leuning bank klapt niet meer om
- mj.jans
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:45
- Locatie: Cuijk
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Hallo,
Inderdaad even bij onze Oosterburen op het forum gekeken.
Ik had eerst de zijbekleding opgeklapt, dan zie je het mechanisme (met veel pijn en moeite).
Daar kon ik zien dat het zwarte palletje inderdaad was afgebroken, maar het mechanisme stond niet in een stand dat dit het openen zou blokkeren.
Stond spanning op de rugleuning (dus met de ijzeren vierkante vergrendel pin) en de slotplaat aan de zijkant van de auto.
Ton vanaf de achterdeur heel hard aan het de hoofdsteun getrokken (richting slotplaat) en toen aan de ontgrendeling getrokken.
En toen ging hij open!!!!!!
Meteen voor de zekerheid het gehele vergrendel mechaniek (van het afgebroken palletje) maar verwijderd en de rest flink met WD40 ingespoten.
u werkt het weer allemaal goed!!
bedankt voor het meedenken.
Inderdaad even bij onze Oosterburen op het forum gekeken.
Ik had eerst de zijbekleding opgeklapt, dan zie je het mechanisme (met veel pijn en moeite).
Daar kon ik zien dat het zwarte palletje inderdaad was afgebroken, maar het mechanisme stond niet in een stand dat dit het openen zou blokkeren.
Stond spanning op de rugleuning (dus met de ijzeren vierkante vergrendel pin) en de slotplaat aan de zijkant van de auto.
Ton vanaf de achterdeur heel hard aan het de hoofdsteun getrokken (richting slotplaat) en toen aan de ontgrendeling getrokken.
En toen ging hij open!!!!!!
Meteen voor de zekerheid het gehele vergrendel mechaniek (van het afgebroken palletje) maar verwijderd en de rest flink met WD40 ingespoten.
u werkt het weer allemaal goed!!
bedankt voor het meedenken.
Audi A2 1.2 TDI 3L 2004 186.000 km (01-2018)
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6368
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik geloof dat je als A2 rijder altijd wel een keer tegen dit probleem aan zal lopen. Zo ook wij met de onze ...
Ik wilde vanavond de leuningen naar de tweede stand (dus naar voren) zetten en van de linker (vanuit de kofferbak bezien) krijg ik de ontgrendelknop niet omhoog. Het zwarte palletje is er nog wel en kan ik naar achteren klappen. Dit levert echter niets op. Het mechanisme lijkt ook in zijn geheel naar beneden gezakt, maar krijg er geen beweging in. Ook de stoel lijkt goed gemonteerd, hij zit recht, leuningen goed uitgelijnd en geen speling op de zitting tov de bodem.
Gaat hier nu dezelfde truuk op door de rechter stoel weg te nemen, heel hard tegen de zijkant van de rugleuning te duwen en dan proberen de ontgrendeling los te krijgen? Dat is namelijk de oplossing genoemd op het Engelse forum. Heb al iets geprobeerd maar zit bar weinig beweging in. Morgen nog maar eens een tweede poging wagen.
Ik wilde vanavond de leuningen naar de tweede stand (dus naar voren) zetten en van de linker (vanuit de kofferbak bezien) krijg ik de ontgrendelknop niet omhoog. Het zwarte palletje is er nog wel en kan ik naar achteren klappen. Dit levert echter niets op. Het mechanisme lijkt ook in zijn geheel naar beneden gezakt, maar krijg er geen beweging in. Ook de stoel lijkt goed gemonteerd, hij zit recht, leuningen goed uitgelijnd en geen speling op de zitting tov de bodem.
Gaat hier nu dezelfde truuk op door de rechter stoel weg te nemen, heel hard tegen de zijkant van de rugleuning te duwen en dan proberen de ontgrendeling los te krijgen? Dat is namelijk de oplossing genoemd op het Engelse forum. Heb al iets geprobeerd maar zit bar weinig beweging in. Morgen nog maar eens een tweede poging wagen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6368
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het is gelukt! De leuning is losgekomen met de beschreven methodiek.
Ik heb de kopsteun via portier en achterklep vastgepakt en naar de deurstijl getrokken. Een ander heeft daarmee de knop omhoog kunnen trekken. Dat ging zonder al teveel moeite. Eenmaal los blijkt dat het mechanisme in de leuning prima werkt.
Nu we er nog eens goed naar kijken blijkt dat de slotplaat te laag zit. Hierdoor kan het mechanisme niet goed vrij bewegen en knelt het teveel. Ik moet nu het kapje nog loshalen om de slotplaat te kunnen stellen, dat wordt een klusje voor dit weekend. Hopelijk zijn we dan definitief verlost van dit probleem.
Voor degenen die denken dat ik de stoel niet goed gemonteerd heb kan ik alvast melden dat we die in zijn geheel losgehad hebben, gecontroleerd en goed in de sluitingen hebben teruggezet. Daar kan het niet aan liggen. Hoe het dan mogelijk is dat de slotplaat te laag zit .... De slotplaat van de andere leuning valt wel precies in het midden.

Ik heb de kopsteun via portier en achterklep vastgepakt en naar de deurstijl getrokken. Een ander heeft daarmee de knop omhoog kunnen trekken. Dat ging zonder al teveel moeite. Eenmaal los blijkt dat het mechanisme in de leuning prima werkt.
Nu we er nog eens goed naar kijken blijkt dat de slotplaat te laag zit. Hierdoor kan het mechanisme niet goed vrij bewegen en knelt het teveel. Ik moet nu het kapje nog loshalen om de slotplaat te kunnen stellen, dat wordt een klusje voor dit weekend. Hopelijk zijn we dan definitief verlost van dit probleem.
Voor degenen die denken dat ik de stoel niet goed gemonteerd heb kan ik alvast melden dat we die in zijn geheel losgehad hebben, gecontroleerd en goed in de sluitingen hebben teruggezet. Daar kan het niet aan liggen. Hoe het dan mogelijk is dat de slotplaat te laag zit .... De slotplaat van de andere leuning valt wel precies in het midden.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6368
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Een update.
Ik ben er vandaag achter gekomen wat de oorzaak is. Onder de zittingen zitten links en rechts twee metalen pennen met kogels en veren. Wanneer de zitting omhoog wordt geklapt, dan schiet de veer over de kogels heen. Aan één kant bleek dat niet het geval waardoor de zitting niet in het chassis werd vergrendeld, deze scheef kwam te staan met blokkerende ontgrendeling van de leuning tot gevolg.
Vanavond heb ik de andere kant pen van de zitting beoordeeld en werking mechanisme vastgesteld. En daarbij is ook deze veer in verkeerde stand terecht gekomen. Domdomdom.
hock:
Weet iemand hoe dit te herstellen? Er is wel een bijkomend voordeel: de leuning staat nu weer recht en pen valt mooi in het slot. Maar de leuningen van de stoelen staan nu niet meer gelijk tov elkaar. Wat een gedoe.
Ik ben er vandaag achter gekomen wat de oorzaak is. Onder de zittingen zitten links en rechts twee metalen pennen met kogels en veren. Wanneer de zitting omhoog wordt geklapt, dan schiet de veer over de kogels heen. Aan één kant bleek dat niet het geval waardoor de zitting niet in het chassis werd vergrendeld, deze scheef kwam te staan met blokkerende ontgrendeling van de leuning tot gevolg.
Vanavond heb ik de andere kant pen van de zitting beoordeeld en werking mechanisme vastgesteld. En daarbij is ook deze veer in verkeerde stand terecht gekomen. Domdomdom.

Weet iemand hoe dit te herstellen? Er is wel een bijkomend voordeel: de leuning staat nu weer recht en pen valt mooi in het slot. Maar de leuningen van de stoelen staan nu niet meer gelijk tov elkaar. Wat een gedoe.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Weet je wel dat de leuning van de stoel 2 standen heeft?
Deze kun de met de greep bovenop de leuning verstellen.
Deze kun de met de greep bovenop de leuning verstellen.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6368
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Audi-gekkie"]Weet je wel dat de leuning van de stoel 2 standen heeft?
Deze kun de met de greep bovenop de leuning verstellen.[/quote]
Ja, maar de leuningen staan nu in hoogte ongelijk van elkaar omdat de zitting niet meer in de bodem valt.
Deze kun de met de greep bovenop de leuning verstellen.[/quote]
Ja, maar de leuningen staan nu in hoogte ongelijk van elkaar omdat de zitting niet meer in de bodem valt.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
[quote="HansJan"]Een update.
Ik ben er vandaag achter gekomen wat de oorzaak is. Onder de zittingen zitten links en rechts twee metalen pennen met kogels en veren. Wanneer de zitting omhoog wordt geklapt, dan schiet de veer over de kogels heen. Aan één kant bleek dat niet het geval waardoor de zitting niet in het chassis werd vergrendeld, deze scheef kwam te staan met blokkerende ontgrendeling van de leuning tot gevolg.
Vanavond heb ik de andere kant pen van de zitting beoordeeld en werking mechanisme vastgesteld. En daarbij is ook deze veer in verkeerde stand terecht gekomen. Domdomdom.
hock:
Weet iemand hoe dit te herstellen? Er is wel een bijkomend voordeel: de leuning staat nu weer recht en pen valt mooi in het slot. Maar de leuningen van de stoelen staan nu niet meer gelijk tov elkaar. Wat een gedoe.[/quote]
Haal de stoel uit de auto die het probleem niet heeft ,klap dan de leuning plat van de andere stoel en klap het geheel naar voren zodat deze tegen de voorstoel staat.
Gooi hem met een harde klap terug en het euvel is opgelost!! :mrgreen:
Ik ben er vandaag achter gekomen wat de oorzaak is. Onder de zittingen zitten links en rechts twee metalen pennen met kogels en veren. Wanneer de zitting omhoog wordt geklapt, dan schiet de veer over de kogels heen. Aan één kant bleek dat niet het geval waardoor de zitting niet in het chassis werd vergrendeld, deze scheef kwam te staan met blokkerende ontgrendeling van de leuning tot gevolg.
Vanavond heb ik de andere kant pen van de zitting beoordeeld en werking mechanisme vastgesteld. En daarbij is ook deze veer in verkeerde stand terecht gekomen. Domdomdom.

Weet iemand hoe dit te herstellen? Er is wel een bijkomend voordeel: de leuning staat nu weer recht en pen valt mooi in het slot. Maar de leuningen van de stoelen staan nu niet meer gelijk tov elkaar. Wat een gedoe.[/quote]
Haal de stoel uit de auto die het probleem niet heeft ,klap dan de leuning plat van de andere stoel en klap het geheel naar voren zodat deze tegen de voorstoel staat.
Gooi hem met een harde klap terug en het euvel is opgelost!! :mrgreen:
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6368
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="pocoloco"]Haal de stoel uit de auto die het probleem niet heeft ,klap dan de leuning plat van de andere stoel en klap het geheel naar voren zodat deze tegen de voorstoel staat.
Gooi hem met een harde klap terug en het euvel is opgelost!! :mrgreen:[/quote]
Weet je dat zeker? Ik heb dat al met wat gepast geweld geprobeerd, maar de zitting klapte terug. Ik krijg het idee dat de kogels door de flens in het chassis niet uit elkaar gedrukt kunnen worden. Maar misschien met iets meer grof geweld, wil het ook niet forceren ...
Gooi hem met een harde klap terug en het euvel is opgelost!! :mrgreen:[/quote]
Weet je dat zeker? Ik heb dat al met wat gepast geweld geprobeerd, maar de zitting klapte terug. Ik krijg het idee dat de kogels door de flens in het chassis niet uit elkaar gedrukt kunnen worden. Maar misschien met iets meer grof geweld, wil het ook niet forceren ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
[quote="HansJan"][quote="pocoloco"]Haal de stoel uit de auto die het probleem niet heeft ,klap dan de leuning plat van de andere stoel en klap het geheel naar voren zodat deze tegen de voorstoel staat.
Gooi hem met een harde klap terug en het euvel is opgelost!! :mrgreen:[/quote]
Weet je dat zeker? Ik heb dat al met wat gepast geweld geprobeerd, maar de zitting klapte terug. Ik krijg het idee dat de kogels door de flens in het chassis niet uit elkaar gedrukt kunnen worden. Maar misschien met iets meer grof geweld, wil het ook niet forceren ...[/quote]
grof geweld is echt de oplossing ,had het in begin ook !!!
nu gaan de banken soepel gelukkig maar wat dit gebeurt 2 x in de week .
Gooi hem met een harde klap terug en het euvel is opgelost!! :mrgreen:[/quote]
Weet je dat zeker? Ik heb dat al met wat gepast geweld geprobeerd, maar de zitting klapte terug. Ik krijg het idee dat de kogels door de flens in het chassis niet uit elkaar gedrukt kunnen worden. Maar misschien met iets meer grof geweld, wil het ook niet forceren ...[/quote]
grof geweld is echt de oplossing ,had het in begin ook !!!
nu gaan de banken soepel gelukkig maar wat dit gebeurt 2 x in de week .