Hulp gevraagd bij inbouw Kufatec can-bus simulator in Reuver
Mijn A2 (2000) heeft een Concert 2, maar behalve het display werkt de verlichting van de andere toetsen niet. De oude can bus simulator is overleden en ik heb inmiddels een Kufatec can bus simulator kunnen overnemen. Ik voel mij niet zo vertrouwd met elektronica om dit zelf in te bouwen (ik lees over het omwisselen van 2 draadjes voor Audi radio's?) en heb ook geen VAG Com om eventuele instellingen te activeren. Zijn er mensen met kennis van zaken die ook naar de meeting in Reuver komen (in bezit van VAG-Com+stekker) en dit voor mij zouden willen doen?
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik kan je helaas niet helpen, het enige wat ik weet dat jij niets met Vag-com kunt, omdat jij geen can-bus op je 2000 model/bwjr A2 (vwb radio ) hebt zitten daarvoor dient ook de simulator. Ik dacht dat die simulator van Kufatec simpel plug en play was !!
[quote="chipsoer"]Ik kan je helaas niet helpen, het enige wat ik weet dat jij niets met Vag-com kunt, omdat jij geen can-bus op je 2000 model/bwjr A2 (vwb radio ) hebt zitten daarvoor dient ook de simulator. Ik dacht dat die simulator van Kufatec simpel plug en play was !![/quote]
Dat is ook zo Chipsoer. Als ik de handleiding zo bekijk is het ook plug and play en moet het binnen een kwartiertje gepiept kunnen zijn, maar ik zou het wel prettig vinden om dit te doen als er mensen met een beetje kennis van zaken in de buurt zijn om dit samen te doen. Die bijv. die platte dingetjes hebben om de radio uit het gat te trekken en mee willen denken mocht het niet gaan zoals gepland, daar ik geen elektronica expert ben.
M.b.t. het VAG- Com verhaal: als ze bij de dealer mijn auto aan de stekker leggen om bijv. foutmeldingen te resetten, is dat toch ook met VAG-Com of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ik begreep dat je bepaalde functies van de Concert 2 (bijv. lichtsterkte, GALA etc.) kunt inleren via de stekker, of via bepaalde druktoets combinaties op de radio zelf.
Dat is ook zo Chipsoer. Als ik de handleiding zo bekijk is het ook plug and play en moet het binnen een kwartiertje gepiept kunnen zijn, maar ik zou het wel prettig vinden om dit te doen als er mensen met een beetje kennis van zaken in de buurt zijn om dit samen te doen. Die bijv. die platte dingetjes hebben om de radio uit het gat te trekken en mee willen denken mocht het niet gaan zoals gepland, daar ik geen elektronica expert ben.
M.b.t. het VAG- Com verhaal: als ze bij de dealer mijn auto aan de stekker leggen om bijv. foutmeldingen te resetten, is dat toch ook met VAG-Com of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ik begreep dat je bepaalde functies van de Concert 2 (bijv. lichtsterkte, GALA etc.) kunt inleren via de stekker, of via bepaalde druktoets combinaties op de radio zelf.
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Jouw A2 heeft geen can bus op de radio, voor de rest wel, dus de rest kan gewoon via Vcds of Vagcom uitgelezen worden en de waardes kunnen ook veranderd worden. Ik zou hem meenemen naar de meeting, er is vast wel iemand die ontgrendelpinnetjes bij zich heeft, het is plug en play en de instellingen gaat via de draaiknoppen. Je hebt de handleiding erbij, dan moet dat goed komen. Ik ken wel iemand uit Den Bosch lid van dit forum die er alles van weet, hij heeft zich
alleen nog niet aangemeld voor de meeting
alleen nog niet aangemeld voor de meeting

Ik ben vandaag bezig geweest om de can bus simulator er tussen te zetten, maar heb (nog) geen resultaat geboekt. Waarschijnlijk is het een eitje als je het eerder gedaan hebt, maar mij is het niet gelukt. De Kufatec functioneerde op zich goed, dat is te controleren d.m.v. het knipperende ledje, maar ik weet niet welke stekkerblokjes om te wisselen en welke draden te verleggen.
De handleiding rept over het omwisselen van 2 draden (pin 4 en 7) voor een Audi, ik heb behoorlijk hard getrokken maar krijg de pinnetjes er niet uit en wil ook geen grof geweld gebruiken omdat ik bang ben iets te vernielen.
Kortom ik heb de oude situatie intact gelaten en hoop op een behulpzame A2-rijder.
De handleiding rept over het omwisselen van 2 draden (pin 4 en 7) voor een Audi, ik heb behoorlijk hard getrokken maar krijg de pinnetjes er niet uit en wil ook geen grof geweld gebruiken omdat ik bang ben iets te vernielen.
Kortom ik heb de oude situatie intact gelaten en hoop op een behulpzame A2-rijder.
[quote="Kogelman"]De handleiding rept over het omwisselen van 2 draden (pin 4 en 7) voor een Audi, ik heb behoorlijk hard getrokken maar krijg de pinnetjes er niet uit en wil ook geen grof geweld gebruiken omdat ik bang ben iets te vernielen.[/quote]De pinnetjes in de Audi-stekkers zitten met een weerhaakje vast. Je kunt dit weerhaakje met een plat precisieschroevendraaiertje vlak duwen en tegelijk de stekker aan de draad eruit trekken. Er zijn speciale pincetten maar mij is het altijd nog gelukt met zo'n mini schroevendraaier. Suc6!
tja, wat langer niet hier geweest. was effe aan de drukke kant (ook met de motor).
Voor de 23ste moet ik nog even kijken want er zijn nog wat prive dingen die ik moet afhandelen en daardoor is de 23ste in gevaar. dus kan nog niet toezeggen.
Maar ik wil wel even meekijken naar de Can simulators als ik er ben (als je alle boekjes enzo van de Kufatec meeneemt)
Voor de 23ste moet ik nog even kijken want er zijn nog wat prive dingen die ik moet afhandelen en daardoor is de 23ste in gevaar. dus kan nog niet toezeggen.
Maar ik wil wel even meekijken naar de Can simulators als ik er ben (als je alle boekjes enzo van de Kufatec meeneemt)
Super, dat zou ik erg waarderen. Vanzelfsprekend neem ik alle materialen mee.
Hopenlijk tot ziens op de 23e!
P.S.: Ben jij trouwens die (deskundige) persoon uit Den Bosch waar Chipsoer naar refereerde?
[quote="lemoi"]tja, wat langer niet hier geweest. was effe aan de drukke kant (ook met de motor).
Maar ik wil wel even meekijken naar de Can simulators als ik er ben (als je alle boekjes enzo van de Kufatec meeneemt)[/quote]
Hopenlijk tot ziens op de 23e!
P.S.: Ben jij trouwens die (deskundige) persoon uit Den Bosch waar Chipsoer naar refereerde?
[quote="lemoi"]tja, wat langer niet hier geweest. was effe aan de drukke kant (ook met de motor).
Maar ik wil wel even meekijken naar de Can simulators als ik er ben (als je alle boekjes enzo van de Kufatec meeneemt)[/quote]
Een vraagje Lemoi, mijn A2 is van januari 2004 dus daar zou een canbus in moeten zitten. Toen ik de wagen kocht zat er een Sonny radio in waar ik niet te vrede over was. Heb toen via de Duitse E-Bay een Concert2 gekocht. Maar de dealer kreeg deze niet goed aan de praat in die zin dat de toetsen verlichting niet werkte en hij na een uur spelen spontaan uit gaat. Dat kwam volgens hun zeggen dat deze radio uit een A6 komt en dan krijg je hem niet werkend zoals het eigenlijk zou moeten zijn. Weet jij daar iets van!!
Groet,
Sjors
Een vraagje Lemoi, mijn A2 is van januari 2004 dus daar zou een canbus in moeten zitten. Toen ik de wagen kocht zat er een Sonny radio in waar ik niet te vrede over was. Heb toen via de Duitse E-Bay een Concert2 gekocht. Maar de dealer kreeg deze niet goed aan de praat in die zin dat de toetsen verlichting niet werkte en hij na een uur spelen spontaan uit gaat. Dat kwam volgens hun zeggen dat deze radio uit een A6 komt en dan krijg je hem niet werkend zoals het eigenlijk zou moeten zijn. Weet jij daar iets van!!
Groet,
Sjors
@Kogelman: ik kom uit Den Bosch dus ik denk het wel ;-)
@Sjors: ziet er naar uit dat je "effe" de CANbus draadjes moet leggen of een CANbus simulator. Draadjes leggen is opzich niet zo moeilijk. Viel mij bij onze A2 reuze mee. (moet je wel zorgen dat je die ISO aansluitingen hebt. Ik heb ze toen bij de conrad besteld). Zal ook even zoeken naar de beschrijving van onze duitse vrienden. Het is voor mij toch al weer een jaar geleden. Ik weet de pinnetje niet uit mijn hoofd ;-).
En of er dan nog iets met VAG com gedaan moet worden weet ik niet. Bij mij werkte het meteen (hoewel er geen concert in gezeten had (wij hebben onze wagen toen nieuw gekocht).
Als ik kom zal ik een stuk ethernet cable meenemen (= twisted pair en dus goed voor de CANbus), gassoldeerboutje en wat gereedschap.
@Sjors: ziet er naar uit dat je "effe" de CANbus draadjes moet leggen of een CANbus simulator. Draadjes leggen is opzich niet zo moeilijk. Viel mij bij onze A2 reuze mee. (moet je wel zorgen dat je die ISO aansluitingen hebt. Ik heb ze toen bij de conrad besteld). Zal ook even zoeken naar de beschrijving van onze duitse vrienden. Het is voor mij toch al weer een jaar geleden. Ik weet de pinnetje niet uit mijn hoofd ;-).
En of er dan nog iets met VAG com gedaan moet worden weet ik niet. Bij mij werkte het meteen (hoewel er geen concert in gezeten had (wij hebben onze wagen toen nieuw gekocht).
Als ik kom zal ik een stuk ethernet cable meenemen (= twisted pair en dus goed voor de CANbus), gassoldeerboutje en wat gereedschap.