Alternatief Chorus radio

Audio - Video - Navigatie
YellowFellow

24 apr 2012, 01:39 0 x

[quote="niwesa"]Ik zit er eigenlijk aan te denken om een versterker te plaatsen.

Voorin een composet 16.5 cm 2-weg systeem.

Achter in de deuren 8 inch subwoofers.

Weet iemand dan wat voor soort versterker ik zou moeten hebben?[/quote]
Voor:
Afhankelijk van het type luidsprekers dat er nu zit moeilijk of makkelijk :)
Heb net bij mijn auto ook een 2-weg systeem geplaatst, maar daarbij heb ik de oude originele speakers moeten slopen. Reden: Je originele speakers hebben een aangegoten mal, en je kan alleen het geheel verwijderen met als gevolg dat je de nieuwe luidspreker niet meer kan monteren. Ik heb overal gezocht naar speaker-ringen voor de A2, maar nergens kon ik de goede vinden. Daarna heb ik besloten om de oude speakers op te offeren en de nieuwe luidsprekers IN de mal van de oude speakers te lijmen.

Voor de tweeters was het eenzelfde verhaal; als je een standaard compo setje koopt passen de tweeters niet. Ook hier moest ik de originele opofferen en met hotglue nieuwe tweetertjes in de bestaande mal verlijmen.

Achter:
Zelfde verhaal als vóór. Er is beperkte ruimte, en ik denk niet dat je het voor elkaar gaat krijgen om er een 20 CM woofer in te zetten. Tenminste, niet als je heel je deur gaat verbouwen en een oplossing vindt voor de deurvanger. Die heeft bij standaard speakers maar een paar millimeter speling bij dichte deur (vanger schuift naar binnen, en ligt praktisch bovenop de luidspreker).

Ik heb achter alléén de woofers vervangen (volgens zelfde methode als vóór) door een 2-weg luidspreker. Tweeters achter staan er parallel aan. Het klinkt mooi gebalanceerd zo, zonder extra versterker. Vóór komt uit de RNS-E en achter uit de standaard Blaupunkt versterker.

Ohja, als je de deurpanelen er toch uit hebt; plak de boel vol met bitumen. Scheelt niet alleen in resonanties van de muziek, maar ook een behoorlijk stuk in de rijgeluiden. Je A2 wordt er een stuk stiller van.
Extra bonus: dichtgooien van de deuren klinkt ook niet meer als het deurtje van een magnetron :)
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2012, 16:35 0 x

Het lijkt me sterk, dat Blaupunkt aparte speakers heeft ontworpen voor de A2. Deze speakers zullen echt in meerdere auto's gebruikt zijn, dus waarschijnlijk ook andere modellen Audi. En Blaupunkt is ook huisleverancier voor Opel. Als je nu het produkt / partnummer van de speaker weet, kun je misschien achterhalen, waar deze nog meer is in gebruikt. En dan kun je misschien passingsringen voor dat model kopen.
YellowFellow

24 apr 2012, 16:45 0 x

[quote="Rinus"]Het lijkt me sterk, dat Blaupunkt aparte speakers heeft ontworpen voor de A2. Deze speakers zullen echt in meerdere auto's gebruikt zijn, dus waarschijnlijk ook andere modellen Audi. En Blaupunkt is ook huisleverancier voor Opel. Als je nu het produkt / partnummer van de speaker weet, kun je misschien achterhalen, waar deze nog meer is in gebruikt. En dan kun je misschien passingsringen voor dat model kopen.[/quote]

Kennelijk dus wel. De opening in de deur is trapezium-vormig, en een luidspreker is rond. Adapter en luidspreker zijn aaneen gegoten plastic, dus je kan niet zonder destructie een nieuwe speaker op de originele mal plaatsen. En alle standaard VW/Audi adapters die ik gezien heb zijn rond, terwijl een adapter voor de A2 aan één kant trapezium-vormig en aan de andere kant rond moet zijn. Ook is er een hoogteverschil tussen de rand van de speaker en de deur ongeveer 6 CM, dus het lukt je ook niet met een zelfbouw-ring van MDF.

geloof me, ik heb alle opties afgewogen, heb zelfs lopen kloten met 3 lagen MDF ringen. Verreweg het snelst ben je klaar door de oude speaker los te zagen uit de bestaande mal, en de nieuwe speaker terug te verlijmen..

foto is niet heel duidelijk, maar je kan de trapezium-vorm adhv de schoefgaten zien. De opening van de deur is dus ook trapezium-vormig.

Afbeelding
a twee

24 apr 2012, 22:58 0 x

Misschien een tip om net wat meer geluid te krijgen, maar dan zonder veel werk of geld. Heb zelf ook een Alpine headunit met Bluetooth. Standaard speakers voor en achter, maar aangevuld met een pioneer ts-wx11a subwoofer die onder de bijrijderstoel zit. Dat ding is zo klein dat je hem niet eens ziet zitten, ook als je achterin zit heb je er geen last van. Kabeltjes trek je simpel door de middenconsole, en spanning vanaf de sigarettenaansteker (subwoofer is gezekerd op slechts 10A)

Ondanks het kleine formaat van het subwoofertje is het verschil aanzienlijk... Inbouwen duurtje een uurtje of twee.

Om het af te maken heb ik een carcomm Iphone4 houder ingebouwd met aux uitgang die naar de headunit gaat. Spotify premium erop en klaar :D
YellowFellow

25 apr 2012, 00:18 0 x

Heb nog even wat extra foto's gemaakt van een reserve Blaupunkt speaker die ik op de sloop gehaald had. Just in case I screwed up :lol:

Daarop is duidelijk te zien wat de moeilijkheid is om een verloop te maken -> trapezium vorm, vanwege de beperkte ruimte.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
YellowFellow

25 apr 2012, 01:13 0 x

[quote="niwesa"]Is de diameter van de speaker 13cm. of 16 cm.?

Op het duitse forum was wel iemand die verloopringen had gemaakt, maar kan het zo niet terug vinden.[/quote]

Geen van beide :)

Van rand tot rand is 15.5 cm om precies te zijn.
Plaats reactie