Distributieriem
- Audi A2 Colorstorm
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik heb een A2 van 2-2004 met 177.000km met Bby motor.
Hij is volledig V.A.G. Onderhouden. De gehele onderhoudshistorie is via Jan Eenink meegeleverd.
Volgens deze gegevens is de A2 in 2009 bij 69.000km de riem vervangen.
Ik heb contact gehad met autoland Van Den Brug in Drachten, hier heeft hij in 2019 een grote onderhoudsbeurt met longlife olie en apk gehad bij 167.000km. Wat de interval is voor de distributieriem.
Vanaf 90.000 controleren om de 30.000 km tot de 150.000 of +/- 10 jaar, wat bij de beurt het geval was.
Ze bieden aan om deze te vervangen voor €700,00 - €800,00. Jan Eenink heeft dit aangeboden voor €450,00
Volgens de dealer kan ik gewoon doorrijden tot de volgende beurt of apk. Zijn hier mensen die ervaringen hebben met riemen die ouder zijn dan 10 jaar, of zeggen jullie met spoed vervangen.
Groet wim
Hij is volledig V.A.G. Onderhouden. De gehele onderhoudshistorie is via Jan Eenink meegeleverd.
Volgens deze gegevens is de A2 in 2009 bij 69.000km de riem vervangen.
Ik heb contact gehad met autoland Van Den Brug in Drachten, hier heeft hij in 2019 een grote onderhoudsbeurt met longlife olie en apk gehad bij 167.000km. Wat de interval is voor de distributieriem.
Vanaf 90.000 controleren om de 30.000 km tot de 150.000 of +/- 10 jaar, wat bij de beurt het geval was.
Ze bieden aan om deze te vervangen voor €700,00 - €800,00. Jan Eenink heeft dit aangeboden voor €450,00
Volgens de dealer kan ik gewoon doorrijden tot de volgende beurt of apk. Zijn hier mensen die ervaringen hebben met riemen die ouder zijn dan 10 jaar, of zeggen jullie met spoed vervangen.
Groet wim
Audi a2 colorstorm sprintblau perleffekt 2004
BMW i3S 42 kwh rood metallic 2019
Volkswagen t3 camper verkeersgeel 1981
1/2 Volkswagen golf 1986
1/2 Volkswagen golf 1986
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
€450,- voor riem/
Ik wil net als vele een complete set met alle loop rollen en waterpomp.
Had een 2008 laatst en die was ook twijfelachtig, riem nog redelijk en had nog jaar gekund maar
de waterpomp en 1 spanrol zeker niet.
Ik zou voor dit bedrag geen risico nemen, maar doet Jan Eenink dit zelf of laat hij het doen?
Een complete riemset voor deze prijs is leuk en goed, vraag ook wel merk hij monteerde,
geen huismerk als Bolk erop.... maar Conti, SKF of Gates is prima.
Ik wil net als vele een complete set met alle loop rollen en waterpomp.
Had een 2008 laatst en die was ook twijfelachtig, riem nog redelijk en had nog jaar gekund maar
de waterpomp en 1 spanrol zeker niet.
Ik zou voor dit bedrag geen risico nemen, maar doet Jan Eenink dit zelf of laat hij het doen?
Een complete riemset voor deze prijs is leuk en goed, vraag ook wel merk hij monteerde,
geen huismerk als Bolk erop.... maar Conti, SKF of Gates is prima.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
- HansJan
- Moderator
Hoi Wim,
Niet twijfelen, gewoon doen. Na 10 jaar is het de moeite waard. Voorkomen is beter dan genezen. Van belang is dat de distributieriem compleet met spanrollen en waterpomp vervangen wordt. Genoemde merken zijn absoluut van belang.
Voor zover ik weet laat Jan dit door zijn monteur allemaal netjes vervangen. Daarna weer veel plezierige kilometers rijden.
Succes!
Niet twijfelen, gewoon doen. Na 10 jaar is het de moeite waard. Voorkomen is beter dan genezen. Van belang is dat de distributieriem compleet met spanrollen en waterpomp vervangen wordt. Genoemde merken zijn absoluut van belang.
Voor zover ik weet laat Jan dit door zijn monteur allemaal netjes vervangen. Daarna weer veel plezierige kilometers rijden.

Succes!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Volgens mij geeft de fabrikant aan dat je de riem na maximaal 5 jaar dient te vervangen. Nou zal die na 6 jaar niet metteen breken, maar 10 jaar... 

VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
In het Franse boekje stond ooit in 2002;
Diesel 6 jaren of 90.000 km
Benzine 8 jaren of 120.000km.
Later is wel eens na 90.000 km elke 30.000 km controle geroepen en dat zou voor de riem kunnen!
Maar..... een 12 jaren oude riem die ik vervangen heb was nog redelijk bruikbaar, na buigen geen barstje te zien op de door Conti gemaakte VW-Audi riem.
Maar die waterpomp en 1 spanrol hadden reeds speling, en beide kunnen een nieuwe riem laten knallen.
Mijn vraag is ook, complete set of alleen riem?
Vele budget garage's doen geen set maar riem, en dat koste minder dan helft setjes en minder werk!
Vooral goedkope aanbieders sjoemelen wel eens en zelfs sommige dealers helaas.
Volgens mijn Frans talige boekje; Riem vervangen! Niet over complete set helaas!
Maar eerder was hier iemand met afgebroken spanrol, had nieuwe riem gehad en niet een complete set!
Hij maar zoeken en hij wist van nieuwe riem, en toch maar hele set gedaan!
Dus vraag voor zekerheid of Jan Eenink wel een complete set gaat monteren, want ik weet hoeveel het zoeken, inbouwen van een ander blok koste en je weet dan niet wat je kreeg!
Deze Dealer roept wel tot volgende jaar, maar dat is vermoedelijk verouderde info, want ook zij kregen zelden nog een A2 binnen. Dealers doen zelden voertuigen van boven de 10 jaren.....
Diesel 6 jaren of 90.000 km
Benzine 8 jaren of 120.000km.
Later is wel eens na 90.000 km elke 30.000 km controle geroepen en dat zou voor de riem kunnen!
Maar..... een 12 jaren oude riem die ik vervangen heb was nog redelijk bruikbaar, na buigen geen barstje te zien op de door Conti gemaakte VW-Audi riem.
Maar die waterpomp en 1 spanrol hadden reeds speling, en beide kunnen een nieuwe riem laten knallen.
Mijn vraag is ook, complete set of alleen riem?
Vele budget garage's doen geen set maar riem, en dat koste minder dan helft setjes en minder werk!
Vooral goedkope aanbieders sjoemelen wel eens en zelfs sommige dealers helaas.
Volgens mijn Frans talige boekje; Riem vervangen! Niet over complete set helaas!
Maar eerder was hier iemand met afgebroken spanrol, had nieuwe riem gehad en niet een complete set!
Hij maar zoeken en hij wist van nieuwe riem, en toch maar hele set gedaan!
Dus vraag voor zekerheid of Jan Eenink wel een complete set gaat monteren, want ik weet hoeveel het zoeken, inbouwen van een ander blok koste en je weet dan niet wat je kreeg!
Deze Dealer roept wel tot volgende jaar, maar dat is vermoedelijk verouderde info, want ook zij kregen zelden nog een A2 binnen. Dealers doen zelden voertuigen van boven de 10 jaren.....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
- Audi A2 Colorstorm
- Audi A2 clublid
Jan Eenink laat het doen bij zijn vaste garage waar hij mee samenwerkt, het is compleet met waterpomp en bijbehorende Spanrollen.
Kwaliteit zal wel goed zijn. Jan heeft ook een naam hoog te houden
Groet wim
Kwaliteit zal wel goed zijn. Jan heeft ook een naam hoog te houden
Groet wim
1/2 Volkswagen golf 1986
1/2 Volkswagen golf 1986
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Ik weet niet hoe lang u de a2 al heeft, maar mogelijk is er nog enige coulance te voeren aangezien u de auto daar ook hebt gekocht. Toen was ook al bekend hoe de vlag ervoor hing wat betreft de distributie riem. Tenzij dit mee is genomen destijds in de onderhandeling, dan is de vraag op dit moment wel overbodig.
Distributie is, net als bij vele auto’s, bij de a2 echt een item om op te letten. Maar dat is nu water onder de brug. Advies blijft om hem te (laten) vervangen. Cfm beschrijving is de riem hoe dan ook aan vervanging toe. Succes
Distributie is, net als bij vele auto’s, bij de a2 echt een item om op te letten. Maar dat is nu water onder de brug. Advies blijft om hem te (laten) vervangen. Cfm beschrijving is de riem hoe dan ook aan vervanging toe. Succes

- Audi A2 Colorstorm
- Audi A2 clublid
Tijdens de koop was de historie nog niet bekend. Wel dat hij dealer onderhouden was, en een grote onderhoudsbeurt met longlife olie heeft gehad.
Op mijn verzoek heeft hij de geschiedenis achterhaald aan de hand van het chassis nummer.
Hij gaf aan bij de verkoop dat hij niet wist wat de toestand van de distributie was, maar bood een wissel aan voor een prijs waar de dealer het niet voor doet.
Ik wist dus dat de kans er in zat dat hij vervangen moest worden. Echter dat was voor mijn geen reden om de auto niet te kopen. Auto voldoet aan mijn wensen met de juiste extra's.
Groet Wim
Op mijn verzoek heeft hij de geschiedenis achterhaald aan de hand van het chassis nummer.
Hij gaf aan bij de verkoop dat hij niet wist wat de toestand van de distributie was, maar bood een wissel aan voor een prijs waar de dealer het niet voor doet.
Ik wist dus dat de kans er in zat dat hij vervangen moest worden. Echter dat was voor mijn geen reden om de auto niet te kopen. Auto voldoet aan mijn wensen met de juiste extra's.
Groet Wim
1/2 Volkswagen golf 1986
1/2 Volkswagen golf 1986