95 word E10 Benzine en 98 E5
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Blijkbaar is er straks geen benzine meer te krijgen zonder ethanol toevoeging.
Daar is de FSI bezitter niet blij mee denk ik, en de rest met een young timer eigenaren ook niet.
Minimaal 5% in de 98.
https://www.autoweek.nl/nieuws/nieuwe-n ... ofsoorten/
Daar is de FSI bezitter niet blij mee denk ik, en de rest met een young timer eigenaren ook niet.
Minimaal 5% in de 98.
https://www.autoweek.nl/nieuws/nieuwe-n ... ofsoorten/
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wellicht is dit een alternatief? www.competition102.com
Volgens de beschrijving bevat deze brandstofsoort geen ethanol ...
Volgens de beschrijving bevat deze brandstofsoort geen ethanol ...
- stefan74
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
- Locatie: Breda
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
mooi spul hoor, motor loopt er ook mooi (stationair) mee, alleen jammer dat het 2 euro de liter kost...Peter_Audi_A2 schreef: ↑03 okt 2018, 18:54Wellicht is dit een alternatief? www.competition102.com
Volgens de beschrijving bevat deze brandstofsoort geen ethanol ...
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Een artikel over wat er mis is met E10 voor oudere motoren die geen E10 verdragen zoals de A2 Fsi Bad .
Ja alternatief andere type brandstofpomp en andere leidingen en zwakje kunststof ,allu delen waar nodig vervangen etc tegen E10 bestand is ?
De tijd zal het leren....vast eens oplossing er is door een handige "hobby" garagist...
Bron Amt.
https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013 ... f-10114350
Kans op motorschade door E10 brandstof?
Techniek
Het blijft een actuele vraag voor vakantiegangers: mag ik E10 benzine tanken die in Duitsland en Frankrijk ruim wordt aangeboden? Schade aan een testauto bij de Duitse ADAC wordt nu aangevoerd als schrikwekkende waarschuwing. Wat is het echte verhaal hierachter?
Kans op motorschade door E10 brandstof?
Niet helemaal zo duidelijk is waarom nu plots in Nederland het verhaal is komen bovendrijven over een kapotte Opel Signum 2.2, als gevolg van E10 tanken. Het zou gaan om een test door de ANWB, die echter alleen maar de resultaten doorgeeft van zusterclub ADAC, waarmee ze nauw samenwerken.
Volg fabrieksvoorschrift
Toch tijd voor een update, ook wij berichtten vorig jaar over de ADAC-test met die Opel. Een maand daarvoor kwamen de eerste geruststellende testresultaten in het nieuws. Nog een maand eerder echter liet Aral weten in Duitsland geen E10 meer te zullen bieden.
Het drama voltrok zich vorige zomer, in de testauto sneuvelde de hogedruk brandstofpomp. Waarschijnlijk door E10 brandstof met 10% ethanol te gebruiken, tegen het fabrieksvoorschrift in. Conclusie van de ADAC: houd u aan dat voorschrift, anders kan het echt mis gaan.
Oud nieuws dus eigenlijk, uit augustus 2011, dat nu weer in diverse Nederlandse media opduikt als nieuw nieuws. Want wie per auto op wintersportvakantie gaat komt E10 tegen bij tankstations, en vraagt zich af of dat kwaad zou kunnen. Het antwoord: bij veruit de meeste auto’s niet.
E10 past in de meeste auto’s
Nog maar eens van voren af aan. Benzine met een van 5 naar 10% vergroot bio-aandeel, te weten ethanol uit natuurlijke bronnen, kan niet in alle automotoren gebruikt worden. Ethanol is agressiever dan benzine, smeert nauwelijks, en trekt vocht aan.
In Frankrijk lag men daar niet wakker van, in Duitsland ontstond grote angst onder automobilisten dat veel automotoren zouden kunnen sneuvelen aan E10-gebruik. Daarom is E10 aan de pomp niet populair, hoewel de Duitse overheid uit milieu-oogpunt wel graag E10 promoot.
Grofweg tien procent van het gangbare autopark kan niet tegen E10, geven de fabrikanten aan. Onder meer via de Bovag is een lijst te vinden van fabrikantenadviezen.
Schade langzaam opgebouwd
Bijvoorbeeld van Opel, die zegt dat hun direct ingespoten 2.2 geen E10 verdraagt. Die motor zat in de geteste Opel Signum. ADAC wilde op de proef stellen of dat echt fout loopt, als je daar toch E10 mee tankt.
Waarbij precies gebeurde wat Opel vreest: corrosie in de brandstofpomp of inspuitventielen. Het was de pomp, waar een gaatje in ontstond door corrosie. De Signum kwam als jong-gebruikt in de test, gaf na 7000 km nog geen krimp, en na 11.000 km nog steeds niet.
Dat leidde tot voorzichtig geruststellende berichten. Maar bij 27.000 km bleek dus toch de aluminium brandstofpomp ernstig aangevreten. Er werd een nieuwe ingezet, de test loopt door. Nu met eerst vier keer toch weer E10 tanken, en daarna niet meer, om te zien of ook dan na 27.000 km schade te zien zal zijn in de nieuwe pomp.
Verkeerd getankt? Geen paniek!
Het vervolg van de test, waarvan nog geen resultaat bekend is gemaakt, moet aantonen of een enkel keertje E10 tanken al riskant kan zijn. Sommige fabrikanten geven aan dat het niet meteen een ramp is, als je maar zo gauw mogelijk aanvult met gewone Euro95 (5% ethanol).
ADAC verwijst door naar de opgave van fabrikanten, welke modellen of motoren niet tegen E10 bestand zijn. Er zijn fabrikanten waar zelfs op VIN-nummer heel precies per auto gezocht kan worden. Ook voor motorfietsen zijn er lijsten.
Nogmaals, maar weinig auto’s verdragen geen E10, dus is er geen enorm probleem. Voor de zekerheid adviseren fabrikanten bij de enkele E10-vrezende modellen bij verkeerd tanken niet verder te rijden, maar de foute brandstof af te laten tappen.
Het lijkt tot hier toe uit de ADAC-test dat echt niet meteen schade ontstaat. Dus aanvullen met Euro95 in plaats van aftappen kan waarschijnlijk ook best. Al zijn de Duitsers nu ook dat gründlich aan het testen, of dat echt wel zo is. Zo zit dat dus.
Peter Fokker (Redactie AMT)
Foto's
Attachment 002 logistiek image amt31023i02
Eerste publicatie door Peter Fokker op 3 jul 2013
Laatste update: 11 apr 2015
Ja alternatief andere type brandstofpomp en andere leidingen en zwakje kunststof ,allu delen waar nodig vervangen etc tegen E10 bestand is ?
De tijd zal het leren....vast eens oplossing er is door een handige "hobby" garagist...
Bron Amt.
https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013 ... f-10114350
Kans op motorschade door E10 brandstof?
Techniek
Het blijft een actuele vraag voor vakantiegangers: mag ik E10 benzine tanken die in Duitsland en Frankrijk ruim wordt aangeboden? Schade aan een testauto bij de Duitse ADAC wordt nu aangevoerd als schrikwekkende waarschuwing. Wat is het echte verhaal hierachter?
Kans op motorschade door E10 brandstof?
Niet helemaal zo duidelijk is waarom nu plots in Nederland het verhaal is komen bovendrijven over een kapotte Opel Signum 2.2, als gevolg van E10 tanken. Het zou gaan om een test door de ANWB, die echter alleen maar de resultaten doorgeeft van zusterclub ADAC, waarmee ze nauw samenwerken.
Volg fabrieksvoorschrift
Toch tijd voor een update, ook wij berichtten vorig jaar over de ADAC-test met die Opel. Een maand daarvoor kwamen de eerste geruststellende testresultaten in het nieuws. Nog een maand eerder echter liet Aral weten in Duitsland geen E10 meer te zullen bieden.
Het drama voltrok zich vorige zomer, in de testauto sneuvelde de hogedruk brandstofpomp. Waarschijnlijk door E10 brandstof met 10% ethanol te gebruiken, tegen het fabrieksvoorschrift in. Conclusie van de ADAC: houd u aan dat voorschrift, anders kan het echt mis gaan.
Oud nieuws dus eigenlijk, uit augustus 2011, dat nu weer in diverse Nederlandse media opduikt als nieuw nieuws. Want wie per auto op wintersportvakantie gaat komt E10 tegen bij tankstations, en vraagt zich af of dat kwaad zou kunnen. Het antwoord: bij veruit de meeste auto’s niet.
E10 past in de meeste auto’s
Nog maar eens van voren af aan. Benzine met een van 5 naar 10% vergroot bio-aandeel, te weten ethanol uit natuurlijke bronnen, kan niet in alle automotoren gebruikt worden. Ethanol is agressiever dan benzine, smeert nauwelijks, en trekt vocht aan.
In Frankrijk lag men daar niet wakker van, in Duitsland ontstond grote angst onder automobilisten dat veel automotoren zouden kunnen sneuvelen aan E10-gebruik. Daarom is E10 aan de pomp niet populair, hoewel de Duitse overheid uit milieu-oogpunt wel graag E10 promoot.
Grofweg tien procent van het gangbare autopark kan niet tegen E10, geven de fabrikanten aan. Onder meer via de Bovag is een lijst te vinden van fabrikantenadviezen.
Schade langzaam opgebouwd
Bijvoorbeeld van Opel, die zegt dat hun direct ingespoten 2.2 geen E10 verdraagt. Die motor zat in de geteste Opel Signum. ADAC wilde op de proef stellen of dat echt fout loopt, als je daar toch E10 mee tankt.
Waarbij precies gebeurde wat Opel vreest: corrosie in de brandstofpomp of inspuitventielen. Het was de pomp, waar een gaatje in ontstond door corrosie. De Signum kwam als jong-gebruikt in de test, gaf na 7000 km nog geen krimp, en na 11.000 km nog steeds niet.
Dat leidde tot voorzichtig geruststellende berichten. Maar bij 27.000 km bleek dus toch de aluminium brandstofpomp ernstig aangevreten. Er werd een nieuwe ingezet, de test loopt door. Nu met eerst vier keer toch weer E10 tanken, en daarna niet meer, om te zien of ook dan na 27.000 km schade te zien zal zijn in de nieuwe pomp.
Verkeerd getankt? Geen paniek!
Het vervolg van de test, waarvan nog geen resultaat bekend is gemaakt, moet aantonen of een enkel keertje E10 tanken al riskant kan zijn. Sommige fabrikanten geven aan dat het niet meteen een ramp is, als je maar zo gauw mogelijk aanvult met gewone Euro95 (5% ethanol).
ADAC verwijst door naar de opgave van fabrikanten, welke modellen of motoren niet tegen E10 bestand zijn. Er zijn fabrikanten waar zelfs op VIN-nummer heel precies per auto gezocht kan worden. Ook voor motorfietsen zijn er lijsten.
Nogmaals, maar weinig auto’s verdragen geen E10, dus is er geen enorm probleem. Voor de zekerheid adviseren fabrikanten bij de enkele E10-vrezende modellen bij verkeerd tanken niet verder te rijden, maar de foute brandstof af te laten tappen.
Het lijkt tot hier toe uit de ADAC-test dat echt niet meteen schade ontstaat. Dus aanvullen met Euro95 in plaats van aftappen kan waarschijnlijk ook best. Al zijn de Duitsers nu ook dat gründlich aan het testen, of dat echt wel zo is. Zo zit dat dus.
Peter Fokker (Redactie AMT)
Foto's
Attachment 002 logistiek image amt31023i02
Eerste publicatie door Peter Fokker op 3 jul 2013
Laatste update: 11 apr 2015
Laatst gewijzigd door AudiFanSedert1971 op 04 okt 2018, 08:52, 3 keer totaal gewijzigd.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hier ook nog wat info..
https://motodrive.nl/motortests/891/e10 ... perplus-98
Dit las ik in het artikel een middel voor degene die niet veel rijden....
MotoPort raadt dan ook aan om de laatste twee tanks voor de winterstalling ethanol-vrije brandstof met een hoog octaangetal te tanken en om bij de winterstalling Forté MotoPower I en II in een volle tank te doen. Dat stabiliseert de brandstof, bindt condens, reinigt je brandstofsysteem en neutraliseert zuren. Dan kun je na de winter weer probleemloos op pad.
https://motodrive.nl/motortests/891/e10 ... perplus-98
Dit las ik in het artikel een middel voor degene die niet veel rijden....
MotoPort raadt dan ook aan om de laatste twee tanks voor de winterstalling ethanol-vrije brandstof met een hoog octaangetal te tanken en om bij de winterstalling Forté MotoPower I en II in een volle tank te doen. Dat stabiliseert de brandstof, bindt condens, reinigt je brandstofsysteem en neutraliseert zuren. Dan kun je na de winter weer probleemloos op pad.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
En hier een ander middelen voor auto tank hoeveelheden...wat een kostbare middel,en de vraag of het wel werkt ?
https://millersoils.nl/webwinkel/vspe-p ... ol-killer/
http://www.bardahl.nl/product/3222-e10- ... prover-nl/
https://millersoils.nl/webwinkel/vspe-p ... ol-killer/
http://www.bardahl.nl/product/3222-e10- ... prover-nl/
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- ronald.bos
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 13 feb 2017, 19:18
- Locatie: Gouda
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Dus als ik het goed begrijp zit er nu al 5% ethanol in de Euro 95?
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ja dat klopt hoe meer erin zit hoe meer nadelen...sommige brandstoffen nog niet...
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- eekhoorntje
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
Elke AUA & BBY is geschikt voor E10 afgeleverd.
De BAD hoorde op super dus 98 te tanken..
Het opgeloste rubber kan dure injectoren vervuilen.
Brandstof slang vervangen is vaak voldoende, de rest zou geschikt moeten zijn omdat die zelfde ook in AUA en BBY zaten.
Ik begrijp alleen niet waarom de VAG groep alleen voor de goedkopere voertuigen die op Euro 95 of Normale 92 reden dit heeft aangepast.
De BAD hoorde op super dus 98 te tanken..
Het opgeloste rubber kan dure injectoren vervuilen.
Brandstof slang vervangen is vaak voldoende, de rest zou geschikt moeten zijn omdat die zelfde ook in AUA en BBY zaten.
Ik begrijp alleen niet waarom de VAG groep alleen voor de goedkopere voertuigen die op Euro 95 of Normale 92 reden dit heeft aangepast.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...