OBD ervaringen

Audio - Video - Navigatie
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

20 feb 2018, 17:00 0 x

Beste A2-ers,

Na mijn voorzichtige introductie post https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=4&t=7625, hoop ik nu mijn eerst 'nuttige' forum topic te posten.

In mijn intro post, berichte ik over wat elektrische problemen. Wel nu, ik ben gelukkig achter de oorzaak voor heel wat de 'lukrake' elektrische problemen gekomen. De storingen die ik ervaarde waren legio: misfires, rem waarschuwing (met noodloop), stuurbekrachtiging (met noodloop), radicale stationaire loop (600-2000 toeren) en ik kon er geen greep op krijgen. Dus 1e stap .... nieuwe accu. Hiermee leken de problemen voorbij. Na een paar dagen kwamen de problemen in alle hevigheid terug.

Door de herhaling ging er bij mij een lichtje branden ...
Ik heb bij een NL webshop een officiële (A-merk) OBDII Wifi plug gekocht. Na veel info ingewonnen te hebben, had ik besloten voor de iOBDII in combinatie met OBDII/VAG/Audi en Carman VAG programma's. Hier waren veel positieve verhalen over. Tevens zou deze plug moeten werken met diverse telefoons,computers en programma's, dus de keuze leek voor de hand liggend. Via de NL winkel kon ik deze iOBDII niet registreren, dus na wat overleg kreeg ik een andere Wifi module opgestuurd (nette service, toch?) .... Dit keer ging het om een WiFi OBD plug te gaan van iCarsoft en hiervan werd beloofd dat deze ongeveer hetzelfde kon als de iOBDII WiFi.

Bij de eerste keer installeren werkte alles naar behoren en kon ik op mijn telefoon diverse sensoren uitlezen en virtuele dashboards maken ... koning te rijk was ik .... tot de vierde of vijfde keer gebruik: plug geinstalleerd, WiFi verbinding maken, maar geen connectie ... opnieuw verbinden ... wel verbinding maar geen data uit te lezen.
OK kan gebeuren ... maar bij de eerst volgende rit deden zich bovenstaande problemen voor. Na de accu vervanging niet meer over nagedacht ... het zal wel gaan om een te lage bedrijfsspanning ...

Twee weken later wilde ik toch wel eens de bedrijfsspanning van de nieuwe accu uitlezen, dus weer de iCarsoft WiFi plug ingestoken en succesvolle verbinding en gegevens uitgelezen, App (in dit geval FourStrokes) afgesloten enne nog effe 1 dingentje ... dus opnieuw verbinden .... verbinden .... verbinden ... en alle issues weer full-blown aanwezig. Meldingen over remmen, stuurbekrachtiger, misfires, eratic stationair gedrag .... Waar had ik dat eerder ....

Accu losgekoppeld, half uurtje wachten enne ... ik had weer een nieuwe auto.
Strekking van dit verhaal is: als je denkt dat je alleen maar gegevens uitleest (en er niet in terug stopt) kunnen er nog steeds instellingen in de ECU worden overschreven. Ik hield dit eerst niet voor mogelijk, maar mijn bedrijfsmatige IT-ervaring, leert mij anders.
Denk voor de aanschaf van OBD WiFi en Bluetooth dongles aan mijn verhaal ... en overweeg om een 'un-powered' oplossing te gebruiken (vooral bij oudere auto's met tragere management systemen). Ik heb intussen een Ross-Tech oplossing (voormalig VAGCOM) met seriele kabel werkend en storingsvrij. Ik zal de iCarsoft WiFi dongle (en ook de iOBDII) met veel plezier en voldoening aan mijn voorbanden voeren.

My three cents on OBD Wifi.

Zijn er mensen met positieve resultaten met de ELM 327 WiFi?
Je kunt je voorstellen, ik ben wat huiverig geworden en steek niet meer zomaar een plug in de OBD poort. Wie brengt mij op andere gedachten?


ArcSissy

Zijn er mensen op dit forum die deze ervaring delen of zijn ook positieve ervaringen te delen?
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2018, 18:32 0 x

Geen ervaring met dit soort obd2 stekkers.
Heb al bijna 10 jaar een originele Ross-Tech kabel naar alle tevredenheid.
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat, doet het altijd.
En levenslang gratis updates van je software.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

20 feb 2018, 19:09 0 x

+1👍 Hier uit Zoetermeer
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2018, 20:56 0 x

Ik gebruik sinds kort de oplossing van OBDeleven. Veel gewraakte concurrent van Ross-Tech maar werkt verbluffend goed. Kan overweg met alle VAG auto's en kent een groot aantal pre-defined aanpassingen waarmee je leuke en handige functies kunt activeren / aanpassen. Interface is eenvoudig, mooi vormgegeven en prettig in de bediening.

Voor de A2 bestaat er alleen een service interval reset, maar met de Pro versie kan je alles programmeren zoals met Ross-Tech. Ook kan je de real-time statistieken uitlezen, maar dat heb ik met de A2 nog niet geprobeerd.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 feb 2018, 13:01 0 x

Ik gebruik al jaren probleemloos een ELM327 dongle (eBay, $ 5) met Torque lite op mijn (HTC) smartphone. Ik heb zelfs een oude HTC voor in de auto gekocht, die permanent motortemperatuur, boordspanning, motorbelasting en turbodruk toont.

Daarnaast heb ik een VCDS-kloon (eBay, $ 20) met oudere versie (12) van de software en geen updates. Maar mijn A2 wordt ook niet geüpdate, dus met software van een paar jaar geleden kan ik prima uit de voeten.
Gebruikersavatar
NG064LL
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 aug 2021, 13:00
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: Weet ik niet

12 aug 2021, 09:35 0 x

ik heb vandaag mijn elm327 aangesloten gehad op de eerst testrit van een a2
maar kon geen verbruik uitlezen deze bleven op 0 staan.
kan het zijn dat dit per model verschilt want ik dacht dat het multi functie display ook verbruik zou weergeven maar deze a2 had die mogelijkheid ook niet.
kon alleen met de knop bij de tellers schakelen tussen de service interval en het testen.
topic word zonder overleg en zonder reden ( als je het niet wilt lezen dan open je het topic toch niet )
gesloten
viewtopic.php?f=4&t=9679&start=140
blijkbaar mag je alleen schrijven wat de heren graag willen lezen
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

12 aug 2021, 12:16 0 x

Full Fis, dus groot scherm, kan wel verbruik weergeven. Klein FIS niet.
Verbruik van een AUA en BBY hangt vooral van de rechtervoet af. Bij normaal gebruik is + 1:16 makkelijk haalbaar. Korte stukjes minder natuurlijk. Zie de diverse topics op het forum.

Bij een AMF 55kw maakt het nagenoeg niet uit. Rijdt uitermate zuinig, denk dan aan + 1:20-22.
Bij de ATL gaat het verbruik wel iets omhoog bij een stevige rijstijl.

Zoals eerder vermeld, als je niet de stad in hoeft dan is dat de ideale keuze om een AMF te overwegen. Rijdt goed en zuinig en ik de huidige brandstofprijzen een laag omslagpunt.

Grtz
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
NG064LL
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 aug 2021, 13:00
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: Weet ik niet

12 aug 2021, 14:50 0 x

ded
dank

maar om niet op mijn a2 te veel in te gaan in dit odb topic wil ik alleen zeggen dat het verschil in wegen belasting met een benzine prijs van ~1euro 80? betekend dat ik jaren mijn benzine kosten eruit heb alleen in het verschil in wegenbelasting.
daar komt bij dat ik zelfde op de snelweg zit maar meer stad en 80kmph wegen binnendoor.

zou je nog vragen hebben is een pm of in mijn a2 voorstel topic een goede plek thx! :)
( ps mij maakt het niet zoveel uit maar omdat andere zich er aan ergeren. ik snap dit wel maar zolang het bij een paar berichten blijft zie ik het probleem niet zo )

dus ik moet ook nog eens zoeken naar een versie met een ander soort display :| is de pro en s line standaard hiervan voorzien of is dat zoals bij vele in eu gemaakte autos en vooral de duistze dat als je de optie niet hebt aangevinkt er zelfs geen stuur in zit. ( pun intended )
topic word zonder overleg en zonder reden ( als je het niet wilt lezen dan open je het topic toch niet )
gesloten
viewtopic.php?f=4&t=9679&start=140
blijkbaar mag je alleen schrijven wat de heren graag willen lezen
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 aug 2021, 08:36 0 x

FIS was optie, is later in te bouwen, kost ca €250.

Codering instrumentenpaneel aanpassen kan ook (laatste cijfer wijzigen in 5). Dan wordt temp en verbruik getoond ipv alleen de buitentemperatuur.
Dat is een instelling voor de 1.2TDI, dus hij geeft minder verbruik aan dan werkelijkheid, maar je hebt een bruikbare indicatie.
Gebruikersavatar
NG064LL
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 aug 2021, 13:00
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: Weet ik niet

13 aug 2021, 09:24 0 x

ik lees in dat topic dat er problemen zijn ontstaan en dat die 5 niet moet worden gebruikt
volgens mij bleek dat het niet verstandig is in een benzine de 5 te wijzigen.
topic word zonder overleg en zonder reden ( als je het niet wilt lezen dan open je het topic toch niet )
gesloten
viewtopic.php?f=4&t=9679&start=140
blijkbaar mag je alleen schrijven wat de heren graag willen lezen
Plaats reactie