blower
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Met lampjes bedoel je de liggende staafjes op het LCD-display?
Heb je de zekering gecontroleerd? Heb je de foutcodes uitgelezen of laten uitlezen?
Heb je de zekering gecontroleerd? Heb je de foutcodes uitgelezen of laten uitlezen?
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
- Audi_gekkie
- chipsoer
- Audi A2 clublid
Is dit een mededeling ? Of wat moet ik hiermee ?sandokan schreef:
blower doet raar bij plus gaan lampjes aan en lopen dan ook weer terug tot er geen lampje meer brand en blower doet dan niks
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Is dit een mededeling ? Of wat moet ik hiermee ?</div><a rel="nofollow" target="_blank">chipsoer</a> schreef:
<blockquote class="Quote">
<div><a rel="nofollow" target="_blank">sandokan</a> schreef:
blower doet raar bij plus gaan lampjes aan en lopen dan ook weer terug tot er geen lampje meer brand en blower doet dan niks
</blockquote>Re:
Ik begrijp hieruit dat hij een probleem heeft met zijn ventilator en dus vraagt waardoor dit veroorzaakt wordt.
Soms heb ik dit probleem ook al jaren en vaak is dit vaak bij koude start dit is heel lastig bij beslagen ramen etc .
Soms is deze "op te lossen" door contact aan en uit en soms werkt hij weer,maar soms ook niet.
En ook wanneer ik wat langer wacht of bij rijden indien mogelijk er zicht is door het raam plots ventilator weer begint te werken.
Maar ook ik zou willen weten hoe dit verschijnsel /storing verholpen kan worden en vermoed dat dit een haperende as lagertje van de ventilator is.
Als weerstand stuk is gaat hij toch maar in maximale stand blazen of vergis ik mij bij ons ventilatie systeem de clima tronic ?
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Peter_Maathuis
- Moderator
Ja Rolf, jij bent snel van begrip
, maar ik ben met @chipsoer eens dat de topicstarter best iets duidelijker kan zijn in zijn vraag(?)stelling. En als wij aanvullende vragen stellen om de situatie helder te krijgen, zou een vlotte reactie ook wel handig zijn.
Uit de vraag wordt mij niet duidelijk of
a) de blower blaast in overeenstemming met de "lampjes" die aan zijn en stopt als alle "lampjes" uit zijn: "blower doet <b>dan</b> niks"
b) helemaal niets doet
c) soms niets doet, soms normaal werkt bijv. na opnieuw starten (zoals bij jou); dat wordt gesuggereerd door "blower doet raar"
Alleen in geval b) heeft zekering controleren zin. In geval a) is de kachelweerstand in orde.

Uit de vraag wordt mij niet duidelijk of
a) de blower blaast in overeenstemming met de "lampjes" die aan zijn en stopt als alle "lampjes" uit zijn: "blower doet <b>dan</b> niks"
b) helemaal niets doet
c) soms niets doet, soms normaal werkt bijv. na opnieuw starten (zoals bij jou); dat wordt gesuggereerd door "blower doet raar"
Alleen in geval b) heeft zekering controleren zin. In geval a) is de kachelweerstand in orde.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
Fris dit draadje weer even op want ondanks de misschien net niet helemaal heldere probleembeschrijving
heb ik hetzelfde akkefietje dat in navolgende C/P akkuraat beschreven wordt.
Van onze Duitse zustersite:
" Sympthome eines defekten oder festgefahrenen Lüfters können sein:
- Lüfter läuft nicht mehr
- bei eingeschaltetem Klimabedienteil ist die Lüfterdrehzahl meistens auf 0, das heißt es sind keine Balken im Display zu erkennen
Prüfen:
-> Drehzahl des Lüfters manuell hoch regeln(zu erkennen an den Balken im Display im Klimabedienteil)
-> Lüfter läuft auch dann nicht an
-> Balken auf dem Display bleiben einige Sekunden stehen und verschwinden dann wieder komplett
Erklärung:
Das Klimabedienteil signalisiert dem Lüfterregler, dass die Drehzahl des Lüfters angehoben werden soll. Der Regler signalisiert dem Klimabedienteil, dass der Lüfter nicht anläuft, dadurch fallen die Balken im Display wieder auf 0. Wichtig ist hier, dass dies nicht sofort geschieht, sondern etwas verzögert, da der Lüfter seine Zeit braucht um anzulaufen.
Ik ga n nieuwe ventilator kopen!

Van onze Duitse zustersite:
" Sympthome eines defekten oder festgefahrenen Lüfters können sein:
- Lüfter läuft nicht mehr
- bei eingeschaltetem Klimabedienteil ist die Lüfterdrehzahl meistens auf 0, das heißt es sind keine Balken im Display zu erkennen
Prüfen:
-> Drehzahl des Lüfters manuell hoch regeln(zu erkennen an den Balken im Display im Klimabedienteil)
-> Lüfter läuft auch dann nicht an
-> Balken auf dem Display bleiben einige Sekunden stehen und verschwinden dann wieder komplett
Erklärung:
Das Klimabedienteil signalisiert dem Lüfterregler, dass die Drehzahl des Lüfters angehoben werden soll. Der Regler signalisiert dem Klimabedienteil, dass der Lüfter nicht anläuft, dadurch fallen die Balken im Display wieder auf 0. Wichtig ist hier, dass dies nicht sofort geschieht, sondern etwas verzögert, da der Lüfter seine Zeit braucht um anzulaufen.
Ik ga n nieuwe ventilator kopen!
- bart.de-waard
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Goed idee.
Ook mijn ventilator begint pas bij een bepaald aantal streepjes te draaien.
Wel veel info op de diverse fora, maar vervangen lijkt me nog steeds lastig.
Ook mijn ventilator begint pas bij een bepaald aantal streepjes te draaien.
Wel veel info op de diverse fora, maar vervangen lijkt me nog steeds lastig.