Idem van de Porscheclub: http://content.us.porsche-clubs.porsche ... F80034F505
Quote hieruit:
Vat imho het een en ander aardig samen ...Toevoegingen: Ethanol
Buiten de hiervoor aangehaalde loodvervangers moet tegenwoordig wettelijk tenminste 4½ % biologische brandstof (Ethanol) toegevoegd worden. Met andere woorden: onze hedendaagse Euro 95 is E5. Dit heeft weer als nadeel dat water wordt aangetrokken terwijl nagenoeg alle zwavel al uit de benzine verdwenen is. Gesproken wordt overigens om het percentage te verhogen naar 10%, dit is E10 en inmiddels verkrijgbaar. In Brazilië is het al 23% (!). Het gevolg van water in benzine is bacterievorming wat vroeger door het zwavel gedood werd. Benzine bederft daarom veel sneller dan vroeger, het begint nu al na 60 dagen. Bij wat langer stilstaan zijn we dus verplicht om een antiveroudering toe te voegen. Op deze manier kan de levensduur verlengd worden tot maximaal 2 jaar. Als je niet weet of een auto is omgebouwd naar E10 of je kunt geen Euro 95 tanken zoals bijvoorbeeld in Frankrijk dan is het verstandiger om 98 octaan te tanken. Het is niet zo dramatisch als veel mensen doen voorkomen; we rijden eigenlijk al op E5 en gaan dan naar E10. Het is wel iets duurder in verbruik, ongeveer 2%.
Wat de FSI BAD betreft: de motor is ontworpen voor een octaangetal van 98,
maar dankzij een klopsensor ploft de motor niet uit elkaar bij gebruik van benzine met een lager octaangetal.
Er blijven alleen een aantal paarden op stal ...
De ethanol is het grote probleem bij deze motoren, bepaalde onderdelen kunnen daar (op termijn) niet tegen.
De "oude" Euro 95 voor 2019 kon ook al tot 5% ethanol bevatten,
en het is altijd de vraag wat de vorige eigenaar (gedurende langere tijd) heeft getankt in zijn/haar A2 FSI ...