audio install, versterker met composet.

Audio - Video - Navigatie
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 sep 2020, 12:09 1 x

Aangezien ik de headunit vervangen heb voor een jvc en het geluid uit de originele blaupunkt speakertjes mij toch wel tegenvalt is het tijd om te upgraden.

Zag een leuke aanbieding voorbij komen van een jbl versterker en kon voor een leuk prijsje 2 dsk 165.3 composets van hertz op de kop tikken.

Idee is om de versterker in het voetencompartiment te bouwen, de vraag is alleen hoe krijg ik hier het beste voeding naar toe?

Voor de deuren zal ik met mdf en de frees aan de slag gaan om custom speaker mounts te fabriceren.

Zal gaandeweg dit project nog wat foto's posten.
Bijlagen
20200901_135234.jpg
20200901_135234.jpg (2.54 MiB) 2763 keer bekeken
IMG-20200823-WA0002.jpeg
IMG-20200823-WA0002.jpeg (555.6 KiB) 2763 keer bekeken
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

03 sep 2020, 18:05 2 x

Ah weer een leuk audio project👍!

Ik ken de versterker en afmetingen niet. Maar ik adviseer de voeding zo kort mogelijk te maken/ houden. Maw beste is de kofferbak. Wil je hem toch in het geheim vak dan is het massapunt rechts onder A-stijl meest geschikt en voeding 12V dan bij voorkeur door middentunnel naar geheimvak vanaf de accu.
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 sep 2020, 20:19 0 x

DED@2 schreef:
03 sep 2020, 18:05
Ah weer een leuk audio project👍!

Ik ken de versterker en afmetingen niet. Maar ik adviseer de voeding zo kort mogelijk te maken/ houden. Maw beste is de kofferbak. Wil je hem toch in het geheim vak dan is het massapunt rechts onder A-stijl meest geschikt en voeding 12V dan bij voorkeur door middentunnel naar geheimvak vanaf de accu.

Ik zal sowieso 25mm kabel trekken voor de voeding maar vroeg me af of de kabel die nu daarvandaan loopt niet ergens onder de bestuuderskant loopt anders zou ik daar eventueel een distributie blok kunnen plaatsen.

Weet ook niet hoeveel ruimte er is in de bestaande goot anders zal ik zowel massa als positief doorvoeren.

Tevens past de versterker wel 3x in het compartiment en wil ik deze daar ook graag plaatsen met als voordeel dat de signaal kabels relatief kort zijn en de luidsprekerkabels richting deuren knapper zijn te verwerken.


Idee is om er niks van te zien achteraf enkel een connector waar de subwoofer aan verbonden word in het deksel van de accu ruimte, of een kleine thule bvb.

Maar goed na het weekend hoop ik dat het weer iets opknapt dan kan ik de bekleding interieur en deurpanelen gaan verwijderen, en eventuele zaken die ik tegenkom meteen aanpakken.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

03 sep 2020, 20:37 0 x

Ik zou niet de huidige kabels gebruiken voor de voeding die nu op de blaupunkt versterker gebruikt worden. Als de JBL versterker een beetje pit heeft dan zijn ze onder bemeten voor de stroom pieken . Maar dat is een keuze. Redenatie luidspreker en signaal kan ik volgen. Ik heb het moeilijke pad gevolgd😝.

Op het forum is al eens een rooie aangemaakt over het dempen van de deuren.

Verder is het een kwestie van keuzes. 👍
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 sep 2020, 20:45 0 x

DED@2 schreef:
03 sep 2020, 20:37
Ik zou niet de huidige kabels gebruiken voor de voeding die nu op de blaupunkt versterker gebruikt worden. Als de JBL versterker een beetje pit heeft dan zijn ze onder bemeten voor de stroom pieken . Maar dat is een keuze. Redenatie luidspreker en signaal kan ik volgen. Ik heb het moeilijke pad gevolgd😝.

Op het forum is al eens een rooie aangemaakt over het dempen van de deuren.

Verder is het een kwestie van keuzes. 👍
Nee bedoelde niet dat zielige dropvetertje maar de kabel die vanaf de accu naar de dynamo loopt zeg maar.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

03 sep 2020, 21:44 1 x

Sorry dan had ik je verkeerd begrepen. Mja als je de achterbank of de linker achterbank eruit haalt en de rechtervoorstoel dan kan je de vloerbekleding wegdrukken. Je ziet dan hoe jij het beste de kabels kan verleggen. Naar mijn mening de mooiste oplossing.
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

03 sep 2020, 22:15 1 x

Hoi @Patrickbby,
leuke plannen heb je, ik begrijp je enthousiasme. Ik heb een vergelijkbare inbouw gedaan. Weliswaar betreft dit een versterker voor sub, maar ook ik heb het geheimvak gekozen voor inbouw locatie.
Kabels zijn, met een beetje beleid en nog minder geweld, prima weg te werken. De kabels heb ik weggewerkt achter/onder de plastic dorpel-panelen bij de deuren rechts. Daar is een soort van kabelgoot waar je wel wat mm* kwijt kan. Gebruik hierbij natuurlijk afgeschermde signaal kabels en hou de voedingskabel gescheiden.

Een aparte voedingskabel voor je versterker met zijn eigen glas zekering dichtbij de accu en de aarding zoals @DED@2 al aangaf in de A-stijl.
[start tip] Plaats aub deze inline zekering!!![end tip]

De signaalkabels vanaf de head unit zal je echt door je dashboard heen moeten ‘etteren’ en ook geleiden naar het geheimvak. Als jou dit lukt zonder je handen open te halen, willen we daar foto’s van zien. Ondanks dat ik massieve 220V kabel heb gebruikt voor het door voeren van alle kabels, zijn mijn handen niet ongeschonden uit de strijd gekomen.

Daar waar de kabels langs scherp alu loopt heb ik het alu aangepast naar eigen wens ( :warn: :flushed: :warn: ), zodat de isolatie om de kabels blijft zitten. Her en der heb ik zelfs extra isolatie gewikkeld, onder het mom van baat het niet ....

Ook in de tapijten heb ik op strategische plekken de voedingkabel ruimte gegund, waardoor je nergens de kabels ziet lopen. Ik heb alle kabels zo kort mogelijk gehouden en alle voeding/aarde kabels precies op lengte gemaakt en de verbindingen en contact punten waar mogelijk uitbundig gesoldeerd.

Lekker klus, maar nogmaals met een beetje beleid prima uit te voeren. Je zult wat tijd kwijt zijn met het demonteren van zaken en neem hier de tijd voor. Zelfs ik heb extra kabels door de deurdoorvoeringen gekregen, dus het zou moeten kunnen. Mocht je tegen problemen aanlopen, spui ze op het forum en binnen een of twee dagen weet je hoe dingen zitten.

[#start tip] Mocht je iets elektrisch gaan modden, gebruik altijd een multimeter. Eerst meten, dan zeker weten en dan pas doen [#end tip]
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

06 sep 2020, 10:53 1 x

Misschien heb je hier aanvullende inspiratie aan. Als je de boel nog niet hebt los gehad, dan geeft het ook een indruk wat je zoal aan kunt treffen door de foto’s .
Het is redelijk in lijn met jij van plan bent.
Succes 😉

https://www.a2oc.net/community/index.ph ... ier.44128/
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 sep 2020, 12:04 0 x

Zo bekleding kofferbak verwijderd maar dat is 1 dichte bak :|

Straks verder naar de vloer compartimenten etc in de hoop de kabeldoorvoer daar weer tegen te komen al krijg ik er wel een hard hoofd in of ik hier een 20mm bij kan trekken.
Bijlagen
IMG-20200914-WA0009.jpeg
IMG-20200914-WA0009.jpeg (2.58 MiB) 2446 keer bekeken
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

14 sep 2020, 12:08 0 x

Dat was mijn voornaamste reden destijds om de versterkers in de kofferbak te monteren 👍
Plaats reactie