat te wachten.
Waarschijnlijk zal een deel van de instandhoudingsbijdrage gebruikt moeten worden bij het opstarten van een ombouw bedrijf.
Nu is het meestal zo dat degene die het plan bedenkt het ook moet uitvoeren, dat kan helaas in dit geval niet. In de binnenvaart is de planning altijd op het laatste moment rond en afspraken kunnen niet ver vooruit gemaakt worden.
Hoe groot het budget moet worden? En wie gaat de aankopen doen? Dat moet nog uitgewerkt worden.
Het idee is ontstaan omdat er de laatste tijd veel A2tjes om economische redenen naar de sloop gaan die nog best een goed leven als electro A2 hadden kunnen hebben.
Gebruikersavatar
paul.menger
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 jun 2017, 14:55
Locatie: Venlo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 nov 2017, 11:40 0 x

Hi Jaapje,
leuke discussie. Weet niet echt of bovenstaande de oplossing is, of wellicht één van de oplossingen. Heb in het verleden onder andere eenden en een mehari gehad. Het is me wel opgevallen, dat bij die auto's de commercie (autobedrijven) veel meer gespecialiseerd was op onderhoud en in standhouding. Daar moet je voor een A2 met een lichtje naar zoeken. Voorlopig zoek ik de verklaring, in het feit dat het onderhoud aan een A2 veel meer gelijk is aan dat van "gewone" auto's, zoals een Polo. Daarnaast zijn er wellicht -relatief- meer eenden en mehari's dan A2, zodat het economisch beter haalbaar is om je daarop te specialiseren?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2710
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 nov 2017, 22:17 0 x

Ik vind Jaaps idee heel creatief! Ik zie nog wel een paar uitdagingen, maar erover nadenken kan altijd.

Of we voldoende leden in de A2 Club krijgen die dat tweede tientje willen doneren, moet nog blijken. En je zit nog met vragen als, wie beslist welke A2's er worden aangekocht, wie bouwt de motor, etc. uit, wie gaat die spullen verkopen? En gaat de club daarna de kale A2 verkopen aan iemand die elektro gaat inbouwen of gaat de club (lees: een werkgroepje van enthousiaste elektrotechnici) dat doen? En dan de A2E verkopen?

Zeker leuk om over te brainstormen!
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1162
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

04 nov 2017, 00:57 0 x

<b>Weg is weg
</b>Ja dat tientje moet je maar zien als een soort verwijderingsbijdrage maar dan naar de positieve kant omgebogen.
Omdat de A2 echt geschikt is om om te bouwen tot elektro auto door zijn duurzaamheid
en een prima plek voor de accu's.
Natuurlijk zijn er nu ook al A2 -s die door langdurig achterstallig onderhoud alleen nog maar richting sloop kunnen. Maar wat ik zie is toch dat een groot gedeelte van de afvallers richting
oostblok gaat.
Ik zie het wel voor me dat 1 of 2 personen gaan beslissen welke A2 voor ombouw klaar gemaakt worden.
De tips dat ergens een afvaller beschikbaar is kan dan gedeeltelijk van leden komen.
Is ook niet zo erg als er een keer een tegenvaller is dat er te veel opgeknapt moet worden om door te gaan. Dan brengt ie voor de sloop ook nog wel genoeg op. 
Ook kunnen we als het projekt een tijdje loopt er wat meer naamsbekendheid aan geven en zodoende  A2 eigenaren met "stukken" over te halen hun A2 te doneren voor het goede doel.
= de auto op de weg houden.
En wie heeft er kontakten met elektrojongens?
Gebruikersavatar
JJR
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 jun 2017, 22:38
Locatie: Haarlem
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

06 nov 2017, 19:24 0 x

ik wil niet pessimistisch overkomen maar ik denk dat dit moeilijk haalbaar is met de beoogde aantal tientjes die worden bijgelegd. Stalling kost al gauw meerdere tientjes per voertuig lijkt mij. Het is wel een goed idee om interesse te peilen om een discussie te starten over behoud van slooprijp A2's!
1.6 FSI (BAD) | 27-02-2003| Pro Line | Ebonyzwarz pareleffect | Concert II | Mistlampen | CC | Full LED | DRL | Komfortblinker | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17 | Winter: Style + 185/50/15 + TT 8N
Plaats reactie