Beschikbaarheid onderdelen

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 dec 2019, 18:00 1 x

Wellicht al vaak aangehaald en val ik in herhaling, maar toch.

Ik zie veel overeenkomsten met andere auto forums...

hartstikke gezellig: meetings en ritjes... regelmatig komen er ineens onenigheden naar boven of wordt er iemand belazerd.
Daar wil ik het niet over hebben.

Wel over het feit dat er steeds meer onderdelen niet meer geleverd worden en dat het dan lastig blijft om de auto te blijven rijden.
Er zijn dan ook figuren die onderdelen leveren tegen woekerprijzen onder het mom: beter duur dan niet meer leverbaar.

De sfeer wordt er dan niet beter onder...

Ikzelf loop al flink achter wat onderdelen betreft: ik heb er geen... :sleepy:

Voor de Volvo 480 is het al helemaal dramatisch omdat niet veel onderdelen uitwisselbaar zijn, maar er iemand met een giga schuur vol met gebruikte onderdelen.

Het is nog niet zo ver maar hoe kunnen we voorkomen dat het alu concept waardeloos is omdat de body langer meegaat dan zijn onderdelen?
betutteling is zinloos; passie is Goud
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 dec 2019, 18:22 2 x

Ben bang dat het niet te voorkomen is...
Persoonlijk ben ik niet van plan om mn A2 ten koste van alles op de weg te houden. Ik ga er van uit er nog wel vijf jaar in te kunnen rijden, maar er komt een tijd dat het door gebrek aan onderdelen, fossiele brandstoffen of exorbitant overheidsbeleid cq heffingen zeer onaantrekkelijk wordt de auto te houden. Voor mij geen probleem, want er komen leuke autootjes voor terug.
Als ik zie in wat voor auto's ik heb gereden, dan is er niet één waar ik naar terugverlang of waar ik van denk oh had ik die wagen maar gehouden.
Verbeteren is open staan voor verandering en daar hoort afscheid nemen bij...
Laatst gewijzigd door jmkoole op 24 dec 2019, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid

24 dec 2019, 18:40 1 x

jmkoole schreef:
24 dec 2019, 18:22
Ben bang dat het niet te voorkomen is...
Persoonlijk ben ik niet van plan om mn A2 ten koste van alles op de weg te houden. Ik ga er van uit nog wel vijf jaar in te kunnen rijden, maar er komt een tijd dat het door gebrek aan onderdelen, fossiele brandstoffen of exorbitant overheidsbeleid cq heffingen zeer onaantrekkelijk wordt de auto te houden. Voor mij geen probleem, want er komen leuke autootjes voor terug.
Als ik zie in wat voor auto's ik heb gereden, dan is er niet één waar ik naar terugverlang of waar ik van denk oh had ik die wagen maar gehouden.
Verbeteren is open staat voor verandering en daar hoort afscheid nemen bij...

Goede tekst!

Duidelijk. Daar hou ik van. Ikzelf ben meer een bijter. Ik geef niet snel op. Helaas...
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

24 dec 2019, 19:30 2 x

Een stal in Brabant met een eindeloze rij A2 tjes die wachten op ombouw naar elektrisch?
En een andere loods met donor A2? Ik zie het al voor me.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

24 dec 2019, 21:59 2 x

Voor de specifiek A2 onderdelen klopt dit verhaal.

Maar de motor, Seat, Skoda en nog een ander fout merk uit 40~45 is er genoeg voorraad en leverbaar.

Verder heb ik nu de ervaring in andere Aluminium auto.
Panhard Dyna X heeft meer problemen maar daar past als je motor erg duur word ook een Daf motor in, en zelfs een Citroën, ook een matig verkocht merk en ik denk erover die ook van een Accu en andere schone motor te voorzien.

We moeten gewoon toestaan dat er soms iets anders ingezet word.
Origineel word duur, ombouwen is niets mis mee.

Een snelle 1.6 Fsi van de 16 naar 8 kleppen, rijd ook redelijk, minder PK, meer koppel.
Groter probleem worden de lastiger delen.
Eind 2018 en begin dit jaar geen deurvangers meer van €50,- ex montage, dan krijg ik het druk.

Maar ook de koplampen, poetsen kan maar nieuwe waren met 5 maanden levertijd aan 1kant.
Goedkope delen namaken, dat word straks pure noodzaak en ik denk aan een schuur in Zeewolde, daar kan heel veel in en opslag van slopers, naast de verkoper in Vorden, een Dokter in Waalwijk moet ik dan maar een puinzooi verzamelen...

Wel ga ik een deel strippen en ik verwacht dat de Diesels straks extra zeldzaam worden.
Vooral de 1.2 Tdi met Automaat kan wel eens na in 2008 belastingvrij en populair wel eens extreem zeldzaam worden.

Maar onze club, als de Dealers problemen kregen, komen de Clubs als noodzakelijk kwaad met steeds meer leden, en dat gaat dan verder dan Meeting en ik hoop dat de Rabobank meewerkte om een flinke schuur te krijgen als onderdelen paradijs, op enkele KM van 14 mei 17 afstand.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

26 dec 2019, 11:48 0 x

Is de A1 straks de oplossing?
Ietsje langer, maar beslist niet ruimer!
Deze heeft nu na minder dan 90.000 Km al een gereviseerde 999cc 3 cilinder nodig!

De zwaardere 4 cilinders lijken beter te zijn.
Op de sloop vond ik alleen twijfels dus toch maar eruit takelen en voor revisie opsturen.
De dealer noemde een prijs, dan blijft er weinig van over!
Donderdag 2 januari zal dit blokje richting Oost Europa gaan, naast reviseren gelijk aanpassen en de zwakke punten eruit halen waardoor de garantie komt te vervallen!
Maar wat heb je aan gratis Dealer sleep service als ze iets meer rekenen voor een Revisie en in Nederland is er een wachtlijst voor deze 999cc 3 cilinder blijkbaar!

Het is dus vooral een Zuinige en Snelle motor, behalve in de werkplaats, die tarieven zijn niet bepaald zuinig!
Bijlagen
IMG_20191226_111523.jpg
IMG_20191226_111523.jpg (1.23 MiB) 3038 keer bekeken
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Alta Plana
Audi A2 clublid

26 dec 2019, 18:55 0 x

Het is de enige Audi met richtingaanwijzers. Die zeldzaamheid vertaald zich na 20 jaar in onderdelen.
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid

27 dec 2019, 17:59 1 x

Alta Plana schreef:
26 dec 2019, 18:55
Het is de enige Audi met richtingaanwijzers. Die zeldzaamheid vertaald zich na 20 jaar in onderdelen.
snap ik niet. hebben andere Audi's dat niet dan?

Moet je daarbij gokken welke kant ze opgaan?
Plaats reactie