Zware aanhangwagen trekken met benzine A2?

Algemene discussie over de A2
mx-man
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

08 feb 2021, 22:19 0 x

Na een lange tijd afwezig te zijn geweest op dit forum ben ik toch stiekem weer aan het oriënteren op een A2.

Afgelopen jaar hebben we een nieuw huis gekocht en hebben dit verbouwd tot groot verdriet van onze huidige auto (laatste generatie cuore). Hiermee hebben we veelvuldig een kar getrokken met oa puin, waardoor de koppelingsplaat waarschijnlijk krom is geworden (oeps). Nu wil ik de kar niet opgeven, dit is toch wel verekte makkelijk dus moet er waarschijnlijk een andere auto komen om herhaling te voorkomen. Heeft een van jullie ervaring met het trekken van karren in jullie A2?

Mijn voorkeur zou uitgaan naar benzine ivm milieu zones mbt diesels. Dus als iemand suggesties heeft hoor ik het graag! Liefst met de volgende opties: opensky en sportstoelen
4$$
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 feb 2021, 23:47 2 x

A2 benzine en aanhangers zijn geen enorm goede combinatie zover ik weet.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

09 feb 2021, 08:10 0 x

AUA is 0 kg op trekhaak...
De BBY mag 490 kg of 1000 geremd hebben.

Mijn dochter trekt vaak boven de 1400 kg op de zware aanhanger en koppeling was na 280.000km op!
Een Fsi, die trekt nog beter maar soms ook je portemonnee leeg, want inlaat kanaal en injectoren niet voor de kleppen maar in de motor, dat slijt iets harder... en niet bepaald goedkoop.

OSS en Leder, dan minder kans op lapjeskat stoelen, soms lijkt het alsof we incontinent zijn allen...
want hoewel de stof sterk is en je deze kunt reinigen... vele reden met vlekken helaas...

Goed zoeken en er zijn er voldoende te vinden.
Liefste een complete met volledig onderhoud op papier erbij... graag met trekhaak, want die zijn lastig te vinden en dure haakjes....

En vergeet niet, ik zoek ook vele OSS en trekhaken....1.4 BBY dus veel concurrentie.
Diesels die €800 meer aan belasting vragen en Euro 3 worden gedumpt ....
maar de goede Benzine lijken vooral in Duitsland erg duur geworden,
meer vraag dan aanbod, lijkt steeds meer op de Kever.... Ik zie de A2 als 5deurs Luxe Kever....
Waardevaste investering en niet boos worden als je over een jaar of 5 een dubbele prijs kunt vangen bij verkoop. Dus negatieve afschrijving... en Taxatie als Young Timer?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Spinazie
Audi A2 clublid

09 feb 2021, 09:14 1 x

mx-man schreef:
08 feb 2021, 22:19
Na een lange tijd afwezig te zijn geweest op dit forum ben ik toch stiekem weer aan het oriënteren op een A2.
Welkom terug!

Helaas lijkt een benzine A2 niet de meest voor de hand liggende optie te zijn.. Je moet hoger in de toeren gaan rijden om voldoende trekkracht te hebben, waardoor je dus vaak met een slippende koppeling rijdt. Met dus mogelijk een kromtrekkende koppeling als gevolg, zoals bij je huidige auto.

En zoals al aangegeven, niet alle A2's zijn geschikt voor een trekhaak, nog een extra puntje van aandacht.

Dat gezegd hebbende, is een diesel A2 niets? Deze zijn juist wel geschikt, en zijn momenteel voor een appel en een ei te koop. Of een nieuwe (versterkte) koppeling in je Cuore? (al snap ik ook dat dit een goed excuus is om die de deur uit te doen :mrgreen: )
Peter_Maathuis
Moderator

09 feb 2021, 10:31 0 x

Ik heb 10.000 km ervaring met ca 900 kg achter een A2 (overigens geen puin maar een caravan).

Uiteraard was dat een A2 diesel, met ATL motor en 250 Nm koppel. Dat is het dubbele van een benzine A2...

Vergeet benzine als je regelmatig een zware aanhanger wilt verplaatsen.
Caspeer
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 feb 2021, 10:59 1 x

Hoewel sommige forumleden het moeilijk te geloven vonden, heb ik afgelopen zomer toch echt met de volgende combinatie gereden:
IMG_20200427_115029-01.jpeg
Grote combi
IMG_20200427_115029-01.jpeg (3.96 MiB) 2429 keer bekeken
Maar ook voor de kleine aanhangers gebruik ik graag de A2. In België deze zomer een kippenhok opgehaald voor een vriendin.
IMG_20200802_180701-01.jpeg
Kleine combi
IMG_20200802_180701-01.jpeg (2.79 MiB) 2429 keer bekeken
Nou moet ik er eerlijk bij zeggen dat voor het echte trekwerk een dieseltje echt veel beter zal trekken. Met de caravan er achteraan moet de FSI echt wel 4,5-5k toeren blijven maken en is dus niet aan te raden.
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

09 feb 2021, 11:30 1 x

Ik weet het niet hoor, maar het gaat in dit geval toch niet zozeer om wat de a2 kan trekken? Eerder of hij de totale massa kan controleren in extreme situaties? Hierbij laat ik de rol van de bestuurder voor het gemak buiten beschouwing.
Natuurlijk kan een a2 massa in beweging krijgen. Het gaat erom dat hij de massa ook gecontroleerd op de weg houdt als massa van het getrokken platform aan de a2 gaat trekken? Of de a2 voortdrukt bij hard vertragen?

Dan komt gewicht en remvermogen, grip enz om de hoek kijken.
De 1000kg trekgewicht en vermogen van een diesel maken dat dit de verantwoordelijke grens is. Daarbuiten neemt het risico snel toe en de dekking van de verzekering hard af.

Dus bezint, eer ge begint....
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Peter_Maathuis
Moderator

09 feb 2021, 11:32 0 x

Ik vind een kippenhok (100 kg?) niet echt vergelijkbaar met een halve kuub puin (ca 700 kg)...
Caspeer
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 feb 2021, 12:10 2 x

Afijn, het is ter illustratie. Maar, u vraagt, wij draaien. Een halve kuub aarde:
IMG_20201026_153756.jpg
IMG_20201026_153756.jpg (3.1 MiB) 2405 keer bekeken
Ik ben overigens alles tevreden over de rijkwaliteit van de A2 met gewicht er achteraan. Niet zoekend en de remkracht (met schijven achter) is ruim voldoende. Het enige waarbij je je vraagtekens kunt hebben is de acceleratie. Van een klaverblad afkomend is het toch even extra opletten.
Maarja, je koopt een A2 niet als trekpaard. Dan koop je een landcruiser oid.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 feb 2021, 08:46 0 x

mx-man schreef:
08 feb 2021, 22:19

Afgelopen jaar hebben we een nieuw huis gekocht en hebben dit verbouwd tot groot verdriet van onze huidige auto (laatste generatie cuore). Hiermee hebben we veelvuldig een kar getrokken met oa puin, waardoor de koppelingsplaat waarschijnlijk krom is geworden (oeps). Nu wil ik de kar niet opgeven, dit is toch wel verekte makkelijk dus moet er waarschijnlijk een andere auto komen om herhaling te voorkomen. Heeft een van jullie ervaring met het trekken van karren in jullie A2?

Mijn voorkeur zou uitgaan naar benzine ivm milieu zones mbt diesels. Dus als iemand suggesties heeft hoor ik het graag! Liefst met de volgende opties: opensky en sportstoelen
Ik denk dat je, als je de kar op dezelfde manier wilt blijven gebruiken, beter af bent met een 4-aangedreven terreinauto, die zijn daar voor gemaakt. Maar die zijn zwaar en duur ...

Als je toch een A2 wilt, de grootste uitdaging wordt om er een te vinden met een "echte" trekhaak (waarbij dus ook het trekgewicht is opgegeven op het kentekenbewijs).
Wat ik een beetje proef uit de tekst is dat je graag weer een A2 wilt. Of zit ik hier naast?

Wat die A2-caravan combinatie betreft, ik denk dat je heel wat hebt uit te leggen als je onverhoopt (buiten jouw schuld om) betrokken raakt bij een ongeval.
Maar goed, dat zijn mijn 2 centjes ...
Plaats reactie