dat zit er weer op

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
Rens 79

19 jul 2011, 00:48 0 x

<!-- ia1 -->SAM_0656 (800x600).jpg<!-- ia1 -->
Helaas is de vakantie weer voorbij,mogen we weer een heel jaar aan de bak.
Hierbij wel even een kort verslag van onze vakantie want dat heeft de A2 wel verdiend,al ging de terug reis niet helemaal volgens plan.
Ik lees regelmatig over die gunstige l / km verhoudingen hier, en ook via de verschillende onderschriften,en hier in Nederland waar ik meestal maar korte ritten rij van 30km met lekker veel verkeerslichten kwam ik niet verder dan 1 op 15.
Maar heb deze vakantie een gemiddelde gehaald van 1 op 17,2 en dat over een kleine 2700km.
Met als hoogste uitschieter 1 op 19,2 op een tank (geen moment opname).
Dus dat verdient wel een applausje,gemiddeld heb ik rond de 110/120 km/h gereden met als uitschieters 150 km/h en dat ging prima (rijdt dan nog geweldig)alleen had moeders het dan niet zo naar haar zin dus dan maar weer een beetje terug laten zakken.
Was wel verbijsterd bij het bepakken van de A2,alles kon er met gemak in met de hoedenplank om het rolschem zomaar te noemen in zijn orginele positie.
Hier op het forum is wel eens ter sprake geweest of de A2 wel in de bergen uit de voeten kan,nou dat kan ie met het grootste gemak neemt hij/zij de grootste opstakels.
Alleen op de Duitse autobaan moet je de hobbels niet verkeerd inschatten wat mij wel eens gebeurt is deze vakantie,want dan moet je wel een keer terug schakelen.
Maar als je hem goed op toeren houdt is dit ook geen probleem.
De heen reis incl. de daar afgelegde km's geen problemen gehad met de kleine reus.
Op de terug reis begonnen er al na 10 km verschillende symbolen te branden inclusief een zoemertje, symbolen als abs epc en het rode remsybool in het midden van het display.
@#%%$,iedereen op het forum heeft wel eens wat maar ik toch niet en dan in Oostenrijk.
Parkeer plekje op gezocht en contact uit ff gewacht contact weer aan en alles was weer als vanouds (met de vrachtwaggel ook wel eens gehad) dus was niet zo bang dat het hier ook niet zo was.
Heb in de auto nog ff nagedacht wat hier nou de oorzaak van kon zijn,het enige wat de oorzaak kan zijn is dat ik op het moment van terugschakelen nog op de cc reed en dat er toen een conflict is opgetreden.
Verder maar weer met de geit richting Coburg (Duitsland) kennissen opzoeken.
Daar geweest en hier vandaan verder naar huis ,zijn we in de buurt van Kassel ja hoor bingo het lampje ging branden van een te laag motorolie niveau,ik had helemaal geen olie meer gepeild omdat het toch haast niet af te lezen is en net als hier besproken maar wachten tot het een keer ging branden,een P opgezocht en peilen was inderdaad een beetje laag halve liter olie er in en gaan met die banaan.
Op de verdere terug reis is me dit nog 2 keer gebeurd en wel om de 199.6 km en niet zoals hier op het forum besproken om de 99,6 km.
Ik dacht nog toen het weer gebeurde na dat ik die halve liter erin gegooid had hij heeft toch geen halve liter in 200 km er doorheen gejaagd.
En omdat het inmiddels goot van de regen het klepje maar open en dicht gedaan om het symbool te doven,en dit toen ik al bijna thuis was thv Rotterdam deze handeling nogmaals herhaald omdat het symbool weer oplichte.
Uiteinelijk waren we om 00.15 weer thuis (Maandag) en Zondag s'morgens om 08.30 vertrokken,dus we hebben wel ff in de auto gezeten.
Vandaag het olie peil eens rustig bekeken en staat nog steeds mooi op peil (max).
Rara is er dan een sensor overleden of wat?
Ben benieuwd wanneer het weer oplicht,heb vanavond ff met de blue tooth dongle contact gemaakt met mijn app op de samsung en kan geen opgeslagen fouten op de cpu ontdekken.
falcon

19 jul 2011, 10:26 0 x

Leuk om te lezen! Behalve dan de storingsmelding... Verbaast me dat je geen foutcode in het geheugen hebt staan, dat zou ik toch zeker verwachten! Wat kan 't nou zijn? Eerst je ABS en daarna je olie. Dat van het terugschakelen met CC nog aan kan 't niet zijn, moet 'ie tegen kunnen. Ik denk eerder aan een kabelbreuk, of vocht bij je contacten/computer...
Schitterend hoor, die mooie groene bergen! Ideale omgeving om lekker doorheen te cruisen!
Romulus

19 jul 2011, 15:55 0 x

Welkom terug thuis, Rens!
Goed om te horen dat alles goed was (op wat kleinigheidjes na).
Lijkt het hierop? (lijkt alleen op te gaan voor BJ 2001) http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=39847

Mooi hè, hoeveel er in die A2 past en hoe goed het ding het doet op de Autobahn en in de bergen. Ik heb me in mei kostelijk vermaakt en jij nu ook, zo te zien. :D

Succes weer met sparen komend jaar! :mrgreen:
a twee

19 jul 2011, 17:25 0 x

Leuk verslag.

Die ABS/ESP storing heb ik vrij regelmatig. De G200 dwarsversnellingssensor is bij mij de schuldige. Mijn A2 komt inderdaad uit 2001. Ik zie het trouwens wel terug als ik hem uitlees.

Vreemd genoeg krijg ik de melding vaker bij warm weer dan wanneer het koeler is. Soms krijg ik de melding direct bij het starten maar soms ook ineens tijdens het rijden.

Opnieuw starten lost het probleem soms maar niet altijd op. Ook gaan er geregeld een paar dagen voorbij zonder melding. Ik heb hem al eens een keer opnieuw ingeleerd maar dat had slechts een tijdelijk effect.

Het schijnt iets te maken te hebben met los contact in de printplaat, een aantal mensen hebben het probleem opgelost door de contactjes opnieuw te solderen lees ik op internet, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 jul 2011, 17:56 0 x

Ben benieuwd wanneer het weer oplicht,heb vanavond ff met de blue tooth dongle contact gemaakt met mijn app op de samsung en kan geen opgeslagen fouten op de cpu ontdekken

Na aanzetten van contact worden de aanwezige foutmeldingen opnieuw ingedeeld en opgeslagen en indien zij niet sporadisch voorkomen als "permanent" opgeslagen.
Indien het een z.g. "intermittend" foutmelding is geweest (en dat is zeer waarschijnlijk) dan wordt deze indien hij niet weer voorkomt automatisch gewist na 5 minuten rijden en bij minimaal 30km per/uur.
Het kan dus heel goed zijn dat je die bewuste foutmelding nu niet meer terug ziet op je uitleesoverzicht totdat deze weer is opgetreden.

Theo
Rens 79

19 jul 2011, 19:52 0 x

Een ieder bedankt voor de reactie´s.

Romulus schreef

Welkom terug thuis, Rens!
Goed om te horen dat alles goed was (op wat kleinigheidjes na).
Lijkt het hierop? (lijkt alleen op te gaan voor BJ 2001) http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=39847

Hallo thijs,heb de verhaaltjes op het Duitse forum er even op nagekeken maar er worden zo´n hoop mogelijke oorzaken genoemd dat ik de bomen door het bos niet meer kan zien.
We wachten het nog maar even af,hij/zij staat voorlopig toch meer stil als dat hij rijdt.
Sinds aanschaf verleden jaar oktober t/m nu nog geen 4500km gereden.
En vanaf het moment dat het gebeurde tot thuis is het niet meer voorgevallen en dat is toch een kleine 1100 km's

Falcon schreef, Dat van het terugschakelen met CC nog aan kan 't niet zijn, moet 'ie tegen kunnen. Ik denk eerder aan een kabelbreuk, of vocht bij je contacten/computer...

Hij zal er wel tegen kunnen maar het lijkt mij best mogelijk dat er hierdoor wat veroorzaakt is wat het probleem heeft veroorzaakt.
Het is tenslotte allemaal computer werk,en zoals ik bij Romulus al schreef het kan op verschillende momenten optreden warm/koud/rem bedienen/koppeling tenminste dat is wat ik lees op het Duitse forum.

A twee schreef,Die ABS/ESP storing heb ik vrij regelmatig. De G200 dwarsversnellingssensor is bij mij de schuldige. Mijn A2 komt inderdaad uit 2001. Ik zie het trouwens wel terug als ik hem uitlees.

Ook over die sensor G200 heb ik op het Duitse forum gelezen maar wat is dan het verband met een los contact op de printplaat,en wat heb je opnieuw ingeleerd?

Theo schreef,
Na aanzetten van contact worden de aanwezige foutmeldingen opnieuw ingedeeld en opgeslagen en indien zij niet sporadisch voorkomen als "permanent" opgeslagen.
Indien het een z.g. "intermittend" foutmelding is geweest (en dat is zeer waarschijnlijk) dan wordt deze indien hij niet weer voorkomt automatisch gewist na 5 minuten rijden en bij minimaal 30km per/uur.
Het kan dus heel goed zijn dat je die bewuste foutmelding nu niet meer terug ziet op je uitleesoverzicht totdat deze weer is opgetreden.

Zoals jij het omschrijft zal het wel een intermittend foutmelding geweest zijn, heb er die dag en na ruim 1300km verder ook geen last meer van gehad.
Alleen snap ik niet waarom dat laag olie niveau niet op de cpu is opgeslagen.
Heb op de app van mijn Samsung zowel de logged faults als de pending faults en historic faults uitgelezen maar er is niets opgeslagen of momenteel spelende dus rara wat is er nu de oorzaak van dat dat niveau lampje elke keer oplicht.
Olie staat mooi boven op de peilstok.

groet Rens
Romulus

19 jul 2011, 20:45 0 x

[quote="Rens 79"]Alleen snap ik niet waarom dat laag olie niveau niet op de cpu is opgeslagen.
Heb op de app van mijn Samsung zowel de logged faults als de pending faults en historic faults uitgelezen maar er is niets opgeslagen of momenteel spelende dus rara wat is er nu de oorzaak van dat dat niveau lampje elke keer oplicht.
Olie staat mooi boven op de peilstok.[/quote]Ik verwacht niet dat het oliepeil een foutmelding in de zin van OBD2 genereert. Er zijn wel meetwaardenblokken waar je het oliepeil kunt uitlezen; ik weet niet of dat kan met Torque (zou ik overigens wel willen weten, ik heb sinds een week of twee eindelijk ook een Android toestel). ;)
Op de peilstok zou ik niet bij voorbaat vertrouwen, maar als die rond max aangeeft, zou het toch zo laag niet mogen staan.
Mogelijk is dit topic dat exact jouw probleem beschrijft, nog van nut. Een echte oplossing komt er niet uit helaas. Maar met mijn koortsige hoofd ga ik nu even niet verder zoeken.
Rens 79

19 jul 2011, 23:09 0 x

[quote="Romulus"][quote="Rens 79"]Alleen snap ik niet waarom dat laag olie niveau niet op de cpu is opgeslagen.
Olie staat mooi boven op de peilstok.[/quote]Ik verwacht niet dat het oliepeil een foutmelding in de zin van OBD2 genereert. Er zijn wel meetwaardenblokken waar je het oliepeil kunt uitlezen; ik weet niet of dat kan met Torque (zou ik overigens wel willen weten, ik heb sinds een week of twee eindelijk ook een Android toestel). ;)
Op de peilstok zou ik niet bij voorbaat vertrouwen, maar als die rond max aangeeft, zou het toch zo laag niet mogen staan.
Mogelijk is dit topic dat exact jouw probleem beschrijft, nog van nut. Een echte oplossing komt er niet uit helaas. Maar met mijn koortsige hoofd ga ik nu even niet verder zoeken.[/quote]
Hallo Thijs,ik zou zeggen beterschap en als je je weer beter voelt zoek je maar weer verder voor me :lol:
Ik heb zelf zo´n gratis Torque gedownload en die kan dat niet zover ik weet,wat ik wel weet dat de betaal versie meer kan, maar wat meer weet ik niet.
Als ik weet hoe ik hem kan kopen ga ik dit maar eens doen.
groet Rens
a twee

20 jul 2011, 19:05 0 x

Rens,

Over de G200. De sensor schijnt in vroege bouwjaren van de A2 veel problemen te geven (overigens ook bij andere auto's die de sensor gebruiken zoals de TT, A3, Golf etc..)

Zo ook bij die van mij dus, ik krijg dezelfde melding zoals jij beschrijft. De sensor meet de dwars acceleratie van je auto.

De problemen met de G200 schijnen te maken te hebben met losse contacjes op de printplaat van de sensor. Ik ben onlangs op een potentiële oplossing gestuit: http://www.tdiclub.nl/printview.php?t=35266&start=0 overigens heb ik dat nog niet uitgeprobeerd

Bij vervanging of demontage moet de sensor opnieuw worden ingeleerd, te vinden hier: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html#das

Ik heb de sensor zelf opnieuw ingeleerd, dat ging prima alleen loste het de problemen niet structureel op.

Maar al het bovenstaande is natuurlijk weinig relevant zolang je niet weet of er daadwerkelijk een probleem met de sensor is, ik hoop voor je dat het inderdaad een sporadische melding was :)
Rens 79

20 jul 2011, 20:22 0 x

a twee,
Bedankt voor je 2de reactie,zoals ik al heb geschreven heb ik er die dag en 1100km verder geen last meer van gehad.
Dus lig ik er ook niet zo wakker van,vindt dat gele olie lampje vervelender.
Gebeurt het weer zal ik proberen om het direct uit te lezen met de blue tooth dongle.
De onze is trouwens van januari 2002 en op kenteken gezet in februari 2003.
Op het Duitse forum komen inderdaad de modellen van 2001 veel voor met dit probleem,maar zoals ik daar lees komt het ook bij latere bouwjaren voor.

Groet Rens
Plaats reactie