Dagwaarde.

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 sep 2020, 21:10 0 x

audiJan schreef:
26 sep 2020, 18:17
Er zijn auto's die nog flink last hebben van roest een paar merken absoluut niet.
Uiteindelijk is het zo dat men de auto technisch verwaarloosd en dan op de sloop doet belanden.
De A2 is echt niet zo geweldig dat iedereen wil doen geloven. de liefhebberij maakt dat men er wel steeds geld in wil steken.
De vraag is wat er op termijn goedkoper is, geen/weinig onderhoud plegen en weer een "nieuwe" auto kopen (met bijbehorende afschrijving)
of doorrijden met de huidige auto die al afgeschreven is en van tijd tot tijd geld steken in het onderhoud en/of reparatie.

Krijg zelf wel de indruk dat de bijzondere modellen (Color Storms, S-lines e.d.) wel meer waard beginnen te worden.
Het begint wel een uitdaging te worden om nog een net exemplaar te vinden die nog in originele staat verkeert.
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 sep 2020, 21:22 1 x

Niet lullig bedoelt maar 90% van de auto's rond de 20 jaar roesten wel ergens tenzij het een binnen staan model is.
Tevens deur rubbers die af zijn raamrubbers die compleet verdroogd zijn etc blanke lakken die loslaten als ik dan kijk naar deze bakblikken worden ze knap.ouder.

Ik ben van plan mijn audi a2 te rijden totdat deze uit elkaar valt of in elkaar geprakt raakt.

Kilometerstand 160k dus hoop er toch zeker nog 100k op te zetten met normaal gebruikelijk onderhoud.
Dus dat is met mijn kilometrage nog zeker 10 jaar.
Daarnaast zijn er weinig autos in deze klasse die nog steeds 1:18 behalen op de snelweg.

Ik denk dat de prijs te laag ingeschat is door een simpele formule welke toegepast wordt.
Gebruikersavatar
Lar
Audi A2 clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 05 dec 2018, 18:45
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

26 sep 2020, 22:18 2 x

HansJan schreef:
24 sep 2020, 22:48
Tja, het is hier al meerdere malen geopperd door ons huisdier en misschien moet het er toch eens van komen: een centraal georganiseerde taxatiedag.

De A2 heeft inmiddels een youngtimer status. Met een taxatierapport op zak heb je bij schade meer kans op een betere uitkering dan zonder. Echter moet die taxatie wel periodiek worden uitgevoerd wil het zijn waarde behouden.

Iemand die zich geroepen voelt dit stokje op te pakken?
Ik liet mijn wagenpark indertijd door http://oldtimertaxatie.eu/taxatie/ taxeren. Als er meerdere auto's getaxeerd worden, is een flinke korting vast mogelijk.


Koerslijst Audi A2 oktober 2015 ter indicatie zonder accessoires
Onderstaande prijzen zijn richtprijzen. Dit zijn gemiddelde prijzen, uitgaande van een auto in goede conditie en in goede staat van onderhoud.

Situatie bij het kopen van een auto
Verkoopprijs, door Bovag autobedrijf met garantie
€ 4.550
Verkoop door merkdealer met garantie
€ 4.950
Inkoop- of inruilprijs (aankoop door het autobedrijf)
€ 2.750
Aan / verkoop tussen particulieren
€ 3.350
Overige situaties
Meeneemprijs
€ 3.850
Veilingprijs
€ 2.400
Toon meer informatie
Dagwaarde
Vervangingswaarde i.v.m. totall loss
€ 3.950
Verberg meer informatie
Dagwaarde (Vervangingswaarde)
Als een auto door schade total loss raakt of door diefstal verloren gaat wordt vaak gesproken over de ‘dagwaarde’. Vaak wordt die uitgelegd als de inkooprichtprijs, maar dat is in het nadeel van de verzekerde! Wij spreken daarom liever over de vervangingswaarde; de richtprijs waarvoor een consument bij een autobedrijf een gelijkwaardige auto kan terugkopen.

* Zonder een auto gezien en onderzocht te hebben is een exacte waarde niet op te geven. Daarom werken wij in de Koerslijst met richtprijzen. Dit zijn gemiddelde prijzen inclusief BTW en BPM, uitgaande van een auto in goede conditie en in goede staat van onderhoud.
Plaats reactie