Kachel ventilator

Discussie over het interieur van de A2
Audi_gekkie

17 jan 2013, 23:30 0 x

[quote="mjuffer"]Toch denk ik niet dat het de lagertjes zijn. Ben ook beter met mensen die in de war zijn dus mijn oordeel op technisch gebied telt maar half...
Als ik de ventilator demonteer dan voelt alles nog solide dus ook de lagers. Met de compressor in de schuur heb ik de ventilator behoorlijk laten draaien en dan hoor, merk of voel ik niets verontrustends. Maar goed, 't kan.
Om de ventilator te demonteren moet de zijstrip op de vloer bij de passagier instap eruit, het volledige handschoenkastje wat met 5 schroeven vastzit. (ook 1 schroef achter de muntenhouder) en daarna zie je de behuizing van de ventilator. 6 goudkleurige schroeven. (maat 5,5 of torcx 15) De twee bovenste schroeven zijn bijna niet te zien. helemaal moeilijk als je min 4,5 met een leesgedeelte inje bril hebt en je hangt op de kop ! Hell of a job maar wel leuk om te doen.
Ik zie het nog een poosje aan en als het zo blijft haal ik hem er weer uit.[/quote]

[quote="mister"]Ik heb vandaag nog duidelijk opgelet. En het gebeurt als hij lage toeren maakt... tot 3 strepen. Daarna blijft het weg. Hij blaast wel gewoon warme lucht. Zolang het werkt vind ik het goed. Alleen blijft wel een irritante geluid...

Als het iets beter weer wordt zal ik me eens wagen om het ventilator eruit te krijgen. Want ik heb geen garage waar ik kan werken.

Weet iemand wat dit kost? En heeft iemand een uitleg hoe ik erbij kan komen? Graag het liefst met foto's...[/quote]

Uitleg had mjuffer gegeven ;)
Pyro_loe
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

18 jan 2013, 14:17 0 x

Vorige week hield mijn kachelventilator er mee op.
Deze heb ik door een garage laten vervangen, de motor kostte € 161,- excl btw. (+ 1uur arbeid.

Om de motor te vervangen moet het handschoenenkastje worden uitgebouwd.
Goed zoeken naar de schroefjes. (5 stuks dacht ik)
1 schroefje zit achter het muntenhoudertje wat links in het db-kastje zit, 1 schroefje achter de stijlbekleding rechts, 3 binnenin.

Zie ook blz 7 van deze handleiding:
http://www.leibbrands.de/Navi_Einbauanleitung.pdf

Groet,
Louis
mister

18 jan 2013, 21:02 0 x

Dank je wel Pyro-loe! Ik wacht het nog even af. Hij doet het nog, alleen irritant.

Waar heb je de A2 laten maken? Bij een universele garage of dealer?
Pyro_loe
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

19 jan 2013, 11:08 0 x

Bij een universele garage waar een ex-audi monteur werkt.
Pelemario

15 feb 2013, 23:15 0 x

Ik zelf heb geen problemen met lagertjes maar wel een probleem met het toerental van de aanjager.
Zodra de climat control aan staat gebeurt het wel eens dat het toerental van de aanjager plotsklaps toeneemt en weer afneemt. Dit gebeurt soms enkele keren achter elkaar, net alsof de automatische regeling op en neer pendelt totdat deze uiteindelijk de juiste snelheid gevonden lijkt te hebben. Handmatig lijkt de aanjager gewoon te reageren zonder abrupt van laag naar hoog te springen. Iemand bekend met dit verschijnsel......
YellowFellow

18 feb 2013, 00:14 0 x

Eén van onze A2's had sinds enkele weken ook steeds vaker last van een niet startende kachel ventilator. Ik had de motor al eens uitgebouwd en inderdaad, lagers vast. Op de sloop heb ik een andere gevonden die wel goed liep en gister heb ik ze gewisseld.

Ik lees veel verhalen over moeilijke schroefjes. De bovenste twee schroefjes van het ventilatorhuis zijn inderdaad een beetje lastig om te zien, maar het viel mij op dat voor de meest rechter schroef een ronde uitsparing is gemaakt dwars door de aluminium kokerbalk van het dashboard. Daar kan je dan een rateltje met een verlengstuk en een torx-bitje doorheen steken en zo is die schroef met gemak los te krijgen. Heb er helaas geen foto van gemaakt, maar als je het gaatje hebt gevonden is het wisselen van de ventilator echt geen moeilijke klus om te doen.

De oude ventilator motor heb ik uit het huis gehaald en een nacht in een bak met motorolie laten weken. Die loopt nu weer een stuk soepeler moet ik zeggen. Ik bewaar hem wel tot er weer een vast loopt.
audiJan

22 feb 2013, 21:44 0 x

Piepen van de kachel motor komt van de lagers .

Ik heb dit probleem ook gehad , van de week de kachelmotor toch maar eens gedemonteerd.
lagers eerst met olie ingespoten blijkt niet te werken , olie is te dik komt er niet tussen.
Daarna wd40 dit kruipt er wel tussen en probleem opgelost geluid is weg.
Om de motor uit het huis te krijgen is niet echt gemakkelijk dat is nogal een gepruts om dat de stekker er enorm moeilijk los te krijgen is, dit moet wel om bij de achterste lager te komen.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 mei 2013, 17:56 0 x

Vanmiddag ook maar eens begonnen, had al een tijdje een verse ventilator op de plank liggen maar het kwam er maar niet van om hem in te bouwen.
Het zijn inderdaad die 2 bovenste die lasting zijn om eruit te krijgen, voor de rest valt het reuze mee, met wat goed passen gereedschap prima te doen.
Het beroemde "gaatje" is inderdaad een handig gat om een stuk gereedschap door te voeren, ratel erop klikken en los en vastdraaien gaat prima.
Nieuwe fan draait weer prima!
A2robin

20 mei 2013, 22:43 0 x

Hoe soepel moet zo'n nieuwe fan draaien Rolf?
Enige weerstand heeft hij wel ivm de koolborstels neem ik aan?

Wat koste een verse?
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 mei 2013, 23:09 0 x

Echt supersoepel loopt ook een nieuwe niet.
Heeft echt wel wat weerstand op 1 of andere manier.

Heb geen idee wat ze in NL kosten, wij hebben hier geen euro.
Plaats reactie