Fix volumeknop Chorus 1 & Concert 1 radio's

Audio - Video - Navigatie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2018, 16:52 1 x

Beste forum leden,

Enkele weken geleden ben ik op eBay een oplossing tegen gekomen voor de dol gedraaide volumeknop van de Chorus 1 & Concert 1 radio modellen van Audi. Het werkt en het is heel goed zelf te doen.

https://www.programatory.com/index.php? ... raz-chorus

In de URL hierboven vind je de module die je over de bestaande chip heen plaatst en vervolgens soldeer je twee draadjes vast en het probleem is opgelost.

De module kost ongeveer €25,- incl. verzendkosten. Ik had geen soldeerbout dus die aangeschaft voor €15,-, mocht je met het zelfde probleem zitten en geen soldeerbout hebben, stuur even een PB en dan spreken we wat af.

In de URL hier onder vind je een begeleidend filmpje.

https://youtu.be/4vJfMtvXWFs

Suc6
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

09 aug 2018, 10:21 0 x

Deze voor mijn bekende zijn helaas op Ali Express uitverkocht!
Dat was voordeliger maar let op..

je moet de printplaat met voetje goed aandrukken voor contact...of soms schoonmaken.
De originele word na los solderen uitgeschakeld en deze komt er voor in de plaats.

Wel links solderen, rechts is uitgeschakelde.
Ook niet Zwart Wit wisselen, heb al 7x gedaan en helaas krakende en bedankt voor deze link.
Ik was door de voorraad heen en nu gelijk maar 3 besteld...
Vele hebben dezelfde probleem en ook zelfde chip nodig.

Op marktplaats zijn er enkele handelaren die dit vanaf €100,- aanbieden..... en vaak duurder omdat er meer aan zou mankeren!
Naast opsturen en retour kosten is dat dus niet echt voordelig.
Alleen had ik niets opgestuurd maar vond de Ali Express verpakking in zijn Grijze bak.. en ben met deze weggegaan...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
koop9
Berichten: 1285
Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
Locatie: Zandvoort
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 aug 2018, 08:22 0 x

Je kunt ook de originele chip v.v. voor een nwe, kosten vallen mee alleen je moet wel elektronica kunnen solderen.
Ik vond deze in Litouwen en vreesde voor een baksteen in een doosje maar het kwam gewoon aan :sweat:
http://codecard.eu/electronics/motorola ... d_314.html
Helaas staat er op dit moment wel ¨out of stock¨ bij…..

Werkte perfect in mijn A2
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 aug 2018, 09:57 0 x

Gezien mijn ogen.... kies ik voor de makkelijker maar 2 puntjes solderen van KOBUS 1978.

Als je weet hoeveel je moet solderen en vast drukken is voldoende.
Ik heb er gelijk 5 besteld en dat is gratis verzonden.... vrijdag besteld/betaald en dinsdag uit bed gebeld... kan niet eens uitslapen!

Nu al inmiddels 3 gebruikt dus nog 2 reserve.
Maar er komt ook een 2Din aan die kraakte en 1 persoon die nog niet reageerde op zijn PB dus uitverkocht?

Verder is als er elders iets zou sneuvelen deze weer makkelijk te demonteren en over te zetten.
Het voordeel van Koop9 link is wel dat ik de vertaal modus niet hoefde te gebruiken en ook Karol niet hoef te vragen....

( als je een A2 zoekt, ik dacht dat je elke Zaterdag er genoeg van kreeg dus succes in je Uppie!)
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 aug 2018, 15:50 0 x

Gooi het maar in m’n pet,
Geen idee waar je het over hebt😳
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 aug 2018, 18:02 0 x

De Volume knop wil wel eens kraken of andere storingen geven en dat zit niet in knop maar deze chip...
Dan kun je auto origineel houden want voor de rest prima radio's.

Daarom hier gemeld hoe je kunt repareren.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Alta Plana
Audi A2 clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 jun 2019, 21:00
Locatie: Zaltbommel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 aug 2019, 16:46 0 x

Oud topic, maar voor mij sinds gisteren relevant :)

@eekhoorntje, werkt dit inderdaad net zo goed als dat je vorig jaar hoopte?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

01 aug 2019, 20:18 1 x

Ja, alle bovenstaande hebben dit ook gedaan, weet alleen niet of ze nog te koop zijn en hoe de prijs nu is.

Bekend probleem en een nieuwe chip over de foute en dan die onder los solderen... dat is alles.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Alta Plana
Audi A2 clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 jun 2019, 21:00
Locatie: Zaltbommel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 aug 2019, 10:24 3 x

Tof, dank je. Ik heb 'm besteld; volgens de site is het een bestseller (wat ik me kan voorstellen, het is tenslotte een oplossing voor een bloedirritant probleem) en is het altijd op voorraad.

Ik ga alvast met m'n soldeerbout bij de brievenbus zitten :mrgreen:
Duckman
Audi A2 clublid
Berichten: 294
Lid geworden op: 25 jun 2021, 12:53
Locatie: Zutphen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 okt 2021, 13:08 1 x

Iemand enig idee of deze fix ook werkt voor een Chorus II radio?

Mijn radio heeft ook last van een irritante volumknop. Reageert niet goed op het ronddraaien en wil dit fixen. Maar vind eigenlijk alleen informatie m.b.t. probleem met de Chorus I radio en niet met type II.
Plaats reactie