is een A2 "veilig"?
- Veertienmeizeventien
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Afgelopen maandag heb ik een zwaar ongeluk gehad. Niemand liep een schrammetje op.
Korte toedracht:
Vanochtend reed ik de A9 op. Net voor 7:00 dus donker.
De rijbaan gaat dan over in de rechterrijbaan van 5 banen brede weg.
Ik reed op de rechterkant met vrachtauto’s op de baan links van me.
Ik hou daar nooit van en gaf gas om verder voor hen uit te komen. Oppeens zag ik in mijn buitenspiegel een lamp van de vrachtauto. Hij veranderde van rijbaan maar zag mij niet. Hij gaf mijn achterkant een zet waardoor ik dwars over de snelweg schoof. Hij ramde vervolgens mijn zijkant, maar omdat we beiden 100 km/uur reden was de klap niet desastreus. Wel enorm gekraak gepiep en angstaanjagend om een neus van een vrachtauto tegen je te hebben duwen. Ik schoof door naar het midden van de weg waarbij hij me weer een zet gaf en ik tolde 2 maal om de as om vervolgens de andere zijkant van de vrachtauto aan te tikken.
Ik draaide nog eenmaal en kwam tegen de zijkant van een andere auto aan die dit alles niet meer kon vermijden.
Ik heb niets. Mensen kwamen aangesneld en keken naar me of jezus weer was opgestaan.
Niemand had wat, overigens; wel gigafile en mijn mooie BMW E36 cabrio total loss…
Vrachttauto heeft schuld want hij veranderde van rijbaan en ramde mijn acherkant. Gevalletje "dode hoek" terwijl ik wel steeds voor hem reed..
Los van het feit dat dit een sappig verhaal is, ben ik mijn mooie BMW E36 Cabrio kwijt; Hield ik zielsveel van, maar krijg er waarschijnlijk een reep chocolade en een klap op mijn schouder voor; er zitten duizenden euro's in maar was 20 jaar oud dus dagwaarde is nihil.
Voel je niet verplicht om te typen: "goed dat je het overleefd hebt", en: "het is maar blijk".
Het is een opzetje naar de vraag of de A2 een veilge auto is, of dat het maar een boodschappenauto-tje is. De BMW voelde werelds sterk aan ondanks alle G-krachten. Ik vraag me af hoe de A2 het gedaan zou hebben. Is daar een algemeen beeld van?
Er moet nu een vervanger komen voor de BMW en een andere cabrio kan ik niet betalen. Is veiligheid nu een pre of een negatief aspect voor een aankoop van een A2?
Korte toedracht:
Vanochtend reed ik de A9 op. Net voor 7:00 dus donker.
De rijbaan gaat dan over in de rechterrijbaan van 5 banen brede weg.
Ik reed op de rechterkant met vrachtauto’s op de baan links van me.
Ik hou daar nooit van en gaf gas om verder voor hen uit te komen. Oppeens zag ik in mijn buitenspiegel een lamp van de vrachtauto. Hij veranderde van rijbaan maar zag mij niet. Hij gaf mijn achterkant een zet waardoor ik dwars over de snelweg schoof. Hij ramde vervolgens mijn zijkant, maar omdat we beiden 100 km/uur reden was de klap niet desastreus. Wel enorm gekraak gepiep en angstaanjagend om een neus van een vrachtauto tegen je te hebben duwen. Ik schoof door naar het midden van de weg waarbij hij me weer een zet gaf en ik tolde 2 maal om de as om vervolgens de andere zijkant van de vrachtauto aan te tikken.
Ik draaide nog eenmaal en kwam tegen de zijkant van een andere auto aan die dit alles niet meer kon vermijden.
Ik heb niets. Mensen kwamen aangesneld en keken naar me of jezus weer was opgestaan.
Niemand had wat, overigens; wel gigafile en mijn mooie BMW E36 cabrio total loss…
Vrachttauto heeft schuld want hij veranderde van rijbaan en ramde mijn acherkant. Gevalletje "dode hoek" terwijl ik wel steeds voor hem reed..
Los van het feit dat dit een sappig verhaal is, ben ik mijn mooie BMW E36 Cabrio kwijt; Hield ik zielsveel van, maar krijg er waarschijnlijk een reep chocolade en een klap op mijn schouder voor; er zitten duizenden euro's in maar was 20 jaar oud dus dagwaarde is nihil.
Voel je niet verplicht om te typen: "goed dat je het overleefd hebt", en: "het is maar blijk".
Het is een opzetje naar de vraag of de A2 een veilge auto is, of dat het maar een boodschappenauto-tje is. De BMW voelde werelds sterk aan ondanks alle G-krachten. Ik vraag me af hoe de A2 het gedaan zou hebben. Is daar een algemeen beeld van?
Er moet nu een vervanger komen voor de BMW en een andere cabrio kan ik niet betalen. Is veiligheid nu een pre of een negatief aspect voor een aankoop van een A2?
betutteling is zinloos; passie is Goud
- Veertienmeizeventien
- Audi A2 clublid

betutteling is zinloos; passie is Goud
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Jouw verhaal doet me een beetje hier aan denken: https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?p=1446#p1446
Zijn A2 werd, nadat hij door de vrachtwagen was aangetikt en zijwaarts draaide, nog een aantal meters zijwaarts vooruit geduwd, voordat de vrachtwagenchauffeur in de gaten had wat er aan de hand was.
De A2 is een stevig karretje, zeker voor zijn grootte en gewicht.
Een cabriolet is in dat opzicht altijd in het nadeel door het ontbreken van een vast doorlopend dak en raamstijlen.
Zijn A2 werd, nadat hij door de vrachtwagen was aangetikt en zijwaarts draaide, nog een aantal meters zijwaarts vooruit geduwd, voordat de vrachtwagenchauffeur in de gaten had wat er aan de hand was.
De A2 is een stevig karretje, zeker voor zijn grootte en gewicht.
Een cabriolet is in dat opzicht altijd in het nadeel door het ontbreken van een vast doorlopend dak en raamstijlen.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Waauuw heftig verhaal, je was goed wakker!
Maar antwoord op je vraag kan ik niet geven, het voelt wel best een beetje dunnetjes aan dat aluminium.
In de crash test komt ie er nog niet echt slecht vanaf de A2.
Maar zoiets als jij nu hebt meegemaakt... ik heb geen idee wat een A2 dan doet.
Maar antwoord op je vraag kan ik niet geven, het voelt wel best een beetje dunnetjes aan dat aluminium.
In de crash test komt ie er nog niet echt slecht vanaf de A2.
Maar zoiets als jij nu hebt meegemaakt... ik heb geen idee wat een A2 dan doet.
- HansJan
- Moderator
We zijn nog steeds blij dat je nog onder ons bent.
En het doet mij heel erg denken aan het ongeval van @Johan 3L enige tijd geleden: https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?t=2560.
Helaas is het beeldmateriaal verloren gegaan, mogelijk kan hij het nog eens plaatsen. We waren allemaal ontzettend verbaasd over de veiligheid van de koets, dus daar zal het niet aan liggen.
En het doet mij heel erg denken aan het ongeval van @Johan 3L enige tijd geleden: https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?t=2560.
Helaas is het beeldmateriaal verloren gegaan, mogelijk kan hij het nog eens plaatsen. We waren allemaal ontzettend verbaasd over de veiligheid van de koets, dus daar zal het niet aan liggen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- karolography
- Audi A2 clublid
Heftig verhaal man. Lijkt me enorm beangstigend. En zonde van de auto natuurlijk. Ik was even bang dat het je A2 was en ik je niet zou zien op de herfstmeeting.
Ik ben op zich ook benieuwd naar de ervaringen waar jij naar vraagt. Om eerlijk te zijn voel ik me door het aluminium veiliger in zo’n klein autootje. Maar ik blijf natuurlijk liever ver weg van ellende, want het blijft een klein en oud ding waarbij je weinig om je heen hebt om je te beschermen.
Neem de tijd om ‘t te verwerken. Ik heb eens een hele mooie kapot gereden die de schroothoop op moest en dat deed best pijn (naast de schrik van het ongeluk en nog steeds de angst die soms opkomt om door de sneeuw te rijden).
(de volgende keer haal ik mijn grappen weer tevoorschijn
)

Ik ben op zich ook benieuwd naar de ervaringen waar jij naar vraagt. Om eerlijk te zijn voel ik me door het aluminium veiliger in zo’n klein autootje. Maar ik blijf natuurlijk liever ver weg van ellende, want het blijft een klein en oud ding waarbij je weinig om je heen hebt om je te beschermen.
Neem de tijd om ‘t te verwerken. Ik heb eens een hele mooie kapot gereden die de schroothoop op moest en dat deed best pijn (naast de schrik van het ongeluk en nog steeds de angst die soms opkomt om door de sneeuw te rijden).
(de volgende keer haal ik mijn grappen weer tevoorschijn

- Jur
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Heftige ervaring zeg! De schrik zal er zeker nog goed inzitten. Ik heb twee jaar geleden ook een (klein) ongeluk gehad met mijn Starlet uit '98. Aangezien ik veel kilometers reed heb ik er toen voor gekozen om een veiligere auto te kopen als eerste auto. Nadat ik de A2 als goede koop had aangemerkt, heb ik onderzoek gedaan naar de veiligheidssystemen en crashtests. In principe is het een veilige auto, maar dat moet je wel afzetten tegen de tijd waarin de auto is geproduceerd. Ook veiligheidssystemen worden steeds verder ontwikkeld. Een nieuwere auto zal vaak veiliger zijn dan een oudere.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
Hier wat info te vinden
https://www.euroncap.com/nl/results/audi/a2/15563
meer resultaten te vinden:
https://www.google.nl/search?q=crashtes ... e&ie=UTF-8
hiervan 1 filmpje de link van
https://www.youtube.com/watch?v=vJQk3P5nPwg
Van de BMW e36
https://www.google.nl/search?q=ncapbmw+ ... e&ie=UTF-8
https://www.euroncap.com/nl/results/audi/a2/15563
meer resultaten te vinden:
https://www.google.nl/search?q=crashtes ... e&ie=UTF-8
hiervan 1 filmpje de link van
https://www.youtube.com/watch?v=vJQk3P5nPwg
Van de BMW e36
https://www.google.nl/search?q=ncapbmw+ ... e&ie=UTF-8
- Bijlagen
-
- euroncap_audi-a2_2002_4stars.pdf
- (282.08 KiB) 192 keer gedownload
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Gijsvv
Wat Audifansedert1971 al heeft gedeeld zegt al genoeg.
Wil daar aan toevoegen dat Aluminium veel betere crasheigenschappen heeft dan staal. Aluminium kan in zijn vervorming vele maken meer energie opnemen dan staal.
Als schadehersteller en carrosserietrainer heb ik veel gezien. Ik denk dat je gerust kunt stellen dat de A2 een veilige auto is en er bij een vergelijkbare crash zeker niet slechter uitkomt.
En de A2 heeft inderdaad hogere stijfheid dan een cabrio door de dakconstructie.
Succes bij het maken van een keuze.
Wil daar aan toevoegen dat Aluminium veel betere crasheigenschappen heeft dan staal. Aluminium kan in zijn vervorming vele maken meer energie opnemen dan staal.
Als schadehersteller en carrosserietrainer heb ik veel gezien. Ik denk dat je gerust kunt stellen dat de A2 een veilige auto is en er bij een vergelijkbare crash zeker niet slechter uitkomt.
En de A2 heeft inderdaad hogere stijfheid dan een cabrio door de dakconstructie.
Succes bij het maken van een keuze.
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
Allereerst ben ik blij te horen dat alles goed gaat met alle betrokkenen.
Toch wil ik een ieder toch even op het volgende wijzen zonder het beschuldigende vingertje te gebruiken. Ik zeg het volgende ook als beroepschauffeur.
Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar zie dit soort situaties veel als ik van de A6 de A1 op rij of A1 naar A9 zoals hierboven genoemd. Vrachtwagen hebben nou eenmaal een dooie hoek en veel medeweggebruikers vergeten dat. Ga er in deze situatie nooit rechts voorbij ook al lijkt het nog te kunnen maar geef ze de ruimte. Positioneer je er achter zo voorkom je hoogst waarschijnlijk de situatie hierboven.
Nogmaals, ik wijs niet met de beschuldigende vinger maar zo kan je er wel zelf voor zorg dat je heilige koe heel blijft.
Toch wil ik een ieder toch even op het volgende wijzen zonder het beschuldigende vingertje te gebruiken. Ik zeg het volgende ook als beroepschauffeur.
Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar zie dit soort situaties veel als ik van de A6 de A1 op rij of A1 naar A9 zoals hierboven genoemd. Vrachtwagen hebben nou eenmaal een dooie hoek en veel medeweggebruikers vergeten dat. Ga er in deze situatie nooit rechts voorbij ook al lijkt het nog te kunnen maar geef ze de ruimte. Positioneer je er achter zo voorkom je hoogst waarschijnlijk de situatie hierboven.
Nogmaals, ik wijs niet met de beschuldigende vinger maar zo kan je er wel zelf voor zorg dat je heilige koe heel blijft.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.