Concert radio houden, of niet?

Audio - Video - Navigatie
Gebruikersavatar
Alta Plana
Audi A2 clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 jun 2019, 21:00
Locatie: Zaltbommel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 sep 2019, 12:27 0 x

Mijn Concert radio heeft het volume probleem, waarvoor ik een chip heb gekocht. Ik heb die nog niet erin gesoldeerd. Geen tijd voor gehad, maar ik wou ook wachten totdat ik de bekerhouder en ventilatie rooster (beiden zijn kapot) kon vervangen. Om die te vervangen moet namelijk de radio er ook uit.

Inmiddels is de 'ventilatie unit' binnen, en ik heb gisteren met veel moeite de autoradio eruit gekregen. De kabel naar wat ik aanneem de CD wisselaar in de kofferbak is, was erg kort, waardoor de radio er niet volledig uitkomt om de kabels los te maken. Erg vervelend, en oorzaak van wat schaafwonden :D

Gisteren keek ik naar instructies om de 'volume chip' om te solderen, en in de comments zie ik dat de chip die ik heb gekocht voor problemen kan zorgen. Zo zou de input selectie kuren kunnen krijgen, en zou de CD wisselaar niet meer geselecteerd kunnen worden...

Op zich zou ik het gewoon kunnen proberen en maar zien wat het oplevert, maar ik heb eerlijk gezegd ook een beetje angst om alles weer te installeren om er vervolgens achter te komen dat de chip niet werkt...Het was echt ondoenlijk om de kabels los te krijgen en ben bang dat ik iets forceer / kapot maak als ik dat geintje nog een keer moet uithalen.

De Amerikanen hebben het zo mooi over 'opening a can of worms' als je begint aan iets dat je alleen maar meer problemen kan opleveren. Maar wat is de grotere 'can of worms'? Kijken of de nieuwe chip z';n werk goed doet, of gewoon maar meteen voor een modernere radio gaan, wat potentieel ook installatie problemen veroorzaakt? Ik ben niet zo handig met al die kabels :D Er zit naast een CD-wisselaar ook nog een netjes geïnstalleerde Parrot op.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 sep 2019, 15:56 2 x

Een lastig dilemma...

Ik zou, nu je de radio er toch uit hebt, een testopstelling maken: voeding + en - en voorspeakers aansluiten. Dan kun je zonder inbouw vaststellen of de chip het goed doet of niet.

En wat betreft de bekabeling: misschien kun je, met de airco-bediening en evt. het aflegvakje daaronder, uitgebouwd nog een paar cm bekabeling beschikbaar maken. Inbouwen van een autoradio met te korte bekabeling is in mijn ogen geen vakwerk maar geklungel.

Een originele radio heeft mijn voorkeur, maar dat is heel persoonlijk. Mijn auto moet er zoveel mogelijk origineel uitzien.
Gebruikersavatar
Alta Plana
Audi A2 clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 jun 2019, 21:00
Locatie: Zaltbommel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 sep 2019, 17:05 0 x

Goed punt. Ik kan dan waarschijnlijk alleen de cd wisselaar niet checken. Ik denk dat die kabel zo kort is, omdat de wisselaar (achteraf?) is ingebouwd bij de accu i.p.v. boven de wielkast.

Ik houd het inderdaad ook liever origineel dus ik ga gewoon maar verder met deze onderneming...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 sep 2019, 20:24 0 x

De CD-wisselaar hoort boven de rechter wielkast achter de bekleding te zitten, dus die is kennelijk achteraf en zeker op de verkeerde (nogal lastig met CD's omwisselen) plaats ingebouwd.

Het probleem met de volumeknop heeft geen relatie met de CD-wisselaar, dus dat je die niet in een testopstelling kunt onderzoeken, lijkt me overkomelijk.
Gebruikersavatar
Alta Plana
Audi A2 clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 jun 2019, 21:00
Locatie: Zaltbommel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 okt 2019, 16:55 0 x

Nou, hij zit er weer in hoor :) De CD wisselaar heb ik niet meer aangesloten gekregen, die kabel was echt onmogelijk kort. Ik vraag me serieus af hoe ze dat in hemelsnaam de eerste keer voor elkaar hebben gekregen. Ik heb wel 'ns gehoord dat kabouters zulke dingen kunnen doen, maar ik heb dat nooit als serieuze mogelijkheid gezien. Nu lijkt het me de enige waarschijnlijke.

De Poolse chip heeft vooralsnog het volumeprobleem opgelost, maar hij heeft ook een compleet nieuwe set problemen veroorzaakt... :unamused: Zo gaat de radio na het uit- en weer inschakelen van het contact wel weer aan, maar geeft hij geen enkel geluid totdat ik de radio zelf weer uit- en inschakel :mrgreen: En als je per ongeluk op één van de EQ knoppen drukt, blijft een draai aan de volume knop de instellingen aanpassen, zonder dit op het scherm weer te geven. Totdat je dus de radio weer uit- en inschakelt. :@

Voorlopig vind ik het wel best, voor die 50 kilometer per dag is alleen radio gewoon prima en zijn de eigenaardigheden leefbaarder dan dat gedoe met het volume. Maar het zeer valide argument 'originele houden' is nu eigenlijk ook niet meer aan de orde, dus ik ga me nog 'ns bezinnen op een alternatief.
Gebruikersavatar
FrankDercks
Audi A2 clublid
Berichten: 210
Lid geworden op: 25 jul 2017, 21:56
Locatie: Westervoort
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 okt 2019, 18:45 0 x

Ik twijfelde ook of ik niet moest blijven bij de "originele audio/radio". Uiteindelijk heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en heb bij een bedrijf in Ede-De Klomp een Alpine CDE 205 DAB (het topmodel van Alpine) gekocht en laten monteren (de kleur van de display is in te stellen, dus als het donker is zie je eigenlijk geen verschil). Grandioos geluid! En dan druk ik me nog zachtjes uit...
Het is een van de duurste toestellen die te koop is (ca euro 250,-) maar "dan heb je ook wat".
Verder heb ik in de voorportieren 2 nieuwe Focal speakers laten monteren (type is me even ontschoten, kosten ca euro 160,-). Ik ben erg blij met de nieuwe "concertzaal"...😉
Mocht je het geheel een keer willen zien en horen, dan laat maar weten (omgeving Arnhem).
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 okt 2019, 22:10 0 x

De speaker upgrade is zeker een stap voorwaarts, Focal heeft goede naam. Ik ben ontzettend benieuwd naar het resultaat, binnenkort maar eens luisteren.

Heb je alleen de woofers of ook tweeters vervangen? Typenummer van de Focal is waardevol zijn voor andere geïnteresseerden. :thumbmin:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
FrankDercks
Audi A2 clublid
Berichten: 210
Lid geworden op: 25 jul 2017, 21:56
Locatie: Westervoort
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 okt 2019, 00:29 0 x

Nog even opgezocht: Het betreffen Focal 165AS polyglass speakers (meer staat er niet op de factuur). Woofers en tweeters zijn dacht ik origineel gebleven, maar dat weet ik niet meer zeker.
Mede door de geluidsisolatie in de portieren levert dat een mooi geluid op. De Alpine audio installatie heeft erg veel instelmogelijkheden voor het geluid. Samen met de goede speakers een prima combinatie.
Gebruikersavatar
Alta Plana
Audi A2 clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 jun 2019, 21:00
Locatie: Zaltbommel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 aug 2020, 14:06 0 x

Bah... Het leek een gebed zonder eind, maar er is nu toch echt een eind aangekomen....

Vorige week nog 'ns gekeken of ik - na het demonteren van de AC unit en met de hulp van m'n vrouw en haar kleinere handen - de stekker voor de CD wisselaar toch nog gemonteerd kreeg.
Helaas een vruchteloze onderneming, en ook nog 'ns de doodsteek voor de al-niet-zo-goed-meer-werkende radio met Poolse chip...

De radio gaat nu niet meer aan. Ik heb de zekering in het dashboard gecontroleerd en voor de zekerheid vervangen, maar helaas. Het gemis van een radio blijkt vervelend: m'n vrouw had nachtdienst en dan is 'ie voor het ritje huiswaarts van aanzienlijk belang.

Ik geef haar geen ongelijk, dus de zoektocht naar een vervanger is weer begonnen. Alleen nu dus met toegevoegde onzekerheid: wat als een andere radio het ook niet meer doet? Kan er een stekker los zijn? Vast. Kan ik dat zelf oplossen of zelfs maar opsporen? Vast niet.

Dus wat zouden jullie aanraden? De Chorusjes liggen niet voor het oprapen, zo blijkt. Ik kijk zelfs naar de Blaupunkt Bremen SQR 46, omdat die me ondanks de fixe prijs (1/4e van de aanschafprijs van onze A2) erg praktisch lijkt en optisch ook nog wel passend bij de A2. Maar ik zou het nog steeds veel prettiger vinden als ik gewoon weer een volledig origineel en werkende Chorus-met-cassette-deck kan laten aansluiten, en dan liefst ook weer gebruik kunnen maken van de CD wisselaar en Parrot...

Ik lees nu dat ik het in de openingspost al over 'opening a can of worms' had...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 aug 2020, 15:34 2 x

Ik heb hier nog wel een goede Chorus 2 liggen (alleen de cassette-uitwerpknop is wat minder - spelend te zien / horen. Laat maar weten als dit iets voor je is.
IMAG1830.jpg
IMAG1830.jpg (1.82 MiB) 3698 keer bekeken
Plaats reactie