Kachel ventilator

Discussie over het interieur van de A2
mjuffer

17 dec 2012, 13:02 0 x

Mijn kachel ventilator piept. Ik heb hem afgelopen zaterdag uitgebouwd. (wat een ongelooflijk gemartel om de twee bovenste schroeven uit te draaien zeg...) Schoongemaakt, getest voordat ik hem weer inbouwde en hij deed het prima. Eenmaal ingebouwd piept ie weer net zo hard. Vreemd is echter dat, als ik stil sta niets hoor. Bij optrekken en afremmen dan piept ie echt als een aangereden kanarie. Is dit een bekend probleem ?
bikemaster

17 dec 2012, 14:03 0 x

ik weet het niet als het een probleem is van audi, maar als ik het zo hoor zou ik een nieuwe gaan halen want de lagertjes zullen kapot zijn, dat komt wel vaker voor
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 dec 2012, 15:27 0 x

Die van mij maakt ook herrie bij bepaalde toerentallen. :cry:
Het is mij nu te koud om hem eruit te halen.......

Bij de A4 had ik dat ook, daar kwam ik relatief makkelijk bij.
Alles uit elkaar, schoon gemaakt en opnieuw gesmeerd en hem nooit meer gehoort.

Wat moet je allemaal weghalen om er bij te komen?
pionok

17 dec 2012, 16:56 0 x

idd denk ik ook aan lagertjes. Als je de ventilator test heb je hem in je hand en is de hoek misschien anders dan dat de ventilator in het dashboard hangt. Hierdoor kan de ventilator dus gaan piepen.
idd, schoonmaken en smeren is een optie, al zal als de lagers echt versleten zijn de fan vernieuwd moeten worden.

gr. rene
mjuffer

17 dec 2012, 20:27 0 x

Toch denk ik niet dat het de lagertjes zijn. Ben ook beter met mensen die in de war zijn dus mijn oordeel op technisch gebied telt maar half...
Als ik de ventilator demonteer dan voelt alles nog solide dus ook de lagers. Met de compressor in de schuur heb ik de ventilator behoorlijk laten draaien en dan hoor, merk of voel ik niets verontrustends. Maar goed, 't kan.
Om de ventilator te demonteren moet de zijstrip op de vloer bij de passagier instap eruit, het volledige handschoenkastje wat met 5 schroeven vastzit. (ook 1 schroef achter de muntenhouder) en daarna zie je de behuizing van de ventilator. 6 goudkleurige schroeven. (maat 5,5 of torcx 15) De twee bovenste schroeven zijn bijna niet te zien. helemaal moeilijk als je min 4,5 met een leesgedeelte inje bril hebt en je hangt op de kop ! Hell of a job maar wel leuk om te doen.
Ik zie het nog een poosje aan en als het zo blijft haal ik hem er weer uit.
pionok

18 dec 2012, 12:12 0 x

tsja je komt er dan op 1 manier achter, nogmaals uitbouwen en smeren.
dat een ventilator goed rond draait wil nog niet altijd zeggen dat de lagers nog goed zijn.
heeft de fan speling op de as?
blijft altijd lastig, als de fan echt helemaal goed is en je hoort m toch nog dan zou je zeggen dat hij ergens tegenaan loopt.
succes met je zoektocht.
gr. rene
mister

17 jan 2013, 11:34 0 x

Sinds her vriest heb ik ook last van gierende aanjager.

Dit gebeurt vaak bij een koude start. Dit houdt na een tijdje van zelf op. Ongeveer als aanjager op stand 3 is.

Ook als de motor warm is en je start auto dan begint ie ook even te gieren en houd er dan vanzelf mee op.

Ik kreeg van een collega te horen dat wd40 ook zou helpen... Ik zou bij draaiende ventilator even wat wd40 moeten spuiten en dit zou de delen moeten smeren. Iemand een idee of dit helpt?

Nu vind ik het nog even te koud om het hele systeem uit elkaar te halen. Maar een uitleg met foto's is welkom!
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 jan 2013, 11:55 0 x

Helpt niet, WD40 komt overal behalve waar het wezen moet en je besmeurt je hele luchtkanaal met vette meuk incl. je pollenfilter.
Kan ook niet gezond zijn lijkt mij.
Enige remedie is sleutelen...........anders kom je er niet bij.
bikemaster

17 jan 2013, 13:58 0 x

Als de aanjager giert kun je er vanuit gaan dat je lagers stuk zijn, gezien het ook een hoop werk is om de zaak te demonteren, koos ik voor de oplossing, een nieuwe kopen, dan ben je er vanaf.

En het is wat Rolf zegt demonteren moet je zie wie zo, als je gaat vervangen voor nieuw weet je ook zeker dat het werk niet voor niets is geweest ;)

groeten Roel
mister

17 jan 2013, 16:24 0 x

Ik heb vandaag nog duidelijk opgelet. En het gebeurt als hij lage toeren maakt... tot 3 strepen. Daarna blijft het weg. Hij blaast wel gewoon warme lucht. Zolang het werkt vind ik het goed. Alleen blijft wel een irritante geluid...

Als het iets beter weer wordt zal ik me eens wagen om het ventilator eruit te krijgen. Want ik heb geen garage waar ik kan werken.

Weet iemand wat dit kost? En heeft iemand een uitleg hoe ik erbij kan komen? Graag het liefst met foto's...
Plaats reactie