Wordt de A2 een icoon?

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bernard
Audi A2 clublid
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mei 2019, 21:53
Locatie: Amsterdam
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 okt 2020, 12:54 0 x

Stelling: je kunt beter in je A2 investeren dan je geld op de bank zetten.

A2 wordt een icoon net zo als de kever enz.

Je moet alleen wat geduld opbrengen en de boel netjes onderhouden.

Heb wel ook bij mijzelf door dat het soms wat moeite kost.

Maar als ik dan weer naar de A2 kijk dan krijg ik een grote glimlach op mijn gezicht
Gebruikersavatar
Alta Plana
Audi A2 clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 jun 2019, 21:00
Locatie: Zaltbommel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 okt 2020, 01:36 3 x

Iconisch, das wel wat meer dan 'klassieker'. Om iconisch te zijn moet er toch iets van een breed gedragen waardering zijn. De Kever, 2CV en Mini zijn iconisch omdat iedereen er een had, of wel iemand kende die er in reed. Symbool van hun tijd, van vooruitgang, van populaire cultuur. Auto's gereden door boekhouders en filmsterren, door kruideniers en fotomodellen, door hippies en kerkgangers. Auto's die zelfs gevoelens van nostalgie oproepen bij mensen die niet eens in die tijd hebben geleefd. Of auto's die op zondag goed raceten en op maandag goed verkochten, zoals de R5, 205 en Mini. Of auto's die filmsterren werden: wederom de Mini, wederom de Kever, maar uiteraard de DB5 en de DMC-12. En er zijn na-oorlogse auto's die ontegenzeggelijk mooi gevonden worden: E-type, 300SL, 356 Speedster, DS... Allemaal auto's die hun niche ontstegen en bij iedereen een begrip werden. Je hoeft de naam van de fabrikant niet eens te noemen.

De A2 heeft niets van dat alles. Het zal vanwege z'n innovatie en voorkomen in een kleine niche vast een glimlach wekkende klassieker kunnen worden, als 'ie dat niet al is. En het is zelfs mogelijk dat je over drie decennia geen enkele A2 onder de 100.000 Euro-Yuan kunt kopen. Als je dan sowieso nog verbrandingsmotoren mag kopen. Maar tenzij de tijdloos charmante A2 plots een tweede kans krijgt in de populaire cultuur, zal het nooit een icoon worden.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 okt 2020, 10:52 5 x

En zo las ik met veel belangstelling de eerste alinea, met het gevoel dat er een mooi betoog over de A2 zou volgen.

Niets minder dan dat bleek waar, de harde waarheid ontvouwde zich in de eerste zin van de tweede alinea. Ja, het is waar. Menigeen kent de A2 alleen als het geflopte model van Audi wat zijn tijd veel te ver vooruit was en te kostbaar vanwege de gebruikte materialen.

En toch is daarmee een grote stap gezet in de historie van de automobiele industrie. Hij heeft heel wat tongen losgemaakt en een carrière gehad, haalde zelfs het witte doek! De grote schare groep liefhebbers die de waarde weten in te schatten vertroetelen hem alsof het hun kind is.

Het is hún icoon, dat zal een ander nóóit begrijpen ;)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

12 okt 2020, 15:04 1 x

Bernard schreef:
11 okt 2020, 12:54
Stelling: je kunt beter in je A2 investeren dan je geld op de bank zetten.

A2 wordt een icoon net zo als de kever enz.

Je moet alleen wat geduld opbrengen en de boel netjes onderhouden.

Heb wel ook bij mijzelf door dat het soms wat moeite kost.


Maar als ik dan weer naar de A2 kijk dan krijg ik een grote glimlach op mijn gezicht
Jôh, kost het je zoveel moeite jezelf netjes te onderhouden? Mijn vrouw werkt in de zorg; hulp nodig? :)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

12 okt 2020, 15:27 0 x

Een massa product waar iedereen in heeft gereden?
De Opel Kadett was jarenlang Nr 1 in NL maar ik zie ze nauwelijks, elke versie van vrijwel elk bouwjaar is zeldzaam gezien de ooit verkochte!

Dan vraag ik me af waarom niemand die roestgevoelige 1e Golf kocht en vrijwel allen voor de 2e Golf gaan, voor mijn is dat de Audi 50 die ze groter maakten, na eerst deze als Polo aangeboden te hebben..

En hoe verklaar je dan de NSU Ro 80? Matige verkoop, ook zwaar verliesgevende en de VW K70 had hogere verkoop maar die roest ook harder...vrij zeldzaam die niemand miste...
.
Ik zie de A2 vooral als een 5 deurs Kever, alleen VW door Audi logo vervangen en hetzelfde bolle dakje, en eigenwijze model, mooi of lelijk, andere reacties kreeg je zelden.

Zelfde geld eigenlijk voor de Franse Panhard, van 1945 tot 1958 een prima Aluminium auto die te duur was en daarna een verkoop succes van goedkoper blik en die zijn vrijwel alle weggeroest!
Na 13 jaren niets doen en je mag met deuk of kras doorrijden plotseling een echte Blikken doosje?

En waarom is de Mercedes A klasse met Eland test gehaald ondanks hoge verkoopcijfers de eerste erg populair op de sloperijen en nauwelijks op straat? Prima stoelen voor korte ritjes, Open Sky uit nog meer delen en die was redelijk werkbaar te houden... de Lederen stoelen zitten perfect, dus geen Stof versie kopen... en gewicht, ja dat is IJzeren koets.

Ook de Renault 11, de eerste zijn nog steeds gewilde met 4 rechthoekjes en leuk smoeltje...
de latere met moderne grote lampen, beter interieur wil vrijwel niemand, net als de sedan versie die ze als R9 verkochten.

Opel Manta, de eerste brengen meer op dan de Vauxhall versie, een Ascona coupe willen we niet..

Net als Ford Capri, achterbank als zitzak, maar die eerste zijn geliefd, latere zijn te glad en model eruit gehaald.

en hoe houd je een VW/Porsche 914 roestvrij? Na kaal plukken, lassen en galvaniseren was recht trekken op de richtbank hele weekend doorwerken!

Maar een Audi 80 Cabrio uit 1987, die is ook een geliefde en nauwelijks luxe, alles mag je achteraf zelf erop zetten van gewone 80 slopers! Dakje topen of dicht? Het lawaai bleef helaas hetzelfde als je voor een beloning van CJIB ging!

Groetjes van een 5 deurs Audi Kever rijder!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 okt 2020, 17:36 3 x

Alta Plana schreef:
12 okt 2020, 01:36
Of auto's die filmsterren werden: wederom de Mini, wederom de Kever, maar uiteraard de DB5 en de DMC-12.

Maar tenzij de tijdloos charmante A2 plots een tweede kans krijgt in de populaire cultuur, zal het nooit een icoon worden.
De A2 Heeft in verschillende series/films een rol(letje) gehad (meestal als figurant), zie de volgende link: https://www.imcdb.org/vehicles.php?make ... clModel=on

Wie weet komt een filmregisseur op het idee om de eigenzinnige A2 als auto van de eigenzinnige hoofdrolspeler/hoofdrolspeelster te kiezen?
Gebruikersavatar
Bernard
Audi A2 clublid
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mei 2019, 21:53
Locatie: Amsterdam
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 okt 2020, 20:13 0 x

Pfffttt vriendje doet pijn aan mijn ogen :mrgreen:
Plaats reactie