EV voor erbij
- jmkoole
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
- Locatie: Sdwest-Frysln
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Mijn A2 is een hobbyauto voor me, waarmee ik twee maal per week een woon-werk rit maak van ca. 160 km (80 heen en 80 terug). Naast wegenbelasting (75 euro pm wordt straks 86 euro) en de brandstof, heb ik niet veel kosten aan de auto. Wat er stuk gaat kan in eigen beheer worden gerepareerd. De A2 houd ik dus gewoon.
Mijn betere wederhelft rijdt in onze Golf 6 2.0 tdi (euro5). Daar wordt nog minder mee gereden, ik schat 50 km per week. Daarnaast maandelijks een langere rit van ca. 300 km. Die Golf kost 110 euro pm aan wegenbelasting. Rijd wel heerlijk.
Voor de vakanties gebruiken we onze camper.
Wat ik nu overweeg is de Golf diesel weg te doen en een gebruikte EV terug te kopen. Geheel op stroom. Een bereik van 100 km is genoeg voor de ritjes die mijn vrouw er mee maakt en ik kan er ook die 80 km ritjes mee maken. Opladen op de bestemming en 's avonds weer naar huis. Dat zou me schelen die 110 euro wegenbelasting per maand, toch een leuk bedrag.
Leuke gebruikte auto's vind ik de e-Golf (2014-2016). Die heeft een bereik van 130 km. De e-Up! (wel kleiner) met bereik van ca. 100 km. De BMW i3 60Ah met bereik van 130 km. Met wat zoeken (in Duitsland) zijn deze occasions voor tussen de 12 en 15.000 euro wel te vinden. Mn huidige Golf brengt ook nog wel wat op, dus dat is te overzien.
Wat zijn alternatieven voor een gebruikte betaalbare EV? Volledig op stroom hè.
Mijn betere wederhelft rijdt in onze Golf 6 2.0 tdi (euro5). Daar wordt nog minder mee gereden, ik schat 50 km per week. Daarnaast maandelijks een langere rit van ca. 300 km. Die Golf kost 110 euro pm aan wegenbelasting. Rijd wel heerlijk.
Voor de vakanties gebruiken we onze camper.
Wat ik nu overweeg is de Golf diesel weg te doen en een gebruikte EV terug te kopen. Geheel op stroom. Een bereik van 100 km is genoeg voor de ritjes die mijn vrouw er mee maakt en ik kan er ook die 80 km ritjes mee maken. Opladen op de bestemming en 's avonds weer naar huis. Dat zou me schelen die 110 euro wegenbelasting per maand, toch een leuk bedrag.
Leuke gebruikte auto's vind ik de e-Golf (2014-2016). Die heeft een bereik van 130 km. De e-Up! (wel kleiner) met bereik van ca. 100 km. De BMW i3 60Ah met bereik van 130 km. Met wat zoeken (in Duitsland) zijn deze occasions voor tussen de 12 en 15.000 euro wel te vinden. Mn huidige Golf brengt ook nog wel wat op, dus dat is te overzien.
Wat zijn alternatieven voor een gebruikte betaalbare EV? Volledig op stroom hè.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
- eekhoorntje
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
AMF naar EV ombouwen?
Ik ben bezig en als de motor en accu pack klaar is.... dan bepaald je zelf de kostprijs.
Keuren met erg weinig accu... lekker goedkoop als ze in 2025 niet meer gratis zijn, en later meer bijplaatsen, en als genoeg zo houden, tekort, even bij plaatsen.....
Zodra alles goed is wil ik een rondje Friesland rijden.... en volgens mijn kun jij ook wel iets ombouwen met een rijdend voorbeeld... zelf ombouwen is goedkoper dan welke dan ook of vind je de ze genoeg?
Denk het niet!
https://www.autowereld.nl/renault/twizy ... tails.html
https://www.autowereld.nl/smart/fortwo- ... tails.html
Ik ben bezig en als de motor en accu pack klaar is.... dan bepaald je zelf de kostprijs.
Keuren met erg weinig accu... lekker goedkoop als ze in 2025 niet meer gratis zijn, en later meer bijplaatsen, en als genoeg zo houden, tekort, even bij plaatsen.....
Zodra alles goed is wil ik een rondje Friesland rijden.... en volgens mijn kun jij ook wel iets ombouwen met een rijdend voorbeeld... zelf ombouwen is goedkoper dan welke dan ook of vind je de ze genoeg?
Denk het niet!
https://www.autowereld.nl/renault/twizy ... tails.html
https://www.autowereld.nl/smart/fortwo- ... tails.html
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- jmkoole
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
- Locatie: Sdwest-Frysln
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Nee knabbeltje, dat ga ik absoluut niet doen. Ik wil een volledig werkende, op commerciële basis verkrijgbare EV. Geen omgebouwde auto, hoe knap ik het ook vindt wat jullie doen.
Het gaat me er ook niet om zo goedkoop mogelijk te rijden. Maar ik heb toch al zonnepanelen op mn dak liggen, hoef niet dagelijk met de auto op pad en kan misschien straks gebruik maken van de accu's in de EV om elektriciteit te bufferen. In de wintermaanden een generator op aardgas er naast en je kunt het contract met je stroomleverancier opzeggen? De leveringskosten rijzen de pan uit...
Het gaat me er ook niet om zo goedkoop mogelijk te rijden. Maar ik heb toch al zonnepanelen op mn dak liggen, hoef niet dagelijk met de auto op pad en kan misschien straks gebruik maken van de accu's in de EV om elektriciteit te bufferen. In de wintermaanden een generator op aardgas er naast en je kunt het contract met je stroomleverancier opzeggen? De leveringskosten rijzen de pan uit...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Is de wederhelft daar ook mee eens? De A2 wordt dan de grootste auto, dan mag
de EV gerust wat kleiner zijn:
Voorbeeldje van een kleine EV: Peugeot Ion 2012: 7909 Euro inclusief BTW: https://link.marktplaats.nl/m1485909671
Of als het toch wat groter mag/moet zijn: Nissan Leaf 2011 9950 Euro inclusief BTW: https://link.marktplaats.nl/m1491011339
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 552
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Mijn broertje heeft zo’n Leaf en dat rijdt echt prima! Geloof dat er ergens in 2012 een technische update is geweest die de moeite waard is. Hij heeft m vanuit België geïmporteerd, daar zijn ze iets goedkoper en je betaalt geen bpm bij invoer natuurlijk.
Heb zelf wel een zwak voor de BMW I3, maar die zijn nog wel iets duurder en de eerste serie heeft echt een hele matige actieradius.... (daardoor af en toe wel betaalbare exemplaren) en neem je er eentje met range extender, dan betaal je vanaf 2021 volledige wegenbelasting vlgs mij.
Heb zelf wel een zwak voor de BMW I3, maar die zijn nog wel iets duurder en de eerste serie heeft echt een hele matige actieradius.... (daardoor af en toe wel betaalbare exemplaren) en neem je er eentje met range extender, dan betaal je vanaf 2021 volledige wegenbelasting vlgs mij.
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Is je rit uitsluitend 100km snelweg of zijn het binnenwegen?
Als je op je eindbestemming kunt laden, is de Leaf de goedkoopste optie.
Neem dan wel de 2e generatie 24kW, de eerste generatie degradeert aanzienlijk sneller evenals de 30kW versie.
Vanaf bouwjaar eind 2013 is de 2e generatie, makkelijk herkenbaar aan het ontbreken van de accu bult in de kofferbak.
Die van ons (2014) heeft na 80000km nog zijn volledige capaciteit.
Als je op je eindbestemming kunt laden, is de Leaf de goedkoopste optie.
Neem dan wel de 2e generatie 24kW, de eerste generatie degradeert aanzienlijk sneller evenals de 30kW versie.
Vanaf bouwjaar eind 2013 is de 2e generatie, makkelijk herkenbaar aan het ontbreken van de accu bult in de kofferbak.
Die van ons (2014) heeft na 80000km nog zijn volledige capaciteit.
- eekhoorntje
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
De eerste worden om de reden van Rolf juist erg voordelig aangeboden.
Als je daar een nieuwe accu van nieuwere generatie in zet en die kosten bij aankoop bespaarde....
Dus een eerste voor leuke prijs kopen met rotte accu is wel zo slim.
Dan koop je die nieuw erbij en heb je 8 tot 12 jaren zekerheid.
Ik weet alleen niet of je de 24 door 36 Kw kunt vervangen...
Als je daar een nieuwe accu van nieuwere generatie in zet en die kosten bij aankoop bespaarde....
Dus een eerste voor leuke prijs kopen met rotte accu is wel zo slim.
Dan koop je die nieuw erbij en heb je 8 tot 12 jaren zekerheid.
Ik weet alleen niet of je de 24 door 36 Kw kunt vervangen...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nee. (Het is 30kW btw, geen 36)eekhoorntje schreef: ↑10 dec 2019, 08:12
Ik weet alleen niet of je de 24 door 36 Kw kunt vervangen...
Hier ben je voor 65 euries klaar. (Komt de motor van je Nissan Leaf met veel moeite op gang? Dan is de kans groot dat de accu niet goed meer werkt.......whahahahaha)
https://serviceright-autos.nl/accu_verv ... ssan/leaf/
- jmkoole
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
- Locatie: Sdwest-Frysln
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Ja, dat zou een mooi sprookje zijn Rolf. Het accupakket van een EV vervangen voor 65 euro...
Weet je, ik ben een VAG-liefhebber. Dus het liefst een e-Golf. Het formaat Golf bevalt ons nu ook goed. Een e-Up! heeft een interieur dat groot genoeg is, maar de kofferbak is me net te klein. De BMW i3 vind ik erg mooi. Alleen die andersom openslaande achterdeuren zijn niet handig. Parkeer die auto maar tussen twee andere auto's in en probeer dan maar eens een kleinkind in of uit een kinderstoeltje te wurmen...
De Leaf zal technisch wel dik in orde zijn, maar dat uiterlijk. Ik vind het een foeilelijke wagen. De Peugeot iOn is te oud en heeft geen bereik. De Renault Zoe heeft een huuraccu voor 75 euro per maand. Dat lijkt een heel bedrag, maar je hebt geen zorgen over de levensduur.
Maar ja, een Renault

Weet je, ik ben een VAG-liefhebber. Dus het liefst een e-Golf. Het formaat Golf bevalt ons nu ook goed. Een e-Up! heeft een interieur dat groot genoeg is, maar de kofferbak is me net te klein. De BMW i3 vind ik erg mooi. Alleen die andersom openslaande achterdeuren zijn niet handig. Parkeer die auto maar tussen twee andere auto's in en probeer dan maar eens een kleinkind in of uit een kinderstoeltje te wurmen...
De Leaf zal technisch wel dik in orde zijn, maar dat uiterlijk. Ik vind het een foeilelijke wagen. De Peugeot iOn is te oud en heeft geen bereik. De Renault Zoe heeft een huuraccu voor 75 euro per maand. Dat lijkt een heel bedrag, maar je hebt geen zorgen over de levensduur.
Maar ja, een Renault

VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)