Storing muziek (telefoonlader in 12v)

Audio - Video - Navigatie
zoop

30 jul 2012, 22:13 0 x

Ha!

Ik wil graag mijn telefoon gebruiken om muziek in de auto te draaien door middel van line-in/aux en een stekker uit m'n Android telefoon in de autoradio. Ja, het klinkt primitief, maar het is niet anders :)

Alles gaat goed totdat ik de telefoon onder het rijden ook wil laden. Zodra ik er stroom op zet (uit de sigarettenaansteker tussen de voorstoelen) dan is er statische ruis (die verder niet op toerental reageert o.i.d.) Als ik de telefoon gewoon op de radio aansluit zonder stroom dan is het geluid loepzuiver. Ik heb de telefoon ook getest met een koptelefoon en m'n gewone lader. Op de gewone lader aangesloten heb ik geen storing.

Het lijkt er dus op dat de storing vanuit de sigarettenaansteker komt. Ik heb een ontstoringsfilter gekocht in een (gerenommeerde) Car-hifi zaak. Helaas leken ze er daar niet zo veel verstand van te hebben. Ze gaven me ook een verkeerde antenne-kabel met fantoom voeding mee en hadden geloof ik liever dat ik honderden euros bij hun zou besteden aan inbouw. Ik weet dus niet goed hoe ik nu dit filter moet installeren.

Ook bedacht ik mij, dat een filter niet de oorzaak bestrijd. Maar wat is nu precies de oorzaak? Is de sigarettenaansteker niet geaard, kan dat het zijn? Moet dan de complete middenconsole eruit om een nieuwe draad te trekken?

Jullie raad is zeer welkom :)
pionok

30 jul 2012, 23:08 0 x

Ik denk dat je het moet zoeken in de voeding die je gebruikt. dus degene die je in je sigarettenaansteker doet.
Daar wordt namelijk 12V omgezet naar usb uitgang 5Volt. dit houdt dus in dat er iets van een spoel inzit. Vaak veroorzaakt zo'n spoel een zoem.

Een aantal dingen die je kunt proberen.
- is je autoradio geaard?
- andere voeding met een goede usb kabel.
- een andere Aux kabel waar filters in zitten.
en misschien even een telefoon proberen van iemand anders (ander merk om te kijken of er verschil in zit.
Je sigaretten aansteker een 12V voeding en een min. Of de audi ook een aardedraad aan de aansteker heeft zitten weet ik niet 100%.

Ik heb ook een tijdje op jouw manier muziek afgespeeld en had geen last van de zoom.

Je zult wat dingen moeten proberen om er achter te komen wat er precies de oorzaak van is.
succes.
gr rene
lemoi

01 aug 2012, 00:38 0 x

..of er een spoel in zit..dat hoeft niet. Maar gebruik je de orginele lader voor de telefoon of een "b"merk? Daar zit ook al een verschil in.
Dan kan het iets met aarde te maken hebben. een mogelijkheid is om de aarde van je audio plug eens door te knippen, maar dat kost je wel een kabel is dit het niet is (hierdoor test je of je een aardlus hebt die ook kan storen).

en zoals gezegd probeer het eens met een andere telefoon (misschien een open deur, maar je zethet volume van de telefoon toch wel op het maximale?)

tevens, omdat je een verkeerde afsluting van de kabel hebt (hoofdtelefoon uitgang is normaal ~150 Ohm en de aux ingang in hoog Ohmig = mismatch) kan hierdoor ook storing ontstaan. Dus misschien heeft je auto radio hier last van. Hoewel in dit geval ik het betwijfel.

Het zal meer iets zijn van aardlus of niet al te goede lader
YellowFellow

02 aug 2012, 23:10 0 x

Telefoon-autoladers worden opgebouwd met zogenaamde 'schakelende' voedingen.

Dit zijn voedingen die door middel van pulsjes (PWM) eerst een wisselspanning uit de gelijkspanning (11V-15V) van het boordnet van de auto genereren, om het vervolgens met zo min mogelijk warmte ontwikkeling weer gelijk te richten naar 5V voor de telefoon. Het grote voordeel is dat zo'n voeding een brede ingangsspanning kan hebben en daarbij compact blijft en haast geen warmte ontwikkelt. Nadeel is het ruisgetal.

Er is geen verschil tussen a-merken en b-merken in het werkingsprincipe, en die 'ruis' -wat eigenlijk niks anders is dan de schakelfrequentie van de voeding- is ook bij de 'merk-laders' aanwezig en eigenlijk nooit helemaal uit te bannen.

Er is maar 1 manier goeie manier omheen; maak zelf een lader met een lineaire regelaar zoals een 78S05 of een LM317T + een goed koelblok. Deze regelaars hebben geen regel- of schakel 'ruis'. Wel hebben ze een behoorlijke warmte dissipatie. En bij het laden van een telefoon en een lopende motor is die aanzienlijk.

Een beetje telefoon trekt namelijk zo'n 1000 mA (laden + muziekspelen), dus je kan met P=UxI uitrekenen hoeveel warmte zo'n lineaire regelaar verstookt: Bij draaiende motor: (14.4V - 5V) x 1A = 9.4 Watt. En daar heb je een beste koelplaat voor nodig om dat kan koelen.

In mijn vorige auto heb ik dit ook eens gebouwd ivm een USB HD video speler. Om een koelblok uit te sparen heb ik toen de regelaar gewoon met koelpasta en een micaplaatje op het chassis geschroefd.

Lang verhaal kort. Je kan filteren dat je een ons weegt, maar zonder aanzienlijke modificaties aan je voeding krijg je de schakelruis van standaard autoladers niet fatsoenlijk weg. Goedkoopst is een 1.5A lineair regelaar IC'tje kopen met TO220 behuizing. (http://www.st.com/internet/com/TECHNICA ... 000449.pdf) en een paar condensatortjes tegen het oscilleren, dan ben je voor hooguit 10, 15 euro en een beetje solderen wel klaar.

Groet,
Marcel
zoop

02 aug 2012, 23:53 0 x

[quote="YellowFellow"]
Lang verhaal kort. Je kan filteren dat je een ons weegt, maar zonder aanzienlijke modificaties aan je voeding krijg je de schakelruis van standaard autoladers niet fatsoenlijk weg. Goedkoopst is een 1.5A lineair regelaar IC'tje kopen met TO220 behuizing. (http://www.st.com/internet/com/TECHNICA ... 000449.pdf) en een paar condensatortjes tegen het oscilleren, dan ben je voor hooguit 10, 15 euro en een beetje solderen wel klaar.

Groet,
Marcel[/quote]
Oh! Ik krijg morgen juist een nieuwe lader binnen (maar de oude was ook al A-kwaliteit). Jouw verhaal is helaas veel te technisch voor mij. Ik vind een deurbel al lastig. Dan moet ik maar gaan sparen + zoeken naar een autoradio die een beetje in het interieur past.

Dank aan iedereen voor de info tot nu toe.
Romulus

03 aug 2012, 00:21 0 x

[quote="YellowFellow"]Lang verhaal kort.[/quote]
Als we hier een "Danke" button hadden gehad, had ik die zeker gebruikt! Dank voor je heldere verhaal!

Off topic: hoe is het met je zonnepanelen? :D
YellowFellow

03 aug 2012, 20:25 0 x

[quote="Romulus"]Als we hier een "Danke" button hadden gehad, had ik die zeker gebruikt! Dank voor je heldere verhaal![/quote]
Welcome!

[quote="Romulus"]Off topic: hoe is het met je zonnepanelen? :D [/quote]
Prima! Maar help me ff met de relevantie van deze vraag?
Romulus

03 aug 2012, 21:18 0 x

Persoonlijke interesse, (bijna) mijn vakgebied. En ik had het er op de meeting over met je vriendin, vandaar... ;)
YellowFellow

03 aug 2012, 22:18 0 x

Ah, ja, dan kan 't plaatsen :)

Ze liggen sinds kort op 't dak. 6 panelen met 1.47 KWp totaal. Daarmee zitten we (tot nu toe, in de beste periode van het jaar) ruim onder de helft van ons normale elektriciteitsverbruik. We hebben meteen ook alle halogeen spots en andere lampen eruit gedaan en vervangen voor LEDs.

Overigens is die 1.47 KWp de opgenomen zonne-energie in de panelen, niet de elektrische output. Na efficiency van de panelen (ongeveer 80% onder vollast) en de warmteontwikkeling in de omvormers, pompen ze krap 1 KW aan elektrische energie het stopkontakt in. Nagemeten met Amperetang en Voltmeter. En da's dan piekvermogen, als de zon om 13:30 loodrecht op de panelen staat. Dus laat je niet lekker maken met die geadverteerde vermogens; da's niet waar je je ROI mee moet berekenen. Maar als het je vakgebied is zul je dat vast wel weten :)

Groet, Marcel
Romulus

03 aug 2012, 22:55 0 x

Leuk! Bij mijn vader op het dak ligt sinds een maand 3 kWp en daar hebben we dezelfde ervaring: meer dan 2,6 kW piek hebben we nog niet op de meter gezien. Heeft vermoedelijk met de warmte te maken, bij hogere temperatuur neemt de efficiency van de panelen af. Bij goede instraling zou het piekvermogen in de winter nog weleens hoger kunnen zijn. De maand mei is in Nederland meestal de maand met de hoogste opbrengst.

Op ons eigen dak ligt nu 3,5 jaar een zonneboiler. Indertijd waren de PV-panelen nog niet kosteneffectief en op de boiler was een leuke subsidie. Dat ding is een stuk minder zichtbaar, maar bespaart ons op jaarbasis zo'n 150 m3 gas. Zodra Bruin weer een beetje op krachten is, komen er misschien nog wel wat panelen bij. 1 kW zouden we toch wel moeten kunnen plaatsen.
Plaats reactie