gewicht van A2 voor wegenbelasting

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 apr 2021, 13:51 1 x

<< Ik had ondertussen al een aantal kentekens met typegoedkeuringnummers verzameld, maar ik had er te weinig met het eindcijfer dat mijn auto ook heeft.
Vervolgens op Google op zoek gegaan naar een website met allemaal kentekens van A2’s en die had ik al snel gevonden.
Je kan op bouwjaar selecteren, dus dat heb ik dan ook gedaan.
Uiteindelijk een tabel lijst gemaakt met in totaal 50 kentekens en typegoedkeuringen, waarvan 30 met het eindcijfer 8 (mijn auto) waarvan 25 origineel NL en 5 import, 10 met eindcijfer 7 waarvan 5 import, 10 met eindcijfer 6 waarvan 5 import.
Uiteraard allemaal met motorcode BBY.>>

Super goed, gefeliciteerd!
Zou je die tabel met die A2 kentekens willen geven, andere leden kunnen dat hun gegevens toevoegen zodat er een goede basis voor correct RWD gewicht beschikbaar is voor alle leden die daar vraagtekens bij hebben.
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

23 apr 2021, 09:24 0 x

Als je alleen een kenteken inleverde zonder CVO want mijn Eekhoorn had ook een foute gekregen als ik die inleverde en kwijt raakte!

Ik bewaarde deze zelf, alleen Duitse kenteken + pasje van andere BBY uit NL erbij voor gewicht, word gewoon overgenomen dus wie doet de invoer!

Het hier geplaatste verhaal geld voor verse import, voor oude die reeds jarenlang teveel betaalde doen ze meestal lastiger, ik moest met 2 BBY's naar RDW station, zelfde motor, ik heb OSS en blik is lichtere...
Er is niets gewogen, alles stond vol en een gelijkwaardige reeds ingevoerde Eekhoorn was voldoende.

Ook de Fsi en diesels hebben vaak een fout gewicht.
CVO is leuk fabrieksinfo maar nooit inleveren!
Leuk papier met productie datum naast 1e in gebruik stelling en je weet alles van je auto.

En een CVO bij Pon halen, ik weet dat ze daarvoor geld mogen vragen... en maar afwachten wat je kreeg.

Bij de keuring een lijstje met zelfde motoren is wel slimmer,
maar bij invoer en een slordige handelaar die met een te zware kreeg
bleef zitten met moeilijker verkoopbare en de extra kosten voor herkeuringen!
De reeds 1e maand teveel betaalde belasting kreeg je vrijwel nooit terug!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2021, 00:09 2 x

Dank, allen!
Klopt, je moet over behoorlijk wat doorzettingsvermogen beschikken in deze kwestie, maar het zat mij zo dwars, dat ik er alles op wilde zetten om het voor elkaar te krijgen en dat is dus gelukt!

@chipsoer
Normaal betaal je voor een A2 met een ledig gewicht van 870 kg of 895 kg € 25,- per maand, afhankelijk van in welke provincie je woont. De ene provincie is een paar euro duurder of goedkoper daarin dan de ander.
Maar met het foutief geregistreerde ledig gewicht van 971 kg zou ik € 33,- per maand gaan betalen. Nog niet schrikbarend veel, maar het is onnodig en als je het over een heel jaar berekent, dan loopt dat toch nog aardig op...
Nee, ik ben nog steeds heel gelukkig met deze wijziging!

@toutdroit
Uiteraard!
Als ik leden daarmee kan helpen dan doe ik dat graag. @eekhoorntje
Klopt, je kan het CVO beter achterwege laten, dat voorkomt een hoop ellende...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2021, 19:58 2 x

Ja, met zo'n lijstje heb ik het ook gedaan bij mijn eerste A2 die 100 kg te zwaar was geregistreerd... Jij hebt het echter beter gedaan, want gratis :thumbmin:
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2021, 23:25 1 x

Met dank aan jouw tip, @Peter_Maathuis.
En ja, dat was een zeer gelukkig toeval, waarover ik ook totaal niet zal klagen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 jun 2021, 15:01 1 x

Ik heb ook geprobeerd de RDW met de hier op het forum geposte lijst a2ś met rijklaar gewicht 995 kg (1,4 benzine) te overtuigen dat mijn A2 rijklaar niet 1130 kg weegt. Helaas, de RDW wil hier op deze manier niet aan meewerken. Als ik het gewicht op kenteken veranderd wil zien moet de auto gewogen bij de RDW. Weet iemand hier wat een A2 benzine AUA motor en glasdak weegt? Moet ik met een lege tank, lege ruitenwissersproeier, iets te weinig motorolie en helium in de banden gaan, of is er marge ?
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 jun 2021, 15:22 0 x

Helaas is de RDW vaak niet echt bereid mee te werken.
Voordat ik alles uit de kast trok ook meermaals contact met ze gehad, altijd zonder succes, tot het een keer wel lukte.
Niet dat ik wekelijks aan de telefoon hing bij de RDW, maar ik heb het toch wel 4x geprobeerd (verspreid over ruim 5 maanden) waarvan 3x zonder succes en de 4e keer had ik beet.
Ik weet dat er hier iemand op het forum is die het na een weging alsnog voor elkaar heeft gekregen.
Je moet maar net mazzel hebben dat je iemand treft die welwillend is, wat verder nadenkt dan z’n neus lang is en vervolgens inziet dat de tenaamgestelde gelijk heeft.
Het heeft zeer waarschijnlijk met de motorcode te maken die bepalend is voor het uiteindelijke gewicht.

Motorcode AUA = 870 kg ledig.
Motorcode BBY = 895 kg ledig.
Rijklaar komt er dan nog 100 kg bij.
Dit staat los van een eventueel OSS.
Laatst gewijzigd door TJT op 24 jun 2021, 15:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

24 jun 2021, 15:36 0 x

werner schreef:
24 jun 2021, 15:01
Ik heb ook geprobeerd de RDW met de hier op het forum geposte lijst a2ś met rijklaar gewicht 995 kg (1,4 benzine) te overtuigen dat mijn A2 rijklaar niet 1130 kg weegt. Helaas, de RDW wil hier op deze manier niet aan meewerken. Als ik het gewicht op kenteken veranderd wil zien moet de auto gewogen bij de RDW. Weet iemand hier wat een A2 benzine AUA motor en glasdak weegt? Moet ik met een lege tank, lege ruitenwissersproeier, iets te weinig motorolie en helium in de banden gaan, of is er marge ?
Massa rijklaar, mijn Aua met panoramadak 970kg.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 jun 2021, 16:00 0 x

Van de RDW-website:
De massa rijklaar is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.

Met iets minder vloeistoffen kom je er niet. Tank ruim halfvol, kleine accu, geen reservewiel en een lichtgewicht bestuurder zou kunnen helpen...

@chipsoer , hoe heb jij die 970kg vastgesteld, met bestuurder erin zoals de RDW wil?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 jun 2021, 16:15 0 x

Misschien is de RDW te overtuigen met onderstaande Europese afspraak...
(https://www.anwb.nl/experts/auto/3/het- ... a-rijklaar)

Dan moet je wel de typegoedkeuring hebben...

Antwoord van Jos
ANWB Expert
U heeft een vraag over massa rijklaar.

MRB
De MRB blijft op basis van massa ledig gewicht. Op de kentekencard wordt massa rijklaar gebruikt, zoals bij de typegoedkeuring vastgesteld is. Dat is precies 100kg hoger dan het ledig gewicht. Het is een Europese afspraak om massa rijklaar van de typegoedkeuring te gebruiken. Maar het ledig gewicht is bepalend voor het tarief MRB.
Plaats reactie