Bron: AutoRAI.nl
“Berijders van oude dieselauto’s die meer fijnstof uitstoten dan een nieuw model, gaan meer betalen”, stelt de website Rijksoverheid op een pagina over wijzigingen autobelastingen van 2017 tot 2020. Het gaat hier om vervuilende diesels zónder fabrieksroetfilter, dus vooral personenvoertuigen zonder roetfilter af fabriek, die vóór 2005 in het verkeer zijn gekomen.
De motorrijtuigenbelasting voor deze specifieke auto’s gaat per 2019 met 15 procent omhoog, inclusief opcenten. Dat komt in de praktijk voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1.350-1.450 kilogram neer op een verhoging van 225 euro per jaar. Aardig wat centen.
Mrb diesel vanaf 2019 omhoog 15%
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
- Locatie: Almere
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
- Locatie: Almere
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Moeten we nog wel diesel gaan of blijven rijden? 

De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Diesel gaat in de ban.
Hier in Noorwegen, grootste deel diesel, is de diesel nieuw verkoop al drastisch gedaald.
In de grote steden betaal je voor de tol wegen met een diesel meer dan een benzine auto.
Na het VAG diesel schandaal is de diesel in onmin geraakt, en niet geheel onterecht natuurlijk.
Fabrikanten maakte er een potje van wat betreft uitstoot van het uiterst giftige NOx die in de praktijk tot 50% hoger waren dan bij de type goedkeuring.
Ik heb zelf mijn Passat diesel een paar maanden van de hand gedaan, kon er nu nog een goede prijs voor krijgen en ben nu op zoek voor een waardige opvolger met een benzine motor.
Veel km's rijdt ik niet per jaar (4-6k) met auto 3, dus qua verbruik maak ik mij niet druk, voor dagelijks gebruik is de A2 en de Leaf.
Dus als je qua km niet zo veel rijdt is de switch naar benzine misschien te overwegen.
Hoef je geen aanhangers of caravans te sleuren zoals ik, dan is een kleine hybride zeker te overwegen, die evenaren minimaal het verbruik van een kleine diesel.
Hier in Noorwegen, grootste deel diesel, is de diesel nieuw verkoop al drastisch gedaald.
In de grote steden betaal je voor de tol wegen met een diesel meer dan een benzine auto.
Na het VAG diesel schandaal is de diesel in onmin geraakt, en niet geheel onterecht natuurlijk.
Fabrikanten maakte er een potje van wat betreft uitstoot van het uiterst giftige NOx die in de praktijk tot 50% hoger waren dan bij de type goedkeuring.
Ik heb zelf mijn Passat diesel een paar maanden van de hand gedaan, kon er nu nog een goede prijs voor krijgen en ben nu op zoek voor een waardige opvolger met een benzine motor.
Veel km's rijdt ik niet per jaar (4-6k) met auto 3, dus qua verbruik maak ik mij niet druk, voor dagelijks gebruik is de A2 en de Leaf.
Dus als je qua km niet zo veel rijdt is de switch naar benzine misschien te overwegen.
Hoef je geen aanhangers of caravans te sleuren zoals ik, dan is een kleine hybride zeker te overwegen, die evenaren minimaal het verbruik van een kleine diesel.
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
- Locatie: Almere
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Na een nachtje geslapen te hebben heb ik besloten om geen diesel aan te schaffen, het zou geen verstandige keuze zijn.
Het probleem is niet zo zeer dat er meer betaald moet gaan worden, ondanks dat het zeer vervelend is maar je wordt op steeds meer plaatsen geweigerd. De auto staat voor vrijheid, gaan en staan waar je wilt en met een oudere diesel gaat dat niet meer.
Hoor graag hoe andere hier over denken?
K
S
Het probleem is niet zo zeer dat er meer betaald moet gaan worden, ondanks dat het zeer vervelend is maar je wordt op steeds meer plaatsen geweigerd. De auto staat voor vrijheid, gaan en staan waar je wilt en met een oudere diesel gaat dat niet meer.
Hoor graag hoe andere hier over denken?
K


De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik zou verwachten dat diesels, die relatief weinig vervuilen (met of zonder roetfilter, het gaat tenslotte om het effect) en in Duitsland een groene sticker (kunnen) krijgen, in NL tot de "nieuwe" diesels gerekend worden. Maar dat zal wel te ingewikkeld zijn voor de gammele MRB-software...
Mijn A2 is van december 2004, dus "oud", en ik ga €135 per jaar meer betalen; eenzelfde A2 van januari 2005 heet "nieuw" en daarvoor wijzigt de MRB niet???
Maar (afgezien van de vrouw) er is niets veranderlijker dan de overheid / wetgever / belastingdienst, dus we wachten rustig af.
Mijn dieseltje levert 250 Nm (volgens de rollenbank) en als ik mijn (800 kg) caravan net zo soepeltjes met een benzine-auto wil trekken, moet er iets anders dan een A2 (bij) komen...
Mijn A2 is van december 2004, dus "oud", en ik ga €135 per jaar meer betalen; eenzelfde A2 van januari 2005 heet "nieuw" en daarvoor wijzigt de MRB niet???
Maar (afgezien van de vrouw) er is niets veranderlijker dan de overheid / wetgever / belastingdienst, dus we wachten rustig af.
Mijn dieseltje levert 250 Nm (volgens de rollenbank) en als ik mijn (800 kg) caravan net zo soepeltjes met een benzine-auto wil trekken, moet er iets anders dan een A2 (bij) komen...