BOSE-pin op de Audi radio's

Audio - Video - Navigatie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:41

08 mar 2015, 08:27 0 x

..
Gebruikersavatar
Mike
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:41

08 mar 2015, 08:34 0 x

Bij het repareren van de audio-stekkers in mijn A2, kwam ik op de radio een pinnetje tegen met de beschrijving "BOSE". http://audi-a2.nl/discussion/3592/gezoc ... dio#latest
Deze pin is Audi specifiek (gen II radio's >mj 2002).
Afbeelding
Nu is me niet duidelijk geworden wat deze pin doet en hoe (en of) deze moet aangeloten worden.
Op het net wordt zowel vermeld dat deze ervoor zorgt dat interne versterker uitgeschakeld wordt ofwel dat de equalizer uitgeschakeld wordt (flat). Waarschijnlijk moet er een massadraad aangesloten worden.
In mijn geval (BOSE speakers in de auto) heb ik de pin met een aardedraadje verbonden (er was er nog en over), maar ik heb dus geen idee wat het doet :)

Mijn vraag is: weet iemand wat de pin precies doet en zou iemand met een BOSE-systeem eventueel eens willen kijken of dit pinnetje aangesloten is?
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

08 mar 2015, 16:25 0 x

volgens mijn is dat voor de sub ??
Gebruikersavatar
Mike
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 aug 2014, 14:41

08 mar 2015, 17:51 0 x

Zeker weten doe ik het niet, maar zover ik uit het bedradingsschema kan halen maakt de bose-versteker zelf het signaal voor de sub.
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 apr 2021, 23:39 1 x

Daarmee worden de 4 audiokanalen naar line-out geschakeld ipv naar de luidspreker uitgangen.
De Bose versterker stuurt vervolgens de luidsprekers aan.
Omschakelen naar line-out gebeurt waarschijnlijk door er 12V op te zetten.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

25 apr 2021, 08:20 0 x

Beste Bert,
na 6 jaren zijn de Topic starter en @Pocoloco hier niet meer actief.....
De Bose pakte van elke radio de 4 uitgangen en gaat die zelf versterken voor zover nodig.
Ook een SONY(iet) mag op een Bose aangesloten worden.
De Bose Pin is een schakeling die alleen stroom geeft als Radio aan is maar de Elektrische antenne werkte hetzelfde op die uitgang.

Moderator edit: persoonsgegevens aangepast naar forumalias.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 apr 2021, 10:58 1 x

De Bose-pin is niet voor (het inschakelen van de) voeding van een externe eindversterker (Bose of anderszins) maar beïnvloedt de eindversterkers die in de radio zijn ingebouwd.

Normaal, dwz Bose-pin niet aangesloten, worden de voorluidsprekers aangestuurd door de radio zelf. Je kunt dus zonder externe versterker alleen LV en RV geluid produceren. Er zitten maar 4 pennen op de luidsprekerconnector (bruine ISO).

Bose-pin aan massa leggen betekent geen gebruik maken van de in de radio aanwezige eindversterkers. Maar ook in de software-codering moet de Bose0installatie worden aangemeld
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 apr 2021, 15:12 0 x

Ok, dank voor de aanvulling. Bedoel je dan dat de software codering van de Audi radio aangepast moet worden?
Wat doet die dan precies?
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

25 apr 2021, 16:29 1 x

In de originele radio's zijn voor de audi modellen waarin ze geleverd zijn, vooraf ingestelde filtering te kiezen voor het beste geluid. Audi heeft destijds behoorlijk geinvesteerd. Elke audi kent haar eigen akoestiek qua volume, oppervlakten glas, stof enz. Hierop is het signaal afgestemd.
Maak je gebruik van Bose dan wordt, zoals eerder aangegeven, het signaal " flat" naar de Bose versterker gestuurd en vindt de filtering plaats in de versterker. Vandaar dat in de bouw periode van onze A2s er per audi type een Bose versterker geleverd werd met vermogen en filtering afgestemd op de desbetreffende audi.

Hoor je dat ook? Mja ik denk het wel. Je kunt er mee spelen door eea qua instellingen te proberen en/of versterkers te proberen. De puristen komen altijd terug op het origineel zoals bedoeld. Ik vind persoonelijk de Bose versterker van de A4 avant met F/R gewisseld het beste klinken. Is ook nog eens iets krachtiger dan de originele A2 Bose versterker.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 apr 2021, 17:55 0 x

Ok, @DED@2 , dat is waardevolle informatie.
Plaats reactie