1 jaar A2 BBY (Club, APK, Accu, cruise control, Android radio, lak, naafkapjes)

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 feb 2019, 09:52 3 x

Hallo Allemaal,

We zijn een jaar verder, YAY!
Na veel vooronderzoek kocht ik een jaar geleden mijn gele colorstorm 1.4 BBY. Ik had inmiddels al heel wat import-lijken en "verassing: er zit een nieuw motorblok in" auto's gezien en vond deze: origineel NL (de gele is super-superweinig geleverd in NL). Ik ben 2e eigenaar (bewezen van het spreekwoordelijke oude echtpaar) en kon de volledige onderhoudshistorie achterhalen bij de dealer waar hij in onderhoud geweest is. Hij stond op 100k en ik heb er het afgelopen jaar 30k bijgezet. Hier een verslagje:

Om te beginnen jullie:
Het was zonder jullie niet gelukt. Enorm bedankt, jullie weten wie je zijn. De A2 stond al lang op mijn verlanglijstje en ik heb heb onwijs veel geleerd hier. Zodra ik 'm had werd ik lid. Braaf heb ik dit jaar mijn tien eurto weer overgemaakt en eigenlijk dacht ik dat het wel erg goedkoop was. Ik heb de clubdag gemist want kon uiteindelijk niet, helaas. Het lijkt me erg leuk om eens een sleuteldag te doen.

Motorisch na 30k:
Dus, Blauwbaard, wat is er motorisch, electrisch of mechanisch kapot gegaan na die 30k zul je je afvragen? Ik heb er bij aanschaf een nieuwe distributieset op laten zetten. en voor de rest: Niets dus! Helemaal niets! Zero, Nop, Nada. Nou ja, Ok, vooruit, de accu was kapot in Oktober. Heb ik vervangen door de locale accuboer. Ging 3 dagen geleden weer kapot (laadspanning is netjes, maar goedkope B-merk accu) en is onder garantie vervangen door diezelfde accumeneer. Prima, alleen het was op de dag van de APK :). Dus Afspraak verzet en zonder een centje pijn gisteren weer van de brug af gereden (ik mag meekijken bij mijn garage: hij is gelukkig roestvrij van onderen). Probleemloos, hij kon niets vinden. Goede service heeft ze een setje appelflappen opgeleverd. Na de keuring overigens anders is het omkoping.

Filters en olie:
Geen olieverbruik na 30k. Gewoon echt helemaal niets! Ik ga komende week olie, filters en bougies wisselen met mijn neefje die rijbewijs en Corsa'tje gehaald heeft. Kan ik hem nog iets leren. Vraag: Is het slim om meteen het brandstoffilter te wisselen of is dat een beetje overbodig?

Wensjes:
Cruise control inbouwen bij @luukske. Chineese Android radio met klapscherm en achteruitrijcamera (kan gelijk de trekhaak er af ;) Ook zijn mijn achterschermen (mat zwart, want colorstorm) "professioneel overgespoten". Dat betekend dat de lak er afkomt rechts achter. Links achter zitten wat krasjes op het paneel. Eerlijk gezegd overweeg ik ze te laten spuiten of zelf te wrappen.

En die #@&*! naafkapjes:
ik denk eerlijk gezegd dat we met zijn allen minstens 200 naafkapjes kunnen gebruiken. En die dingen zijn fakking duur! De goedkoopste is momenteel 28 euro/stuk plus verzendkosten Duitsland (https://originalteilemarkt.de/audi-radz ... 17-2806438). Kunnen we die vanuit de Club niet benaderen? "Hallo, wij zijn die NIEDERLANDISCHE a2 club en wij willen VIEL korting"

Toekomst:
Als ik heeeeel eerlijk ben zou ik best een 3e generatie MR2 willen. Omdat die zo praktisch zijn natuurlijk (en 950 kg wegen met een middenmotor). Wel een gele natuurlijk.

Ten slotte:
Ik wrijf me in mijn handjes met mijn exemplaar en realiseer me dat ik door dit forum wist waar ik op moest letten tijdens mijn zoektocht. Nogmaals bedankt allemaal! :heart:
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

23 feb 2019, 14:56 1 x

Blauwbaard schreef:
23 feb 2019, 09:52
Filters en olie:
Geen olieverbruik na 30k. Gewoon echt helemaal niets! Ik ga komende week olie, filters en bougies wisselen met mijn neefje die rijbewijs en Corsa'tje gehaald heeft. Kan ik hem nog iets leren. Vraag: Is het slim om meteen het brandstoffilter te wisselen of is dat een beetje overbodig?

Ten slotte:
Ik wrijf me in mijn handjes met mijn exemplaar en realiseer me dat ik door dit forum wist waar ik op moest letten tijdens mijn zoektocht. Nogmaals bedankt allemaal! :heart:
Mooi te lezen dat de A2 goed bevalt.

Heb je een onderhoudshistorie van de dealer bij gekregen? En de bijbehorende garagerekeningen?
Daarop is vaak wel te zien wat wanneer is vervangen.
Blauwbaard
Audi A2 clublid

24 feb 2019, 10:39 1 x

yup, ik heb een hele stapel printjes.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

24 feb 2019, 11:42 1 x

4x€28,-= €124,-

Dan zou ik de naaf kapjes diefstal veilig Color Storm geel verven en de randen met Wrap folie Chroom of Zwart maken!
Leuk winter klusje bij slecht weer en staat leuk.

Meeting?
Omdat een sleutel dag zoals vele willen vrij prijzig is voor hun bruggen en zo...
Maar Naaf kapjes verf & Wrap dagje is ook prima.
Elke slecht lopende kroeg die alleen na 17.00 uur vol loopt wil graag een dagje met plastic tafel kleden zelf meenemen (Action) en mogen we droog binnen zitten en koffie kopen!

Parkeerplaats vol en velgen leeg is dit prima te doen.
Niets duur kopen bij Dealer maar bij stip lak en spuitbus 2K lak erover na afloop en we hebben Unieke Naafkappen zoals de Audi 60& 75 dit eind 60er jaren ook hadden!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2019, 11:52 0 x

Mooi verhaal! Komen er nog foto's bij? ;)
Blauwbaard schreef:
Filters en olie:
Geen olieverbruik is wel heel netjes! De brandstoffilter wordt tijdens regulier onderhoud niet vervangen volgens onderhoudschema. Maar gezien de leeftijd van onze A2'tjes, de kosten van het filter (10 euro), en de tijd die het duurt om te vervangen (10 minuten) zou ik het gewoon doen. Ik heb het in ieder geval wel gedaan bij onze A2, en de oude filter was behoorlijk aan t roesten...
Blauwbaard schreef:
En die #@&*! naafkapjes:
ik denk eerlijk gezegd dat we met zijn allen minstens 200 naafkapjes kunnen gebruiken. En die dingen zijn fakking duur! De goedkoopste is momenteel 28 euro/stuk plus verzendkosten Duitsland (https://originalteilemarkt.de/audi-radz ... 17-2806438). Kunnen we die vanuit de Club niet benaderen? "Hallo, wij zijn die NIEDERLANDISCHE a2 club en wij willen VIEL korting"
Inderdaad.. zuinig zijn met je naafkapjes iedereen!
Blauwbaard
Audi A2 clublid

24 feb 2019, 16:59 1 x

Mijn theorie is dat al de A2 naafkapjes op de wereld verprutst zijn door velgenreiniger. Wie tijdens het wassen van de auto velgenreiniger gebruikt of laat gebruiken: haal vooraf die kapjes er af met het kleine haakje dat bij de gereedschapsset zit. Er zit een kunststof laag op die kapjes die dat spul niet lekker vind.

Over A2 club naafkapjes: Dat is duidelijker zichtbaar op de weg dan een transparante sticker rechtsachter. Geel met zwarte ringen, me like :D
rolf

24 feb 2019, 17:17 2 x

Velgenreiniger heb je helemaal niet nodig.
Maak je velgen 1x goed schoon, desnoods een keer met een velgenreiniger en_of Iron_X.
Zet ze 2x in de velgenwax.
Daarna alleen wassen met auto shampoo.
Velgenreiniger heb je dan nooit meer nodig.
Plaats reactie