How to word lastig, want ik ga het niet opnieuw doentoutdroit schreef: ↑27 okt 2021, 22:53Erg goed !mx-man schreef: ↑27 okt 2021, 18:21Ik heb afgelopen maand op de sloop een setje stoelen gekocht. De schuim kussen zijn tussen beide uitwisselbaar, bestuurder en bijrijderskant (alleen moet je uit het schuim gedeelte van de leuning de ruimte voor de airbag uitsnijden). Ik heb dus nu 2 schuimpakketen van bijrijdersstoelen. Na het wisselen van het schuimpakket voor 1 van de bijrijderskant heb ik de bekleding met kleine tyraps weer vast gemaakt aan het schuimpakket en weer ingebouwd.
Hierdoor zit de stoel vele malen beter, vaak word er toch alleen gereden in de auto en blijft de bijrijdersstoel toch een stuk langer van betere kwaliteit.
Ik had ook het geluk dat de stoelen van de sloop voorzien waren van lendesteun wat het geheel afmaakt. Maar alleen al het vervangen van het schuin is al een wereld van verschil! En met een beetje pielen goed te doen.![]()
![]()
Heb je ook foto's ?
Een how-to zou helemaal perfect zijn![]()
![]()

Stap 1 accu loskoppelen en zorgen dat alles spanningsloos is, ivm airbags...
Stap 2 stekkers onde de stoel loskoppelen
Stap 3 de 4 bouten waarmee de stoel in de auto zit losdraaien
Stap 4 stoel verwijderen uit de auto.
Stap 5 als je de stoel onderste boven legt kun je de flap van de rugleuning loshalen. Daarna zie je aan de onderkant dat je de bekleding los kan klikken. De achterkant van de rugbekleding kun je nu omhoog trekken, waardoor de 3 of 4 moeren van de airbag zichtbaar zijn. Deze losdraaien en airbag verwijderen.
Stap 5 alle metalen ringetjes met een nijptang losknippen en schuim verwijderen.
Stap 6 nieuw schuim momteren, bekleding op dezelfde plek als de metalen ringetjes met kneine typaps weer vast zetten. (Let op! Snij voor het terug plaatsen van het schui de vorm van de aibag eruit en vuil de andere kant op met een deelte van de oude leuning).
Stap 7 de zitting werkt op dezelde manier als de leuing. De bekleding losklikken uit het plastic ondersetel en de metalen ringen losknippen en het schuim wisselen en daarna de bekeleding met tyraps weer vast zetten op eht nieuwe schuim (bestuurders en bereiderskant zijn qua schuim identiek.)