RNS-e van Seat Exeo in een A2?

Audio - Video - Navigatie
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 nov 2020, 23:22 0 x

Inmiddels heb ik zelf RNS-E in de A2 en heb me er enigszins in verdiept.

Er zijn 3 versies RNS-E: onderdeelnunmer eindigend op 192 (Mk 1, zwarte draaiknoppen, CD/TV-knop), onderdeelnummer eindigend op 193 (Mk 2, zilverkleurige draaiknoppen, MEDIA-knop) en de 3R0 035 192 van de Exeo, die wordt gezien als Mk 1.5: het uiterlijk van de 192 maar inwendig een 193.
De Mk 1.5 en Mk 2 hebben een iets snellere processor en een beter beeldscherm dan Mk 1 en ze kunnen SD-kaartjes van 32 GB aan (ipv 4 GB).

De RNS-E moet (met VCDS) worden gecodeerd (CAN-dialect, aanwezige opties, Bose, Aux, etc). De RNS-E heeft geen instelling voor de A2. Hij moet worden ingesteld op de A6. Latere modellen Mk 2 missen de A6 instelling.

Omdat de A2 de snelheid niet over CAN doorgeeft, moet je het snelheidssignaal (V-signal, GALA) op de RNS-E aanbieden, maar hij werkt ook zonder. Als GALA niet op je radio-connector zit, trek je een draadje van het instrumentenpaneel (blauwe connector, pin 31) naar pin B3 van de RNS-E. Dan weet de RNS-E ook in tunnels of bij anderszins wegvallen van het GPS-signaal waar je bent.

De Mk 2 na versie B, dus onderdeelnummer vanaf 193 C, heeft geen ingang voor V-signal (B3) en RFSL (C2) - die signalen komen via de CAN-bus binnen. Daarbij komt dat je deze versies RNS-E niet op (de oude) A6 kunt instellen. Daarmee zijn ze ongeschikt voor inbouw in de A2, tenzij je een aparte CAN-vertaler installeert, die het A3 of A4 CAN-dialect vertaalt in het A2 CAN-dialect.. Of die er zijn voor de A2, weet ik niet.

Dus alle 192-modellen werken in de A2, ook die van de Exeo (en die zelfs beter, omdat ie eigenlijk een 193 is). Van de 193-modellen zijn alleen de versies zonder letter of met A of B achter de 193 geschikt voor de A2. Het inbouwen van RNS-E is, als je al een 2-DIN frame in je middenconsole hebt, vrij simpel.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

07 jan 2021, 09:20 0 x

En zit ie er al in? Ik hoor graag hoe je hiermee verder bent gekomen.

Grtz
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 jan 2021, 10:39 1 x

Hoe bedoel je, Duncan? Ik heb geen 3R0 van de Exeo, want die zijn nauwelijks te vinden en kosten dan € 500, maar gewoon een 8E0 (gekocht voor € 180) van de eerste generatie. Hij zit er nu 3 maanden in, ziet er als origineel uit en werkt perfect.

Voor het mechanisch passend maken heb ik een bandschuurmachientje aangeschaft, die ondersteboven op een tafel geklemd en alle overbodige plastic weggeschuurd, zonder het frontpaneel te demonteren. Ik had de navi wel ingepakt in plastic om te voorkomen dat schuurstof in de DVD-speler zou komen.

Ik heb nog een tweede RNS-E (8H0 035 192) aangeschaft voor "weinig" (€ 70, met wat verticale strepen over het scherm) om comfortabel thuis mee te kunnen experimenteren: bluetooth koppeling / telefoon en uit te vogelen hoe ik een videosignaal (achteruitrijdcamera) op het display krijg.

Ik ontdekte overigens gisteren, dat je met de regelaar voor de dashboardverlichting de helderheid van het display van de RNS-E kunt regelen, ook overdag met de lampen uit. Briljant!

RNS.jpg
RNS.jpg (175.46 KiB) 1603 keer bekeken
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

07 jan 2021, 13:27 0 x

@p@Peter_Maathuis , de vraag was gericjt aan de TS die een 3R0 navi wilde plaatsen. Maar mooi om te lezen dat het goed functioneert.

Het staat bij mij nog op de wishlist, maar tot op heden heb ik mezelf nog niet kunnen overtuigen de investering te doen. Kans is erg groot dst dst zo blijft🤣. Maar ik vind het wel nog steeds een interesaante upgrade. Ach er moet wat te wensen over blijven natuurlijk.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Plaats reactie