gewicht van A2 voor wegenbelasting

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 dec 2020, 22:48 1 x

Kwam dit nog tegen in een topic uit 2011: https://audi-a2.nl/viewtopic.php?t=835

Flexalex schreef:
17 jul 2011, 02:05
Nou mensen, het was nogal een gedoe..

Kom daar binnen om 09.00 uur.
Leg de situatie voor aan de baliemedewerkster, die zegt vervolgens al meteen;

"Nee het gewicht passen we niet aan met het CVO.
We wijzigen alleen de CO2 uitstoot."

Dus ik uitleggen dat met het typegoedkeuringnummer meerdere A2 bezitters dit zo al gedaan hebben. En dat het gewicht naar 870 kg moet kunnen ipv de gewogen 1015 kg.
Gaat mevrouw wat ik het computertje intikken, en na enige stilte; " ja ik zie toch dat het kan"
Dus ik blij, ik denk mooi, dat is geregeld..
Vervolgens moet de keuringmeester natuurlijk even controleren dat ik wel de juiste auto bij de papieren heb, alvorens het allemaal goedgekeurd mag worden.

Na ruim een uur te hebben gewacht, was ik aan de beurt.
Mocht ik de situatie weer even uitleggen. Dit alles was toch erg vreemd voor de keuringmeester.
Hij wilde graag de auto toch nogmaals wegen.

Verassend genoeg woog de wagen precies evenveel als de vorige keer.. :?

Maar goed, hij vond toch dat het niet zomaar aangepast hoorde te worden.
Het zal wel een trucje zijn van Audi, om alles te bedonderen.
Hij bleef maar moeilijk doen.

Dus ik denk op een gegeven moment gaat het nu wel, of niet lukken?!

Uiteindelijk zegt hij dat hij de papieren in orde gaat maken, en dat ik omgeroepen word als hij klaar is.

Weer een uur later word ik inderdaad omgeroepen.
Uitleg van RDW; Het duurde allemaal zo lang, omdat het een erg lastige kwestie is.
Officieel staat op het CVO dat de auto 1115 rijklaar weegt. Dus moeten zij eigenlijk 1015 neerzetten op de papieren.
Als op het CVO staat rijklaar tussen 970 - 1115 kg, dan mogen ze de laagste waarde gebruiken voor de kentekenpapieren.

Màààr, omdat ik anders helemaal voor niets zou zijn gekomen, wilden ze het wel door de vingers zien en alsnog de laagste waarde neerzetten op de papieren!

Heheh, om 11.15 uur kon ik weer rijden.
De nieuwe papieren worden zsm toegestuurd.
Kosten; € 53,-
Maar goed, die verdien ik snel genoeg weer terug.. :)
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 dec 2020, 13:45 0 x

Nou, de aanhouder wint !
Gefeliciteerd !!
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
JED1953
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 feb 2018, 14:03
Locatie: Menterwolde
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 dec 2020, 11:50 0 x

Kocht voor drie jaar terug een A2 1.4 benz. 2004 en betaalde zowel verzekering als wegenbelasting. Kwam er achter dat mijn oudste dochter ook een A2 van 2001 1.4 benz minder wegenbelasting betaalde terwijl ik een A2 van 2004 meer betaalde als zij. fabrieksgegevens opgevraagd bij de Audi dealer in Groningen kwamen er niet uit. Besloot om naar de RDW keuringscentrum te gaan in Groningen en daar gevraagd met de fabrieksgegevens, de baliemedewerker wist het ook niet en besloot om de twee aanwezig zijnde keurmeesters te vragen, deze besloten na ruim 15 minuten dat ik hetzelfde gewicht op mijn kenteken zou krijgen en dezelfde wegenbelasting moest betalen als mijn dochter. Scheelt mij € 96,= per jaar dat ik voordeliger ben. Het had dus echt resultaat voor mijn portermonee

Fijne kerstdagen iedereen en een goed en gezond 2021

Egbert..
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 dec 2020, 12:56 0 x

Mooi deze verhalen, maar dit is niet hoe ik het RDW ken.
Ik had recent telefonisch contact hierover met het RDW en die zijn alles behalve welwillend.
“Nee hoor, daar beginnen we niet. Als het op het CVO staat, dan moet dat gewoon goed zijn.”

Ik vertelde ook nog over mijn huidige A2 uit 2001.
De medewerker heeft beide kentekens nagetrokken en zijn verklaring is dat beide auto’s een totaal ander typegoedkeuring hebben dat niet met elkaar is te vergelijken en dat er bij de CS uit 2005 van Eenink waarschijnlijk toch iets anders is dan bij mijn huidige auto wat ‘m zwaarder maakt.
Toch geloof ik er niet in, omdat het leeg gewicht nu namelijk precies 100 kg meer is dan normaal. 970 ipv 870.
Maar goed, het is überhaupt nog niet zeker of ik die auto bij Eenink kan kopen, maar zo ja, dan hoop ik wel dat ik het nog kan laten wijzigen bij het RDW.
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 dec 2020, 13:03 2 x

TJT schreef:
23 dec 2020, 12:56
Maar goed, het is überhaupt nog niet zeker of ik die auto bij Eenink kan kopen, maar zo ja, dan hoop ik wel dat ik het nog kan laten wijzigen bij het RDW.
Is het een optie om dit door Eenink te laten uitzoeken? Hij komt natuurlijk wel vaker bij het RDW.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 dec 2020, 13:19 0 x

Spinazie schreef:
23 dec 2020, 13:03
TJT schreef:
23 dec 2020, 12:56
Maar goed, het is überhaupt nog niet zeker of ik die auto bij Eenink kan kopen, maar zo ja, dan hoop ik wel dat ik het nog kan laten wijzigen bij het RDW.
Is het een optie om dit door Eenink te laten uitzoeken? Hij komt natuurlijk wel vaker bij het RDW.
Ik heb het er al met Jan over gehad en hij gaf zelf aan dat wanneer het RDW de auto invoert aan de hand van het CVO, ze dat ook aanhouden en er verder geen correcties of mogelijkheden meer zijn.
Jan vertelde ook dat als hij het CVO er niet had bij gegeven, dat het dan waarschijnlijk wel goed was gegaan.
Volgens het RDW is de enige optie nog dat ik contact zou kunnen zoeken met de PON.
Maar ik ga Jan niet meer berichten totdat ik echt iets aan hem kan toezeggen qua aankoop.
Ik hoopte via het forum al wat duidelijkheid te krijgen en dat heb ik ook wel gekregen, want eerst leek het corrigeren van het gewicht onmogelijk en zoals het er nu naar uitziet blijken er dus toch mogelijkheden te zijn, dus dat geeft hoop. :)
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 dec 2020, 13:32 0 x

TJT schreef:
23 dec 2020, 12:56
...
De medewerker heeft beide kentekens nagetrokken en zijn verklaring is dat beide auto’s een totaal ander typegoedkeuring hebben dat niet met elkaar is te vergelijken en dat er bij de CS uit 2005 van Eenink waarschijnlijk toch iets anders is dan bij mijn huidige auto wat ‘m zwaarder maakt.
...
Zo ken ik de RDW ook, maar ik ben met een lijstje (even spitten op de RDW-site) kentekens - typegoedkeuring naar de RDW gegaan. Als je 10..20 A2's met dezelfde typegoedkeuring als de jouwe hebt, die allemaal 100 kg lichter zijn geregistreerd, dan heb je een verhaal.

Welke typegoedkeuring zoek je? Op dit forum zijn er vast wel een paar met dezelfde...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2021, 21:36 0 x

Goed, ik breng dit topic weer even tot leven.

Er is inmiddels budget en ik ben voornemens een gele Colourstorm bij Jan Eenink te kopen.
Zoals ik al eerder meldde staat deze 100 kg zwaarder geregistreerd dan gebruikelijk, dit aan de hand van het CVO.

Van @Peter_Maathuis had ik begrepen dat hier mogelijk wel iets tegen te doen is.
Ik zal hierbij even het kenteken en het typegoedkeuring vermelden.
Kenteken: J-131-TT
Typegoedkeuring bij RDW Ovi: e1*2001/116*0131*08

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. :)
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 feb 2021, 18:53 0 x

Inmiddels weer contact gehad met Eenink, RDW, Audi dealer en Pon.

Eenink gaf aan dat aanpassen niet meer mogelijk is omdat het CVO bindend is.
Op het CVO staat een gewicht van 1077 kg.
Dit komt best wel dicht in de buurt bij het gewicht dat op het CVO staat van @HansJan, namelijk 1085.

De RDW zegt dat aanpassen mogelijk is als de fabrikant met bewijs kan komen dat het gewicht toch lager zou moeten zijn dan nu is aangegeven.
Aan de hand van een aantal dezelfde typegoedkeuringnummers waarbij het gewicht overal hetzelfde is (870 of 895 kg) kon de RDW niet garanderen dat ze het gewicht zouden aanpassen, want mogelijk zou ondanks dezelfde typegoedkeuring er bij deze auto toch iets anders kunnen zijn waardoor die legitiem zwaarder uitvalt. Naar mijn idee is daar helemaal geen sprake van, maar oké...

Vervolgens met een Audi dealer gebeld die mij doorverwees naar de pon.

De pon gebeld en die gaven aan dat het CVO mogelijk wel kan worden gewijzigd.
Daarvoor hebben ze het volledige chassisnummer nodig, dus dat heb ik nu opgevraagd bij Eenink.
Hopelijk dat Eenink dit aan mij wil geven zodat ik duidelijk kan krijgen of pon iets voor mij kan betekenen.

Meerdere mensen die hier ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 feb 2021, 11:05 0 x

Nog diezelfde avond heeft Eenink mij twee foto’s van het CVO gestuurd met chassisnummer en kon ik gelijk de pon bellen om het een en ander in gang te zetten.
Voor nu is het alleen van belang om te weten of het gewicht überhaupt aanpasbaar is via de pon en mocht dat dus kunnen, dan is alles in kannen en kruiken.
Als het goed is krijg ik hier morgen of dinsdag uitsluitsel over.

In het geval dit niet lukt, wil ik toch wel een plan B hebben.
Mijn plan B wordt de methode die Peter Maathuis en anderen ook hebben gebruikt, namelijk: Bewijs leveren aan RDW aan de hand van dezelfde typegoedkeuringsnummers.
Ik ben hier al mee bezig en heb al een aantal verzameld.
Helaas wel hoofdzakelijk van officieel Nederlandse A2’s.
Mijn vraag is of de RDW nog moeilijk kan gaan doen over een afwijkend eindcijfer van zo’n typegoedkeuring?
Bij de A2 die ik wil gaan kopen is dat een 8, maar bij een andere A2 waarbij de typegoedkeuring verder identiek is, is het eindcijfer een 6 of een 7.
Gaat de RDW hier mogelijk ook over muggenziften?
Plaats reactie